D Derbyboy skrev:
Nej för fan men den kommer nog kanske inte bli lika livat igen.

När elektrikern varit här första gången och driftsatt hela sliten så kan jag ju fråga honom när han ända är på plats så att säga.

Behöver nog någon kontakter, några trefassvärgar osv
Hur ska han kunna driftsätta något om det saknas grejer?
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
D
Violina Violina skrev:
Hur ska han kunna driftsätta något om det saknas grejer?
Räcker väl i princip med en huvudbrytare och en dvärg för att driftsätta en elcentral. Det där borde du kunna. Tror inte det är helt ovanligt att olika rum eller grupper kopplas in vid olika tillfällen.
 
D
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Varför kunde då inte hen köpa allt om han ändå måste åka för att komplettera?
Nej nej jag kompletterar. Du kan va lugn, det kommer säkert fler frågor framöver.
 
D
Det första han ska göra är bara att koppla in huvudbrytare, jfb och några 10a dvärgar. De delar av huset som målats och i princip är inflyttningsbara.

Hivudmatningen till centralen ska in också i första vändan.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
När elektrikern varit här första gången och driftsatt hela sliten
D Derbyboy skrev:
Räcker väl i princip med en huvudbrytare och en dvärg för att driftsätta en elcentral. Det där borde du kunna. Tror inte det är helt ovanligt att olika rum eller grupper kopplas in vid olika tillfällen.
Hela sliten antar jag betyder hela skiten, och om det saknas grejer går det inte driftsätta allt.

Du hade ju bara tomma centraler? Hur ska jag kunna veta om du verkligen köpt allt som behövdes?
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Nu överdriver du
Tar nog mindre än en vecka innan leveransen kommer
Vi får hoppas att det är rätt grejor så att trikarn blir nöjd och kan slutföra sitt jobb
Annars får det returneras och beställas nya grejor
Vi kanske får se en nystart av den här tråden, eller en ny tråd som kan döpas till "Komplettering av inköpslista" ;)
30-90 dagar stod det på beställningen och vet av egen erfarenhet att elbutik är sega
 
Du har rätt i att allt inte behövs vid driftsättning men att inte har allt matrial blir ju som att göra jobbet 2 ggr
 
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Varför kunde då inte hen köpa allt om han ändå måste åka för att komplettera?
Kanske Mikael_L inte fick alla förutsättningar :cool:
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
D
Du kan vara lugn! Jag har köpt det som behövs för att driftsätta en central. Jag har dock inte köpt allt som kommer behövas i centralen när allt är klart för inflyttning.

Till skillnad från dig @Violina så är det några i den här tråden som har hjälpt till. Du är mest en källa till irritation men det förstår du säkert om du tänker efter. Du kan ju alltid gå igenom tråden och kika på vad du bidragit med.
 
Violina Violina skrev:
Hela sliten antar jag betyder hela skiten, och om det saknas grejer går det inte driftsätta allt.

Du hade ju bara tomma centraler? Hur ska jag kunna veta om du verkligen köpt allt som behövdes?
Vad är trefassvärgar som han skrev:D
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
D
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
30-90 dagar stod det på beställningen och vet av egen erfarenhet att elbutik är sega
Elbutik är sjukt snabba men så har man ju förmånen att bo i huvudstaden. Där bara det bästa är gott nog.
 
Violina Violina skrev:
Hela sliten antar jag betyder hela skiten, och om det saknas grejer går det inte driftsätta allt.

Du hade ju bara tomma centraler? Hur ska jag kunna veta om du verkligen köpt allt som behövdes?
Helt rätt
Man driftar en anläggning när den är färdig
Då utfärdas ett provningsprotokoll för godkännande
Annars får man ju ge godkännande på det man installerat och sen komplettera med nytt protokoll för efterföljande arbete
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
D
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Du har rätt i att allt inte behövs vid driftsättning men att inte har allt matrial blir ju som att göra jobbet 2 ggr

Det tror jag inte. Elektrikern bor i närheten och han kommer nog komma 3-4 gånger innan allt är klart.
 
D Derbyboy skrev:
Elbutik är sjukt snabba men så har man ju förmånen att bo i huvudstaden. Där bara det bästa är gott nog.
Då passar du in bland de andra 0(8):surprised:rna
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
D
U Uffe A skrev:
Helt rätt
Man driftar en anläggning när den är färdig
Då utfärdas ett provningsprotokoll för godkännande
Annars får man ju ge godkännande på det man installerat och sen komplettera med nytt protokoll för efterföljande arbete

Tror inte det är helt ovanligt att man löser det där lite olika. Ibland tar det flera dagar i rad att driftsätta en central, ibland tar det flera dagar men inte i rad.

Du behöver inte oroa dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.