tommib tommib skrev:
Ja, självklart. Vad är detta en reaktion på?


Va? Har du så kallt inne att det kondenserar? En MAP sitter inomhus, i larmat område. Möjligen kan man argumentera att knapparna slits med tiden men då får man byta ut insatsen (eller byta MAP).
relevant på tex yale doorman... :) den agerar ju avlarmare för vissa (jag tycker det är dumt koppla ihop...).
 
tommib
Ja, det är det. Lås och larm är två olika saker. Ska man koppla ihop dem kan man lika gärna ha mikrobrytare i låset (inte så ovanligt förr på hemlarm).
 
Jag misstänker man även på andra enheter kan se om vissa av knapparna är mera tryckta än andra, pga fett, nötning, smuts etc., kan man sortera bort ett par knappar minskar snabbt antalet koder, säg att bara 2 knappar är använda så blir det ganska få kombinationer. Men eftersom typiskt både larmet och låset är uppkopplat och larmar om man provar fel kod många gånger så kommer larmcentral / användare få meddelande att någon provar koder, jag tror enheten "låses" i en tidsrymd efter X felaktiga försök. Dvs det är mkt liten sannolikhet att någon kommer in. Självklart blir inpassering med kod och bricka (RF-tag) följt av separat larmkod mycket säkrare än att låsa upp och larma av med kod i ett handgrepp.
 
S STB skrev:
Då skall man se till att varje knapp på panelen används minst en gång.
Oj!
Då skall alltså sjuåriga "nyckelbarn" kunna tiosiffriga koder för att kunna gå hem efter skolan.

För att inte tala om oss åldringar.
Vi kommer ju inte våga lämna hemmet, med risk att inte komma in igen :cry:
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj!
Då skall alltså sjuåriga "nyckelbarn" kunna tiosiffriga koder för att kunna gå hem efter skolan.

För att inte tala om oss åldringar.
Vi kommer ju inte våga lämna hemmet, med risk att inte komma in igen :cry:
Kan ju bli lite vanskligt när man citerar lösryckta meningar. Denna mening från inlägget behövs också:
S STB skrev:
När man väljer koder till larm och dörr så skall varje familjemedlem ha sin egen kod.
Med 4 personer i familjen och 10 siffror räcker det med 2-3 siffror var för att alla knapparna ska bli använda.
Sen har nog inte sjuåringarna något problem med att lära sig att trycka 10 siffror i rätt ordning, de får säkert till något bra mönster för det.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj!
Då skall alltså sjuåriga "nyckelbarn" kunna tiosiffriga koder för att kunna gå hem efter skolan.

För att inte tala om oss åldringar.
Vi kommer ju inte våga lämna hemmet, med risk att inte komma in igen :cry:
Vad ska du ut att göra? Springa runt och hälsa på och kanske ofreda folk, nej kod på insidan är lämpligare i såna fall.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med 4 personer i familjen och 10 siffror räcker det med 2-3 siffror var för att alla knapparna ska bli använda.
S STB skrev:
Då skall man se till att varje knapp på panelen används minst en gång. Då blir det extra svårt att kolla vilka siffror som blivit tryckta genom att andas på knappsatsen och se på kondensen.
Jaha, jag har svårt att få ihop det. Såvida inte alla fem i familjen larmar på/av inom några minuter :thinking:

GK100 GK100 skrev:
Vad ska du ut att göra? Springa runt och hälsa på och kanske ofreda folk, nej kod på insidan är lämpligare i såna fall.
Så rätt du har! Men varför trassla med koder?
Kan inte någon kvarterspolis komma och låsa från utsidan och slänga bort nyckeln bara :rolleyes:
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Har släppt elen tillfälligt i veckan då vi helt plötsligt fick 2dm snö på tomten. Har haft lite dialog med elektrikern men just nu ligger fokus på att inte få stillestånd på bygget, återkommer!
 
  • Hus under konstruktion med byggnadsställningar, täckt av snö i soligt vinterlandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snötäckt byggtomt med lastbil och snöklädda träd i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gick det?
Fick du ordning på din el?

Jag måste nog säga att det kan finnas en poäng med att ha två patchpaneler på olika ställen i huset, om man nu vill ha riktig redundans. Men i ditt fall är det nog lite onödigt.
Och jag håller heller inte med om att det är bättre med en 48-p switch än två 24-p switchar.

Meddela gärna hur allting blev, kul att höra i efterhand :)

Mvh
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.