T
H håbbe1961 skrev:
Liknande denna testare lägger på en last och mäter sen spänningen. Gör man detta på varje batteri så finner man snart problemet.

[länk]
Förstår inte riktigt.
På vilket sätt är det annorlunda än det jag gjorde? :thinking:
Är det så att jag sätter den på ett specifikt batteri istället för att mäta totala volten som jag gjorde nu?
 
T
dof dof skrev:
Det är till 99% sannolikhet det "döda" batteriet som är ditt problem. Har haft 2 liknande fyrhjulingar och har fått byta många batterier på dom. Ett tips är att försöka få dom på laddning i tid dvs låt inte ungarna köra tills dom dör.
Ok! Jag kollade efter liknande batteri på nätet. Hittade ingen alls som var exakt likadant. Men hittade andra fabrikat med 12v 20ah.

Kan jag ersätta det trasiga med ett likvärdigt batteri eller måste det vara exakt samma?
Alltså måste jag byta alla 4 batterier?

Jag köpte precis fyrhjulingen begagnad. Dog andra dagen. Jag kommer att underhållsladda den bättre än tidigare ägaren.
 
T Ejmelie skrev:
Förstår inte riktigt.
På vilket sätt är det annorlunda än det jag gjorde? :thinking:
Är det så att jag sätter den på ett specifikt batteri istället för att mäta totala volten som jag gjorde nu?
Den mäter batteispänning en under en belastning via inbyggt motstånd som kan skönjas på bild som ett litet el element och ger ett hint om kapaciteten. Typ som om du kör motorn. Mätning sker på varje batteri för sig. Har själv bytt två batterier (bil och mc) detta pr dom såg fulladdade ut på multimetern men kapaciteten var nästan noll.
Borde finnas nya batterier på biltema , kolla upp rätt storlek bara
https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/mc-batterier/

Batterierna ligger seriellt så byt bara de som ej håller laddning
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
H håbbe1961 skrev:
Den mäter batteispänning en under en belastning via inbyggt motstånd som kan skönjas på bild som ett litet el element och ger ett hint om kapaciteten. Typ som om du kör motorn. Mätning sker på varje batteri för sig. Har själv bytt två batterier (bil och mc) detta pr dom såg fulladdade ut på multimetern men kapaciteten var nästan noll.
Borde finnas nya batterier på biltema , kolla upp rätt storlek bara
[länk]

Batterierna ligger seriellt så byt bara de som ej håller laddning
Tack för förklaringen. Så det är inga problem att byta till ett annat batteri så länge det också är 12V 20ah?
 
T
Lite återkoppling. Köpte ett nytt 12V 20ah batteri och ersätta det som förmodat var trasigt.
Det löste problemet. Nu funkar det igen (y)
Tack så mycket för er hjälp :ok:
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
T
Det enda som oroade mig lite var att minuspolen på nya batteriet var väldigt varmt när jag provkört den. Är det naturligt?
 
T Ejmelie skrev:
Det enda som oroade mig lite var att minuspolen på nya batteriet var väldigt varmt när jag provkört den. Är det naturligt?
Nej, det tyder på dålig kontakt. Du bör ha ungefär samma temperatur vid alla batteripoler. Lossa, gör rent, och skruva fast ordentligt. Orsaken kan även vara att kabelskon är dåligt klämd på kabeln.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Förstår inte riktigt.
På vilket sätt är det annorlunda än det jag gjorde? :thinking:
Är det så att jag sätter den på ett specifikt batteri istället för att mäta totala volten som jag gjorde nu?
Två avgörande skillnader
Den mäter med belastning (utan att du behöver köra omkring).
Du mäter på ett batteri i taget. Lätt att se om något eller vilket batteri som inte orkar hålla spänningen vid belastning.

Du skulle kunna ta en 12v halogenlampa till bil och belasta batteriet med samtidigt som du mäter spänningen. Ett batteri i taget.

Batterier kan bli dåliga på olika sätt. I ditt fall är det ca 2V lägre spänning på ett batteri. Det är inte friskt.
Ibland blir det kortslutning och då går ju strömmen igenom cellen. Är den bara ”dålig” bryter den cellen vägen för strömmen ungefär som om du klipper av en kabel. Det sitter alltså 6 st 2v batterier i varje batteri.

Du kan iofs sätta på tex en Ctek laddare på just det dåliga batteriet och se om det kommer upp i spänning.

T Ejmelie skrev:
Ok! Jag kollade efter liknande batteri på nätet. Hittade ingen alls som var exakt likadant. Men hittade andra fabrikat med 12v 20ah.

Kan jag ersätta det trasiga med ett likvärdigt batteri eller måste det vara exakt samma?
Det bör vara ett batteri med samma egenskaper.
Vad står det på batterierna förutom 12V 20Ah?

Alltså måste jag byta alla 4 batterier?
Nej, men det är ju svårt att gissa skicket eller återstående livslängd på de 3 batterier som verkar vara okay.
Du kan väl börja med att byta ett.
Jag köpte precis fyrhjulingen begagnad. Dog andra dagen. Jag kommer att underhållsladda den bättre än tidigare ägaren.
Det är djupurladdningar och längre tider med tomt urladdat batteri som sliter eller förstör batterierna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T
H håbbe1961 skrev:
Liknande denna testare lägger på en last och mäter sen spänningen. Gör man detta på varje batteri så finner man snart problemet.

[länk]
Det var jäkligt dyr frakt på den där. Om men ska googla motsvarande mätare, hur vet man vilka batteritestare som mäter med last?
 
T Ejmelie skrev:
Det var jäkligt dyr frakt på den där. Om men ska googla motsvarande mätare, hur vet man vilka batteritestare som mäter med last?
Den länkade testaren är föråldrad. Köp en modern, som mäter flera parametrar noggrant:
https://www.jula.se/catalog/bil-och...or/batteritestare/batteri-laddtestare-010933/
Biltema har en liknande för 649:- men spec säger att den är för batterier med kapacitet 30-220 Ah.
Alla testare av den typen testar med last, men med en kort puls, så man kan testa flera gånger i rad utan att plåga batteriet. Jag har Biltema-testarem och den är helt OK. Jag tror Jula-testaren är likvärdig, men billigare, och anger ingen undre gräns för batterikapaciten, men anger i stället 40A som lägsta värde för CCA (cold cranking amps). Det Biltema-batteri som länkats tidigare har 270A CCA.
Jag rekommenderar att du köper Jula-testaren.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Kopla in en H4 lampa för bil med 100w skulle nog räcka för att se om spänningen dippar betydligt vid spänningsmätning med multimeter över batteriet. Pris jula 40kr
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
T
B b_hasse skrev:
Den länkade testaren är föråldrad. Köp en modern, som mäter flera parametrar noggrant:
[länk]
Biltema har en liknande för 649:- men spec säger att den är för batterier med kapacitet 30-220 Ah.
Alla testare av den typen testar med last, men med en kort puls, så man kan testa flera gånger i rad utan att plåga batteriet. Jag har Biltema-testarem och den är helt OK. Jag tror Jula-testaren är likvärdig, men billigare, och anger ingen undre gräns för batterikapaciten, men anger i stället 40A som lägsta värde för CCA (cold cranking amps). Det Biltema-batteri som länkats tidigare har 270A CCA.
Jag rekommenderar att du köper Jula-testaren.
Jag hittar ingenstans på batterier där det står CCA värdet som ska matas in. Vad gör man om man inte vet det värdet?
 
T Ejmelie skrev:
Jag hittar ingenstans på batterier där det står CCA värdet som ska matas in. Vad gör man om man inte vet det värdet?
Elmotorn kan ju inte dra mer än maxeffekten 2000W och spänningen 48V.
Varje batteri belastas då med 42A (Max).

så högre CCA-värde än 42A behöver du inte mäta med.
 
Jag tror att CCA-värdet man matar in bara används för att räkna ut % hälsa, så det uppmätta CCA-värdet och inre resistansen påverkas inte av det man matat in. Testa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.