toolman77 skrev:
Om det jag sätter en lägre skorsten räcker det med en snutt takbrygga bakom skorstenen för sotarn att stå på och takstege som leder upp till den
Jag har taksteg från takfot rakt upp till skorstenen, bredvid skorstenen. Sotaren krävde inte någon annan plattform att stå på än takstegen.
 
Jag har principiellt inte bestämt mig för får något alternativ men om det inte går att göra en snygg skorsten utvändigt så får den bli invändigt.

Huset har mekanisk frånluft och tilluftsventiler så det är nog egentligen inget problem att få in tillräckligt med luft men det känns smartare att inte skicka ut uppvärmd luft i skorstenen. Sen har jag inte läst på ordentligt men tilluften är som sagt en senare fråga, först ska det upp en skorsten.


@MathiasS
Tack för tipset om NVI, premodul verkar bara ha 45graders vinklar i halvisolerad och det blir ju inte så bra när takvinkeln är 38 grader.

Jag läste igår någonstans (men kan inte minnas var) att det inte behövdes sotningslucka om den vinklade delen var under 4 meter, min kan bli max 3 meter antagligen närmare 2,5. Hur lång vinklad del har du MathiasS?
 
Jag har under förra året installerat kamin och kravet när det gäller nock var att den skulle gå minst 300mm ovan nock.
Skorstenen kommer ut via sockeln på huset, då kaminen är i gillestugan i källaren och går på utsidan upp genom takutsprånget och rätt upp. Jag har dock fått sätta stege och plattform på den för sotaren.
På bilden har jag dock en sektion för mycket monterat, som tagits bort sen. Kan fixa bättre bild senare om så önskas.
20150608_200650.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dragning genom vägg och sen genom takfoten har jag inte tänkt på så mycket. Det är ju så klart också ett alternativ. Eventuell värme från skorstenen går ju så klart förlorad men det blir ju väldigt stilrent inne....

Så många val!
 
Det var ju också en variant. Kör man uppåt med sotviskan för att ta delen som är ovan luckan och med lod för att ta det som är under?
 
harry73
Dags att fråga experterna, glöm inte att komma med återkoppling ;)
 
toolman77 skrev:
Jag har principiellt inte bestämt mig för får något alternativ men om det inte går att göra en snygg skorsten utvändigt så får den bli invändigt.

Huset har mekanisk frånluft och tilluftsventiler så det är nog egentligen inget problem att få in tillräckligt med luft men det känns smartare att inte skicka ut uppvärmd luft i skorstenen. Sen har jag inte läst på ordentligt men tilluften är som sagt en senare fråga, först ska det upp en skorsten.


@MathiasS
Tack för tipset om NVI, premodul verkar bara ha 45graders vinklar i halvisolerad och det blir ju inte så bra när takvinkeln är 38 grader.

Jag läste igår någonstans (men kan inte minnas var) att det inte behövdes sotningslucka om den vinklade delen var under 4 meter, min kan bli max 3 meter antagligen närmare 2,5. Hur lång vinklad del har du MathiasS?
Jag är lite osäker på dagens bestämmelser och kan inte minnas längden på diagonalröret, antagligen kring 2.5m. NVI's monteringsanvisning indikerar att renslucka ska finnas om vinkeln understiger 45 grader, man säger inget om längden på röret. Utöver det ska ju kanalen vara sotbar vilket lämnar en del godtycke för den som godkänner installationen. Det viktiga är att följa skorstenens monteringsanvisning. Jag kan konstatera att utan renslucka så går det inte att sota, eftersom viskan inte tar sig förbi den diagonala delen hos mig pga liten takvinkel.

http://www.nvi.se/doc/Montageanvisning utgava_11.pdf

Tittar man på dina bilder ser det ut som att du även ska göra en sidoförflyttning om röret ska upp till nock. Jag hade samma situation här. Det kräver lite hjärngymnastik för att räkna ut korrekt vinkel då.....enkel matematik när man väl ser vad man behöver räkna ut....:)
 
Vante skrev:
Kanske en lösning, för att slippa plattform [länk]
Jag tror knappast att du undgår kravet på plattform, sotaren kommer vilja sota uppifrån......
 
MathiasS skrev:
...NVI's monteringsanvisning indikerar att renslucka ska finnas om vinkeln understiger 45 grader, man säger inget om längden på röret. ...
Fel, det är om vinkeln Överstiger 45°, alltså 46-90°, se sida 21 i den länken du angav
 
Fel?

Jag mäter vinkel från horisontalplanet, nvi från den lodräta linjen. Eftersom vi här pratar om takvinklar etc är det rimligt att utgå från horisontalplanet.

Varken jag eller nvi har fel. Du har fel i att något är fel.
 
Varför lägga pengar på något så miljöovänligt som vedeldning ?
När det eldas lär inomhusluften hos vedeldarna vara ungefärligt lika förorenad med skadliga partiklar som luften längs gator med mycket trafik.
Barn är särskilt känsliga för föroreningarna typ PAH.
 
harry73
axelman skrev:
När det eldas lär inomhusluften hos vedeldarna vara ungefärligt lika förorenad med skadliga partiklar som luften längs gator med mycket trafik.
Det finns så många olika sätt man kan elda och sån stor skillnad mellan hur folk faktisk eldar och hur röken ur skorstenen ser ut. Att därför komma med en generell jämförelse mellan en trafikerat gata och inomhusluft hos eldare är något som bara kan bli fel (åt både håll)
 
  • Gilla
DaLjo
  • Laddar…
Ehh... om inomhusluften är så förorenad så lär man ju ha fel på konstruktionen alternativt hanteringen? Mig veterligen så är ju meningen att det ska sugas ut genom skorstenen, inte komma in i huset. Sen är ju frågan om "miljöovänlighet" då man använder en förnybar energikälla. Ännu mer så som hos mig där vi i princip försörjer 3 hushåll med ved som så gott som enbart kommer från trän som blåst omkull.
 
För 6 år sedan gjordes det en undersökning av någon doktorand som visade på höga koncentrationer av vissa onyttiga ämnen hos den som eldar. Jag har inte läst hela undersökningen i detalj, men vi kan säkert överleva lite myseldande i kvarteren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.