Det kanske är självklart, men fundera var ni vill ha era saker även vilken belysning. Mycket nätverksuttag är aldrig fel.

Ni kanske ska ha något trådlöst ljudsatte, tänk då på att ni kanske vill ha både el och wan uttag i något hörn av taket där ni vill placera högtalare.

Vi bor i ett äldre hus och jag skulle tex vilja sätta en högtalare i hörnet på trappan och på toaletten för att kunna få bar spridningen musiken. Där finns varken eller eller wan uttag vilket ställer till det :)

Har ni funderat på smart hus? Själv kör jag z-wave där jag bygger in styrdonen bakom lampknappar i bland räcker inte utrymmet till i dosorna av någon anledning och det ställer till det, se då till att det monteras tillräcklig med dosor.

Ni kanske ska centraldammsugare, om inte, se då till att ni iaf placera ut några uttag strategiskt i huset som sitter i midjehöjd, så man slipper böja sig ner när man ska sätta in sladden till dammsugarn.

Lite tankar från mig.

Lycka till
 
Hej!
Lite eltips från en som nyligen byggt

-Sätt så lite knappar som möjligt på samma plats, dvs vart rum får sina brytare dimmers. Fler än 3 blir bara oreda(snurrdimmer föredrar jag framför tryck till allmänbelysning)

- smygspottar i alla allmänna fönster ger ett superfint ljus

-använd skenor ovan bord,köksö istället för fasta takutg

- säg åt Elektrikern att förbereda för astrour samt dra ut en dosa där du kan koppla på ev utebelysningsstolpar som går på samma ur

-dosa på vägg för ev motormarkis

- dosa till altan 3 fas för ev spabad motsv

- belys köksfläkten med små spottar blir snyggt

- garaget ta starkaste lysrören och sätt en rörelsegivare på en av lamporna

-börja redan nu fundera på svar på frågorna
Vart skall utebelysningslampor och utg sitta på hus /garag?
vilken typ av belysning skall ni ha i badrummet, dvs exakta mått på kommod kommer att behövas för elektrikern.

Hoppas de hjälper lite, elen är som jag känner en av dom viktigaste delarna att tänka igenom innan dom börjar, lätt att fastna i optimeringsfällor dvs man tror man är smart men det blir bara tjorvigare, som nån sa standard el plus lite lullul så blir det bra

/Tommy
 
Hej

Jag skulle först och främst föreslå extra vägguttag i varje rum och där du i framtiden tror att du skall ha TV/Internet förbered elektrikern på att du skall ha ett sånt här:
http://elko.bopartner.se/bygga-nytt
Jag önskade det till mitt bygge men då det förbisågs och jag sen kollade med elektrikern så informationen gått fram hade det inte gjort det och då var det för sent då den typ av dosor han installerat inte funkade med denna utstagslösning.

Sen är det viktigt att förbereda ett rör från elcentralen så man kan dra ström till utsidan som ytterbelysning till fasad och annat, det dras under grunden och ut så det kommer upp i marken utanför. Sen är det med bra att dra en elkabel till utsidan vi entrén så man kan ha en lampa som lyser upp där, gärna med en sån som endast lyser när det är mörkt.

I nya hus dras inte trefas men har du någon gammal pump (som Jag har) eller värmefläkt är det bra med ett 3 fas uttag på utsidan och insidan samt även vanliga uttag på utsidan för verktyg eller infravärme vid altanen.

Det var mina eltips.

/A
 
Just det! Glöm ej att be dom dra HDMI kabel till eventuell plats för projektor samt såklart strömkabel då.
 
tommib
A Arvtagaren skrev:
I nya hus dras inte trefas
Eh.... nej. Alla nya hus och lägenheter som ansluts är trefas. Men du kanske menar trefasuttag och det är nog lite ovanligt ja.

Min rekommendation skulle också vara att sätta ett trefasuttag i t.ex. garaget eller på annan lättåtkomlig plats. Man vet aldrig när man behöver det.
 
tommib tommib skrev:
Eh.... nej. Alla nya hus och lägenheter som ansluts är trefas. Men du kanske menar trefasuttag och det är nog lite ovanligt ja.

Min rekommendation skulle också vara att sätta ett trefasuttag i t.ex. garaget eller på annan lättåtkomlig plats. Man vet aldrig när man behöver det.
Ja precis trefasuttag menade jag. Är dessvärre inte skolad i elektronik och de rätta begreppen
 
S
Den här tråden har utvecklat sig till att handla nästan enbart om olika typer av smarta elsystem, så jag skall försöka hålla mig ifrån det. Jag har tillräckligt med kommentarer utan det.

* Sätt ett trefasuttag både inne i garaget och utanför. De finns i en variant där det sitter ett vanligt enfas i samma kåpa. Den dag elbil blivit standard så går det enkelt att sätta en laddstation där. Jag har en laddhybrid som använder enfas 16A.

* Använd säkringar med integrerad jordfelsbrytare. De kallas personskyddsautomat eller personskyddsbrytare.
Jag fick ett lurigt fel på diskmaskinen som släckte hela huset varannan vecka eftersom jordfelsbrytaren släckte nästan allt. Brorsan hade ett liknande fel på en utebelysning. Jordfelsbrytare som släcker "allt" borde förbjudas.

* Jag förordar att sätta vägguttag under fönster längst ut på båda sidor. Då kan man enkelt möblera ända fram till fönstren och fortfarande använda uttagen. Samtidigt går det att dölja dem med gardiner. Man får aldrig nog med vägguttag.

* Dra 2 rör (med eller utan kabel i) från TV till lämplig plats för bakhögtalare. Även rör för kabel till subbas bör planeras för.

* Sätt gärna försänkta singeluttag vid många de vanliga belysningsknapparna. Oftare än man tror vill man koppla in något en kort stund. Det är underbart att ha när man blir äldre och inte vill kräla på golvet. Detta gäller i synnerhet uttagen för centraldammsugaren. Det finns ingen anledning att ha dem långt ner. (Jag antar ni skall ha centraldammsugare. Om ni inte planerat för det, tänk en gång till.)

* Det ser lite snålt ut med uttag ovanför köksbänkarna. Tänk på att det kommer finnas en del "permanent" inkopplade saker som t.ex. kaffebryggare, vattenkokare och matberedare. Du vill kunna koppla in mixerstaven utan att dra ut kontakten till något annat. Fundera även på att bygga in en 30 min timer till kaffebryggaren. Det är så mycket snyggare än en extern. (Det borde vara lagkrav på att ha en timer för att minska brandrisken.)
Tänk även på att kaffebryggare + vattenkokare lätt drar mer än 10A tillsammans. Fundera på att dra dit 2 faser, gärna med 2,5 kvadrat så man kan säkra upp till 16A.

* Själv hatar jag spottar. De ger ett otrevligt bländande ljus och blir dessutom väldigt varma, även LED. Moderna LED lyslister ger ett trevligare utspritt ljus och blir dessutom inte alls lika varma. Därför ökar livslängden och i viss mån även effektiviteten. (En LED ar ett olinjärt förhållande mellan inmatad effekt och ljusutbyte. Ju lägre strömmen är desto högre blir effektiviteten. Därför är det fördelaktigt att ha massor med LED som vardera går på låg effekt, såsom i LED-lister.) Planera även för att ha LED-lister som bänkbelysning. Om du har en trälist i framkant så köp bara en självhäftande LED-list med IP68.

* Jag delar uppfattningen att det är dumt att ha 2 patchpaneler med med nätverk. Alla bör gå till en och samma panel.
Det är nästan samma kostnad att dra till enkelt eller dubbelt uttag så dubbla bör väljas överallt. Jag tycker det är ett bra val att dra trådbundet nätverk.

* Fundera på att dra fram nätverkskabel till positioner där du kan vilja ha övervakningskameror. De drivs numera av ström som kan matas via nätverkskabeln så separat ström behövs inte. Om du vill kunna ha IR-strålkastare också behövs separat ström. Som vanligt är det bättre med en för mycket än en för lite.

* Tänk på att dra rör för larm och brandlarm. Rörelsedeckare som går på kabel är billigare och säkrare än batteridrivna och du slipper byta batterier. Vill man ha ökad säkerhet med RFID-taggar så är det nästan bara tråd till knappsatsen som gäller.
Vill du ha ett vanligt Doorman-lås på ytterdörren eller en "riktig" lösning? Då kan det vara bra att dra fram ett rör till gångjärnssidan av ytterdörren och ett extra rör som kommer fram bredvid ringklockan.

* Om du vill ha en altan eller liknande så behöver du flera uttag där. Kanske även rör vid taket till infravärmare.

* Det är aldrig fel att ha en extra slang ut så man i framtiden kan dra fram el till utebelysning av gång eller parkeringsplats. Kanske en liten fontän i fågelbadet?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
tommib
S STB skrev:
* Använd säkringar med integrerad jordfelsbrytare. De kallas personskyddsautomat eller personskyddsbrytare.
Jag fick ett lurigt fel på diskmaskinen som släckte hela huset varannan vecka eftersom jordfelsbrytaren släckte nästan allt. Brorsan hade ett liknande fel på en utebelysning. Jordfelsbrytare som släcker "allt" borde förbjudas.
Detta är helt onödigt och kostsamt. Det man gör är att man sektionerar med två JFB. En som täcker inomhus och en som täcker utomhus, samt riskgrupper inne (t.ex. TM,TT, DM, uttag i garage). Ev kan man ha två inomhus. Värme kan ligga över inomhus-JFB eller inte alls vara skyddad (beror på förutsättningarna).

Om diskmaskinen har ett konstigt jordfel kopplar man ur den.

För just utomhusuttag kan man också ha en brytare som även bryter nollan så att ev jordfel i dessa eller belysning ute kan isoleras bort tills man har tid att ta in en elektriker.

S STB skrev:
* Fundera på att dra fram nätverkskabel till positioner där du kan vilja ha övervakningskameror. De drivs numera av ström som kan matas via nätverkskabeln så separat ström behövs inte. Om du vill kunna ha IR-strålkastare också behövs separat ström. Som vanligt är det bättre med en för mycket än en för lite.
Ja, bra ide. Även här kan man dra tomrör eller 2xCat 6. Även IR-strålkastaren går att mata via en Cat6. Dock inte med PoE utan då får man koppla ihop trådarna (och kan inte använda kabeln till annat).

Samma gäller ev larm och detektorer. Trådat är bäst.

Ang ökad säkerhet med RFID-taggar gäller det bara om man använder tag+kod. Enbart tag är en försämring av säkerheten, eftersom den vanligen sitter på nyckelknippan tillsammans med nyckeln som öppnar dörren.

Extra slangar ut är bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Sektionering av jordfelsbrytare är viktigt.
Hemma har jag gödslat med jordfelsbrytare.
Har en per rad i varje central. Dessutom ligger alla riskgrupper såsom ytterbelysningen och uttag ute på en och samma rad precis som tommib föreslår. Anläggning är 15 år nu och de enda gånger en jordfelsbrytare löst ut (förutom vid periodisk kontroll) är när jag haft bråttom och klippt en kabel så att skyddsjord och nolla fått kontakt vid omkopplingsarbeten.
 
S
tommib tommib skrev:
Om diskmaskinen har ett konstigt jordfel kopplar man ur den.
Problemet är att jordfelsbrytaren inte har en display som säger att det är fel på diskmaskinen. Säg till mig när du uppfunnit en sådan. Det jordfelsbrytaren "talar om" för dig är att det blev ett jordfel någonstans i huset. Hos mig var det när diskmaskinen hade kört en timme eller två, men bara typ varannan vecka. Hos brorsan var det en belysning utomhus. Jag betalar lätt många tusen bara för att slippa det helvete det innebär att hela huset slocknar och du inte har en aning om vad som är fel. Fattar du hur många förbrukare man måste testa med att ha bortkopplade i veckor i sträck innan man letat sig fram till rätt????
"Nu har vi inte använt TV:n och datorn och inte tvättat kläder i 2 veckor och det löste ut ändå. OK, då stänger vi av varmvattenberedaren i 2 veckor..."

Jag vidhåller att det borde vara straffbart att installera jordfelsbrytare istället för moderna personskyddsautomater.


tommib tommib skrev:
Ang ökad säkerhet med RFID-taggar gäller det bara om man använder tag+kod. Enbart tag är en försämring av säkerheten, eftersom den vanligen sitter på nyckelknippan tillsammans med nyckeln som öppnar dörren.
Det finns vel ingen som ens kommer på tanken att bara ha taggen till varken dörr eller larm? Då finns det ju ingen anledning att byta från en gamma hederlig och billig nyckel som fungerar i alla väder. Paranoida människor har olika kod och tagg till dörr och larm och förvarar ändå taggarna i olika fickor. Inget av dem kopplat till internet. Är inte detta underförstått när man pratar om säkerhet? ;)
 
tommib
S STB skrev:
Jag vidhåller att det borde vara straffbart att installera jordfelsbrytare istället för moderna personskyddsautomater.
Ok. Du får vidhålla vad du vill. Jag säger att en anläggning av den typen för med sig nya risker, t.ex. att man kopplar nollor fel.

Hos mig är det som sagt sektionerat. Två JFB, med BVP utanför. Dessutom en PSA för en specifik grupp. Aldrig haft några tjuvlösningar (däremot löst den några gånger själv, när jag klantat mig). Om en JFB löser så är det felsökning som gäller, tills man hittar problemet. Vissa apparater är mer troliga än andra, men visst, man får gå igenom ett gäng prylar.

S STB skrev:
Det finns vel ingen som ens kommer på tanken att bara ha taggen till varken dörr eller larm? Då finns det ju ingen anledning att byta från en gamma hederlig och billig nyckel som fungerar i alla väder. Paranoida människor har olika kod och tagg till dörr och larm och förvarar ändå taggarna i olika fickor. Inget av dem kopplat till internet. Är inte detta underförstått när man pratar om säkerhet?
Vet inte hur mycket av detta som är sarkasm och hur mycket som är seriöst men i sak stämmer det mesta. Upplägget är lämpligt t.ex. för att övervaka en vapenkassun. För min egen del, i hemmet, duger det bra med nyckel + larmkod.
För övrigt går det bra med trådlös MAP till t.ex. DSC Neo (men jag håller med om att ett larm bör vara trådat, av många skäl).
 
Jag tror att dina och din brors problem STB får betraktas som otur. Så ofta får man inte sådana diffusa fel som oförklarligt löser en JFB. Jag tror inte man överlag tjänar in kostnaden för PSAer för ett större antal grupper enbart för att kunna isolera isolationsfel (det blev en lite lustig formulering :) alltså att hitta isolationsfel). I många fall kan man direkt med en isolationsmätning ser vad som läcker, i andra fall kan man ofta lista ut var felet ligger utifrån felmönstret.

Men det är givetvis inte fel med många PSAer om man vill ta kostnaden, eller hellre separata JFBer + dvärgar vilket blir billigare. Man får dock tänka på att signalera en utlöst PSA på ett tydligt sätt så att inte frysen i källaren sakta tinar upp. Det gör man enkelt med att blanda in belysning under varje PSA.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men det är givetvis inte fel med många PSAer om man vill ta kostnaden, eller hellre separata JFBer + dvärgar vilket blir billigare. Man får dock tänka på att signalera en utlöst PSA på ett tydligt sätt så att inte frysen i källaren sakta tinar upp. Det gör man enkelt med att blanda in belysning under varje PSA.
Detta var vad min elektriker sa och fick tillämpa, ett par jordfelsbrytare där både värmepump och kyl/frys även har belysning på samma brytare (tror jag har typ 3-4st jordfelsbrytare totalt, typ ute och källare, värmepump och bel källare och resten av huset) så att man upptäcker det. Han menade på en belysning som man direkt märker är släkt, dvs som är på mest hela tiden... Just så man inte märker det när huset är kallt eller frysen varm... :)

Mitt larm larmar med SMS och larmcentral ringer om elen försvinner, så går JFB till bodelen så kommer jag få reda på det. Värmen är det värre med, den skulle kunna "gå" och jag märker det inte förrns jag kommer hem, alternativ läser av nån tempsensor via mobilen... Men hur ofta gör man det... Fast det går ju bygga funktionalitet för det med tex z-wave... Om man nu skulle vara borta långa perioder. Det är vi sällan, så jag får köra manuell koll då... :)
 
S
Nu glider jag off-topic, men jag kan inte låta bli.
När man väljer koder till larm och dörr så skall varje familjemedlem ha sin egen kod. Då skall man se till att varje knapp på panelen används minst en gång. Då blir det extra svårt att kolla vilka siffror som blivit tryckta genom att andas på knappsatsen och se på kondensen.
Om man av tekniska begränsningar är begränsad till en enda kod så ger det faktiskt fler kombinationer om en knapp används 2 gånger.
 
tommib
S STB skrev:
skall varje familjemedlem ha sin egen kod
Ja, självklart. Vad är detta en reaktion på?

S STB skrev:
andas på knappsatsen och se på kondensen.
Va? Har du så kallt inne att det kondenserar? En MAP sitter inomhus, i larmat område. Möjligen kan man argumentera att knapparna slits med tiden men då får man byta ut insatsen (eller byta MAP).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.