Ibland kan kommunen rek en KA, eller fråga här på forumet tex.
 
catherineb skrev:
Finplanering kan komma senare.
Nu står ditt hus på en äng, och tillgängligheten är god, MEN tänk på att allting är så otroligt mycket enklare och snabbare när du har en 20tons grävmaskin på plats, och massor du kan flytta runt på tomten. Att i efterhand ta in en liten grävare (och ev tom köpa in massor man tidigare slängt) är ett klassiskt misstag. Tänk på trädgården som ett rum i huset, och ha en grundläggande planering för denna klar, när alla stora maskiner ändå är etablerade på plats!
 
elpaco skrev:
Nu står ditt hus på en äng, och tillgängligheten är god, MEN tänk på att allting är så otroligt mycket enklare och snabbare när du har en 20tons grävmaskin på plats, och massor du kan flytta runt på tomten. Att i efterhand ta in en liten grävare (och ev tom köpa in massor man tidigare slängt) är ett klassiskt misstag. Tänk på trädgården som ett rum i huset, och ha en grundläggande planering för denna klar, när alla stora maskiner ändå är etablerade på plats!
Mina svärföräldrars hus ligger 60 m ifrån vår tänkta tomt och det är en lantbruksfastighet så maskinerna har vi tillgång till jämt, det finns grävare, dumper, you name it.
 
160 m skulle det stå.
 
Nu har vi fått ihop följande kostnader:

Köpeskilling för tomt 0.00

Geoteknisk undersökning 8.000

Ansluta utfart till allmän väg 0.00

Anlägga väg 30.000

Avstyckning 30.000

Förhandsbesked 25.000

Vatten – Borra Brunn 70.000

Trekammarbrunn 50.000

Tele & Bredband Skippar.

Utstakning 8.000

Provtryckning 8.000

Anslutningsavgift el, fjärrvärme 80.000

Lagfartskostnad 825

Pantbrev, gravationsbevis 54.000

Teknisk Granskning 15.400

Utstakning 6.600

Nybyggnadskarta 9.500

Markavvägningskarta 6.000

Lägeskontroll 2.000

Bygglov 1-5 sakägare 14.600

Garanti- & försäkringskostnad

Start- & slutbesked 5.000

Besiktning, kontrollansvarig 8.000

Kontrollansvarig 20.000

Nu funderar jag på varför byggelen skiljer sig så mellan olika offerter. En del säger 10.000 andra säger 30.000. Vad beror det på?
 
Hemmakatten
Byggelen består av två delar. Dels för själva elcentralen och installation, dels för elförbrukningen som förstås är dyrare på vintern än sommaren. Elen är också dyrare med ett tillfälligt abonnemang. En betongplatta som ska torkas drar mycket el. Man brukar därför rekommendera att teckna ett permanent elabbonnemang redan från början med elskåpet på en tillfällig plats som sedan flyttas dit man vill ha det. Det är dock inte alltid elbolaget går med på detta.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Anslutning av infart till allmän väg kräver tillstånd av väghållaren oavsett om det är en kommunal väg eller länsväg (Trafikverket). Räkna med en del pappersarbete och avgift och att få direktiv hur infarten ansluter till vägen (bredd, radie, asfaltsanslutning, väglutning mm).
 
Hemmakatten skrev:
Byggelen består av två delar. Dels för själva elcentralen och installation, dels för elförbrukningen som förstås är dyrare på vintern än sommaren. Elen är också dyrare med ett tillfälligt abonnemang. En betongplatta som ska torkas drar mycket el. Man brukar därför rekommendera att teckna ett permanent elabbonnemang redan från början med elskåpet på en tillfällig plats som sedan flyttas dit man vill ha det. Det är dock inte alltid elbolaget går med på detta.
Bra info! Då ska vi höra med elbolaget. Och kanske även med husleverantören, de borde väl veta hur det har funkat här i krokarna tidigare?
 
Hemmakatten skrev:
Anslutning av infart till allmän väg kräver tillstånd av väghållaren oavsett om det är en kommunal väg eller länsväg (Trafikverket). Räkna med en del pappersarbete och avgift och att få direktiv hur infarten ansluter till vägen (bredd, radie, asfaltsanslutning, väglutning mm).
Något tips på var jag kan läsa mer om detta?
 
Hemmakatten skrev:
Anslutning av infart till allmän väg kräver tillstånd av väghållaren oavsett om det är en kommunal väg eller länsväg (Trafikverket). Räkna med en del pappersarbete och avgift och att få direktiv hur infarten ansluter till vägen (bredd, radie, asfaltsanslutning, väglutning mm).
Något tips på var jag kan läsa mer om detta?
 
Hemmakatten
Du får titta på Trafikverkets hemsida. Där hittade vi ansökningsblanketter med anvisningar.
 
I
http://www.trafikverket.se/Privat/V...sok-om/Ansokan-om-anslutning-till-allman-vag/ Jag tog ut en jpg från google som jag ritade in ungefärlig placering av utfarten samt siktsträcka åt båda håll. Man får även trycka i på en karta när du gör ansökan. Dom åkte ut & tittade å sen fick jag ett brev att det var godkänt att göra anslutningen. Tog ca 2 veckor från när jag skickade in ansökan så de gick snabbt. I brevet så finns all info om hur anslutningen ska se ut men man ska kontakta ansvarig väghållare innan start & det var inga problem att rucka lite på reglerna. Det är även ansvarig väghållare som godkänner anslutningen när den är klar. I tillståndet från trv står det att anslutningen är tillåten OM alla krav kan uppfyllas. Mitt tillstånd har inte kostat nåt. Om det ska göra det vet jag ej.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Precis som Ingolainen beskrev det var det för oss. Kommer faktiskt inte ihåg om vi betalade något eller ej, tog det bara för givet eftersom allting med husbygge kostar. Vad som kostade och som vi inte räknade med var att Trafikverket krävde att vi asfalterade infarten 1,5 m in från vägen och det var inte lätt att hitta någon som ville göra en så liten bit. Liten och liten, det blev ändå ett antal kvadrat eftersom utfarten har en radie och är bredare längst ut. Till slut visade det sig att Trafikverket höll på att asfaltera om bitar av vägen längre bort. Ringde NCC (som var entreprenör) och de kom förbi med alla sina maskiner och asfalterade vår bit. Har för mig att jag fick betala 440: per kvm år 2006.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.