T
Vi har en eldriven fyrhjuling till dottern. Nu har den börjat strula.

Problemet:
Trots att batteriet är fulladdat så dör den när man gasar. Den hackar bara till. Batteriet visar full styrka. Men när man gasar så går den ner på rött och dör. Och sen visar den maxstyrka igen.
Bifogar en video nedan.

Felsökning:
Trodde första att det var problem med batterierna. Fyrhjulingen är på 2000w och drivs med 48V 20ah batteri. Batteripacket består av 4st 12v 20ah batterier som är seriekopplade.
Testade batteristyrkan på alla separat. De visade 13v på tre batterier och 11.6v på ett. Ett var som sagt lägre v på, men borde inte orsaka problemet.
Jag testade ut volten på alla seriekopplade. De visade 50.6 V.

Så jag har uteslutit att batterierna skulle orsaka problemet. Nästa steg är väl att kolla gasreglaget. Frågan är hur jag gör det?

Det är tre kablar som går från styrboxen till gasreglaget. En ljusblå, en svart och en röd. Jag antar att en av dem innehåller ström som går till gasreglaget och de andra som reglerar farten på något sätt.
Hur mäter jag om gasen fungerar som den ska?

Någon annan som har en idé vad felet kan bero på?

Aktuell fyrhjuling är denna:
https://outl1.se/atv-1000w-svart
 

Bästa svaret

Är rätt säker på att det är batteriet med bara 11,6 volt som spökar….. är nog kortslutning i en ”cell”
 
  • Gilla
Ramsam och 10 till
  • Laddar…
T
T Taxture skrev:
Är rätt säker på att det är batteriet med bara 11,6 volt som spökar….. är nog kortslutning i en ”cell”
Ah ok. Finns det något sätt att testa om det är problemet förutom att skaffa ett nytt batteri?
 
Man måste mäta spänningen med batteriet belastat för att veta om det är ok.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Lite förenklat kan man säga att ett 12 volts blybatteri som ligger under 12,5 volt i vila är dött.
Mät spänningen på varje batteri när du startar så kommer du se att det som låg på 11 volt dör helt när du startat.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Kan vara ett dåligt batteripack somm inte håller laddning. Fartkontrolern kopplar nog bort motorn när batteriet dippar för mycket i spänning i tron om att batteriet behöver laddas
 
T
Ah ok. Så jag ska starta tändningen på fyrhjulingen och sen mäta varje batteri individuellt? Är något fel visar det ingen spänning alls på det felande batteriet i sånt fall?
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Ah ok. Så jag ska starta tändningen på fyrhjulingen och sen mäta varje batteri individuellt? Är något fel visar det ingen spänning alls på det felande batteriet i sånt fall?
Ja . Ett bra batteri håller spänningen stadigt, kanske dippar tiondelar till en volt när motorn börjar dra. Är ett batteri dåligt kan det sjunka till noll eller till och med visa negativa siffror när motorn börjar dra.
 
Mät till att börja med spänningen över alla. Sannolikt dyker den när du belastar batteriet.
 
T
Var ute och testade nu på varje batteri när tändningen var igång.

13.01
12.95
12.90
10.6
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
T
Ok nu har jag testat att mäta under belastning. Lite svårt att hålla grejerna på plats eftersom den rycker.
Vid ena tillfället tyckte jag mätaren gick ner på noll. Andra gången tyckte jag mig se en dipp till 29v när den dör. Se nedan:
 
  • Gilla
svj
  • Laddar…
T
Testade även att gasa med däcken lyfta från marken. Då slog den inte av. Men fyrhjulingen ska gå i 40 km/h. Däcken snurrade, men absolut inte i 40 km/h. Det verkar som den går mycket slött och dör under minsta belastning.

Mätte även batterierna efter detta test

12.9
12.8
12.8
10.6

Samtliga batterier hade droppat 0.1 förutom det dåliga som inte hade droppat
 
  • Gilla
Nelson123456789
  • Laddar…
T
Fattar dock fortfarande inte om det är det svagare batteriet som är roten till problemet:thinking:
 
Det är till 99% sannolikhet det "döda" batteriet som är ditt problem. Har haft 2 liknande fyrhjulingar och har fått byta många batterier på dom. Ett tips är att försöka få dom på laddning i tid dvs låt inte ungarna köra tills dom dör.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.