catherineb skrev:
Hur lång kommer man egentligen med ovanstående?
Väldigt likt vad jag själv fick. Och det är ALLTID för snålt tilltaget. Tror jag betalade 250 kronor extra per ton. Jag behövde ca 20 extra ton och då var det ändå mitt i ett villa-kvarter.

Så är tomten helt perfekt räcker det kanske.... :)
 
Mainstream skrev:
Från lathunden i Lunds kommun:

Planavgift
Byggnadsnämnden tar ut en planavgift för att täcka kostnaderna för sådana åtgärder som erfordras för att enligt plan- och bygglagen upprätta eller ändra detaljplaner, områdesbestämmelser mm.

Lägeskontroll
När byggnaden är klar kontrollerar lantmäteriavdelningen att huset har den storlek och placering på tomten som angavs i bygglovet. Avgiften för lägeskontroll erläggs efter det att kontrollen är utförd.
Tack! Det får väl bli en överraskning, man vet aldrig vad dom kan hitta på :) Tomten är utanför detaljplanerat område iallafall..
 
Läste just på kommunens hemsida att man aldrig behöver både bygglov och bygganmälan. Skönt, en kostnad MINDRE! (y)
 
Hur är det med schaktning och fyllning där grunden ska gjutas, måste man ha särskilt lov ifrån byggnadsnämnden för det?!
 
catherineb skrev:
Hur är det med schaktning och fyllning där grunden ska gjutas, måste man ha särskilt lov ifrån byggnadsnämnden för det?!
Nej, det ingår i ditt bygglov.
 
IMG_0869.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0881.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta kanske inte hjälper så mycket men det ger en bild av hur det ser ut iallafall.
 
Mainstream skrev:
Nej, det ingår i ditt bygglov.
Tack!
 
Om vi leker med tanken att vi behöver gräva och fylla dubbelt så mycket som de 30 cm som ingår i den offert vi har fått, hur mycket kan jag uppskatta det till i material och arbetskostnader? Är ca-kostnaden för detta enklare att uppskatta efter att den geotekniska undersökningen är genomförd tro?
 
Ursäkta om jag klampar in i en tråd utan att kunna ge några svar, har dock en fråga i samma ämne. Det gäller förhandsbesked. I vilka fall behöver man det? Vi ska köpa till en bit mark och riva vårt nuvarande hus och sedan bygga ett nytt på delvis samma plats, men lite av det nya kommer hamna på den nya delen av tomten. Behöver man förhandsbesked då?
Tack på förhand!
 
Ska väl tillägga att det är på landet, ej i detaljplanerat område
 
Marias_hus skrev:
Ursäkta om jag klampar in i en tråd utan att kunna ge några svar, har dock en fråga i samma ämne. Det gäller förhandsbesked. I vilka fall behöver man det? Vi ska köpa till en bit mark och riva vårt nuvarande hus och sedan bygga ett nytt på delvis samma plats, men lite av det nya kommer hamna på den nya delen av tomten. Behöver man förhandsbesked då?
Tack på förhand!
Det kan vara smart att göra det innan du river.
http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/forhandsbesked-for-bygglov/


PS: En ny tråd hade varit på sin plats.
 
Marias_hus skrev:
Ska väl tillägga att det är på landet, ej i detaljplanerat område
Som jag har förstått det så måste man ansöka om förhandsbesked i samband med att man styckar av en tomt. Det gäller åtminstone i vår kommun. Men det är väl bara bra, eftersom att avstyckning är dyrt (30.000kr i vår kommun) så är det ju himla dumt att stycka av en tomt som man sedan inte vår bygga på.

Men jag har hört och läst att bygglovet blir billigare om man har ett positivt förhandsbesked.

Här i Umeå kostar ett positivt förhandsbesked max 25.000kr.
 
Ni bör behöva en kontrollansvarig enligt nya PBL. Dom debiterar troligen per tim, för mig blev det en kostnad på ca 10 000 när vi byggde i år.
 
jostsweden skrev:
Ni bör behöva en kontrollansvarig enligt nya PBL. Dom debiterar troligen per tim, för mig blev det en kostnad på ca 10 000 när vi byggde i år.
KA tror jag är medräknat i alla offerter vi fått hittills faktiskt!
 
catherineb skrev:
KA tror jag är medräknat i alla offerter vi fått hittills faktiskt!
Du ska inte ha en KA från din leverantör eller någon som de rekommenderar. Skaffa en egen som verkligen står på din sida.
 
  • Gilla
nypon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.