Jag tycker att du inte skall såga om du inte måste. Nödstopp brukar gå att montera utanpå.

Som jag har förklarat i andra diskussioner är jag grundligt trött på att lappa ihop sönderkapade grejor....... för när flera ägare har gnagat bort litet i gången blir det ingenting kvar.
 
Nja bygga om vet jag inget om. Det har jag aldrig sagt.
Nu är det så att den där svarven har variomatik som standard från solberga. Så det är ingen solberga. Kan vara så att den är tillverkad av solberga som någon sedan har brandat.

Så det finns gott om plats att montera remskivor. Nu skulle jag aldrig montera remskivor själv. Då det är alldeles för bökigt att håla på och byta varvtal med att lägga om remmar. Den svarven kanske inte ens har någon lucka för det har ingen aning.

Min poäng var bara att svarva med två varvtal är inte så kul. Speciellt om man är nybörjare på att svarva. Jag gissar att varvtalen är lite höga utan att veta.
Så där av valet på att köpa en frekvensstyrning. Så slipper man hålla på med en svår kopplad strömbrytare som dessutom säkerligen inte är billig. Så i min värd var det en win win situation.
 
E
heimlaga skrev:
Jag tycker att du inte skall såga ....
Är helt med på din tanke, har själv svurit över andras "fixar" när jag köpt diverse verktyg.
Blir dock inget monster ingrepp i så fall (så säger kanske alla?).



pär h skrev:
Nja bygga om vet jag inget om....
Jag förstår inte riktigt ditt inlägg? Du säger att det är en solberga och sen inte solberga?
Det är en solberga, som jag förstår det såldes dom endast till skolor genom luna.
Som du säger är där en variometer vilket gör att jag kan köra den mellan 400-3000 rpm, alltså inte bara två hastigheter. Där är dock två "växlar" på den.

Fick tag i en omkopplare av en vän för en billig peng, skulle jag köpt den ny kostar dom 644 kr vilket borde
vara betydligt billigare än en frekvensstyrning? Har aldrig kollat upp frekvensstyrning men dom funkar väl inte till alla motorer heller?
 
Koppla nu in din omkopplare och kör så du kan visa upp något alster snart. Du har ju fått fatt på brytaren så det är inget att tveka på.

Omformare går givetvis bra också men normalt kommer du inte under 1000-1500:- om det ska vara någorlunda vettigt i ditt fall.
 
  • Gilla
EdwardPuzlemann
  • Laddar…
E
GK100 skrev:
Koppla nu in din omkopplare och kör ...
Frugan jobbar helg så det blir att spendera helgen i verkstan.
 
Jag ber om ursäkt. jag har inte läst allt märkte jag dessutom missat filmerna. Utan i dit första inlägg så nämnde du bara två hastigheter och jag tolkade vilket man inte ska göra. Att den bara hade två hastigheter. Därav mina två helt ovidkommande förslag.
 
  • Gilla
EdwardPuzlemann
  • Laddar…
Hej! Har precis lagt vantarna på en Solberga SVT/M men är också oförstående inför strömbrytaren (som tyvärr var skadad och måste bytas). Det jag kan se är att det är en Kraus och Naimer C12. Reglaget är borta så den går bara att starta med typ tång. Har dock aldrig fått igång den på mer än en "växel". Nu fanns inte C12 hos Kraus och Naimer längre enligt grossist så jag behöver en ny brytare och det kvittar om C12 är rätt eller ej. Riktigt råttbo av kablar och alla svarta dessutom så det är riktigt svårt att hålla isär dem.

Är det A441 som gäller nu för tiden enligt tidigare inlägg i tråd?
 
Krauss&Naimer brukar ha byggbara brytare där man sätter in de sektionerna man vill med de funktionerna man vill. Enligt deras katalog på nätet stämmer det fortfarande.
http://www.krausnaimer.se/FBook/KN100GB0918/14/index.html

Med andra ord kan man helt enkelt be dem plocka ihop en dahlanderomkopplare. Tyvärr vet jag inte vad en sådan har för beteckning. Då jag behövde en speciell brytare till Stenbergaren skickade vi helt enkelt in ritning och beskrivning och fotografi på gamla brytaren och vilka funktioner den har och så plockade de ihop en motsvarande.

Det är 6 trådar från dahlanderomkopplaren till motorn. Nu är det så att pappa sköter det elektriska på mina maskiner så jag vågar inte försöka förklara exakt hur de är kopplade för jag är inte helt säker på att jag förstår det själv.
Förresten kan det löna sig att dra in en sjunde tråd i pansarslangen och ansluta motorstommen direkt till jord i inkommande kabeln. Då får man en jordning om uppfyller dagens krav.
 
Ok! Ja så måste det väl vara. I katalogen har de en massa kombinationer som saknar faktiskt serienummer så jag antar att endast ett fåtal finns färdiga på lager och ännu färre finns ute hos grossist. Ska ringa dem på måndag och fråga hur det funkar med leveranstid och om ungefärliga priser. Det där med specialbyggda kontakter låter dyrt. Vad fick du betala? Är fortfarande bränd av hur dyrt det blev att renovera Felder-sågen och reservdelarna där som inte heller längre var massproducerade.

Jag får väl skriva på varje kabel som de sitter idag och hoppas att det är rätt när jag flyttar över. Svarven funkar ju iaf på en växel just nu så det kan ju inte vara helt fel. Vi får förutsätta att brytaren fått sig en smäll och pajat i och med att vredet försvann osv. Beter sig riktigt konstigt i dagsläget, i.e. man kan fälla den ett hack åt höger (medsols) endast. Motsols startar maskinen men brytaren låser sig inte där, dock fortsätter maskinen snurra när man släpper tillbaka den.
 
Det är inga konstigheter de omkopplarna är helt standardmässiga och inget som byggs efter specialorder. Man kan däremot som heimlaga skriver få de kopplingar, poltal etc man vill med det systemet och givet vis blir det då unika byggen och dyrt om man inte fixar det själv.

I ditt fall kanske det vore bra att du är klar över vad det är för motor och vad det är för omkopplare du har först. Om du lägger in lite bilder på lämpliga delar kan du få bättre hjälp. Och har du ingen bra kontakt att köpa via blir det nog ganska dyrt att skaffa omkopplaren. År maskinen samma som TS kan du utgå från vad som var uppe tidigare kring ersättaren det stämmer i så fall.
 
Har inga bättre bilder på omkopplaren med mig, men ska ta några senare.
Närbild av en omkopplare märkt "Kraus & Naimer C12" med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på ELMO-motor med tekniska specifikationer, något smutsig och suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sådär! Nästan tydliga bilder på båda sidorna av omkopplaren.

Hand håller Dahlander-omkopplare med två hastigheter vid elpanel, märkt med e-nummer 3162608.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en Dahlander-omkopplare med två hastigheter och etikett CH16BA441-600E mot en grön maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det bästa verkar vara en e-nummer 3162608 (CH16BA441-600E). Den har samma storlek på frontpanel och är en Dahlander med två hastigheter och stopp.
 
Redigerat:
Motortypen och omkopplare för Dahlander stämmer bra med vad TS hade. Men kolla om du inte har en kontaktor någonstans också för nollspänningsutlösning. Den första delen av omkopplaren efter vredet och som är lite större verkar vara tillslag av en sån krets som tar självhållning. Alltså mellan 0-1 och 0-2 på vredet ger den en kort slutning innan kontakterna i själva omkopplaren går till.
 
Stämmer att det finns en kontaktor. Efter att ha kollat med Kraus&Naimer kom de fram till en modell CA10B C19720 E. Det verkar vara någon slags kvitteringsströmställare eller vad de kallar det, som du antydde, men måste vrida förbi "1" en bit för att sluta kretsen. Sen går den till självhållning tills man vrider mot "0" eller trycker in den. Hur man får in "2" vet jag fortfarande inte. Kanske ska den vridas medans den är intryckt vilket är näst omöjligt med tång. Eller så är den trasig. Krångligare lösning får man leta efter, men genialt det är det.
 
Det är säkert en tafflig reparation du har där. Se bara på hur det är gnagt spår i plasten för trådarna till hjälpkontakten som är brytartyp med större diameter än dahlanderdelen.

Du kan ju skaffa en K&N dahlander likt den TS använde. Sen ordna nollspänning och nödstopp via kontaktorn med en vanlig knapplåda med svamptrycke och startknapp du kan sätta var du vill. Kan vara fördel då väljer man hastighet med vredet och kör vanliga start/stopp med knapparna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.