Har problem med min anläggning med att de blir luft i hela tiden kan lufta varje dag utan att de blir bättre. De bubblar o rinner. Mest luft verkar de vara i tankarna och rören i pannrummet. Anläggningen är en vedex 3300 och 3st 500 liters acktankar. Expansionskärlet är slutet och på 150 liter. Så ja misstänker att de är nått fel med det. Kärlet visar ca 0.5 bar när de är kallt men pannans mätare visar 0 hela tiden. Kanske nått fel med förtrycker? Har läst flera trådar men hur ska ha kunna tömma kärlet och fylla upp luft igen? Trycker ja på ventilen så kommer bara luft. Bifogar bild hur de är kopplat.
20160229_103747.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160229_103536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Asså, jag är ingen expert, men sitter inte kärlet uppochner? Det ska väl gå att tömma på nåt vis och vad jag vet så kan vatten inte rinna uppåt?
 
Nejdå de sitter inte upponer tror jag men finns ju inget o tömma de med??

Anders
 
Betyder detta att man ska ha förtryck på 1.5bar ? Trodde de skulle va 0.5. 20160229_103613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såg även de verkar vara en luftare eller nått som ser trasig ut kanske den sugen in luft? Vid pilen där 2016-03-01 10.03.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
I en vanlig villa är förtrycket 0,5bar alldeles utmärkt.

Det kan vara läge att byta din manometer och samtidigt din automatavluftare.

Normalt monterar man en avtappningsventil (kikventil) i gängan vid min pil på samlingsröret för att enkelt kunna tappa ur vattentrycket. Köp en 20x15 bussning och en 15 avtappningsventil och gänga i. Enklast för dig är att släppa försiktigt på klämringskopplingen (mässingsmuttern till höger om manometern innan kopparröret) och låta vattnet rinna. Det tar sin tid men på detta sättet är det mest kontrollerat. Glöm inte att stänga ventilen först bara.

Men även säkerhetsledningen är faktiskt felaktig. Ledningen ska ha samma dimension som gängan på ditt kärl (som jag misstänker är 25) om man lusläser reglerna. Men eftersom dom flesta samlingsrören är 20-gängade så brukar man minst köra med 22mm rör.

Var är säkerhetsventilen monterad?

20160229_103536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


43429_e7f0ba1fac38db3602ae556cf56d91c4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trycket ska du anpassa efter höjden i din anläggning. Med kranen på bilden kan du stänga av och sen släppa ut på vattensidan i kärlet, sen justera lufttrycket.

Att luftaren där skulle suga in luft kan du glömma den sitter så till att det är i stort uteslutet. Börja gärna med att fylla systemet så du ligger kring tex 1 bar och se om båda manometrarna reagerar.

Har du nyligen fyllt vatten? Luft kan vara efterhängsen om inte systemet är vettigt byggt. Och med sluten expansion får man ha rejäla avluftningsmöjligheter på bra ställen om det ska gå smidigt.
 
krilleman_215 skrev:
Men även säkerhetsledningen är faktiskt felaktig. Ledningen ska ha samma dimension som gängan på ditt kärl (som jag misstänker är 25) om man lusläser reglerna. Men eftersom dom flesta samlingsrören är 20-gängade så brukar man minst köra med 22mm rör.
Har det någon praktiskt betydelse i detta fallet när säkerhetsventilen inte sitter på samma ställe?
 
Krilleman
Nej det gör det inte. Min tanke var om den finns överhuvud taget?
 
Det bästa är ju om den sitter ovanför pannan, på expansionskärlek ska den ju absolut inte sitta i ditt system då där finns en kran som om den stängs då skulle sätta både exp. kärl och säkerhetsventil ur spel samtidigt.
 
Ja den sitter strax över pannan och är på 1.5 bar. Så de finns ingen risk att luftaren där kan sugs i sig luft då den ser lite trasig ut?
Har fyllt vatten flera gånger och luftat.
Om ja lossar muttern vid koppar röret kommer de o pressa ur all vatten i kärlet eller hur funkar de?

Mvh Anders
 
det som är trasigt på luftmojen har ingen betydelse. Det är bara som en extra livrem om den går sönder. Är plastskruven trasig så läcker det alltså ut vatten där om luftmojen går sönder. I övrigt ska den fungera som vanligt även om du tar bort resterna helt.
 
Hur mycket varierar trycket på kärlets manometer mellan varmt-kallt system? Ligger det alltid någorlunda stabilt har du inget problem med kärlet eller lufttryck i det. Och att luftaren där kan suga in luft behöver du inte tänka på som allt är installerat enligt dina bilder.

Om du ska göra något är det hellre att ordna bättre möjlighet att samla och bli av med luft i laddningskretsen och topp på ackarna, lägg krutet där.
 
Ja den sitter strax över pannan och är på 1.5 bar. Så de finns ingen risk att luftaren där kan sugs i sig luft då den ser lite trasig ut?
Har fyllt vatten flera gånger och luftat.
Om ja lossar muttern vid koppar röret kommer de o pressa ur all vatten i kärlet eller hur funkar de?

Mvh Anders
 
Trycket varierar inte så mycket ligger på 0.5-1.2 nu sen ja fyllde sist då släppte ja ut 0.2 luft och fyllde med 0.2 vatten. Har 2 luft skruvar 1 över cirk pump och en ungefär vid shunten. Dock vid tankarna.
Kan de vara kärlet som är för litet? Hade 200 liter i mitt gamla hus till samma volym.

Mvh Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.