Läs i den andra tråden där du pratar skyskrapor. förklarat för dig.
E det nåt mer så kan du skicka pm.
Mvh
snickar estwing
 
Det är klart att det inte blir svikt om man överdimensionerar bärlinor o golvbjälkar. Men för mig är en snygg konstruktion att använda så mycket virke som eg behövs och inte mer.
Förstår fortfarande inte heller varför du säger att man ska ha 55cm spännvidd när man lägger diagonalt men att det är ok med 78cm om man lägger diagonalt.
Jag har lite fultrallgångar i trädgården med cc80 och dom sviktar rejält men det spelar lixom ingen roll där men jag skulle aldrig acceptera det på altanen.
 
Nimajneb skrev:
Det är klart att det inte blir svikt om man överdimensionerar bärlinor o golvbjälkar. Men för mig är en snygg konstruktion att använda så mycket virke som eg behövs och inte mer.
Förstår fortfarande inte heller varför du säger att man ska ha 55cm spännvidd när man lägger diagonalt men att det är ok med 78cm om man lägger diagonalt.
Jag har lite fultrallgångar i trädgården med cc80 och dom sviktar rejält men det spelar lixom ingen roll där men jag skulle aldrig acceptera det på altanen.
kan ej svara på dina gångar.
Det jag menar är att 60 cc å inte 55 cc är bra mått förr läggning.
Om du lägger doagonalt så har du upplag för trallen vid 70 cm så den lilla biten sker inget drastiskt.
Mvh
estwing
 
Tack för de tidigare svaren!
Tänkte uppdatera detta bygge. Jag är en av många som bara är inne och läser, men nu tänkte jag dra mitt strå till stacken och lägga upp lite bilder och status på bygget :).

Jag har gjort följande: Plintar är monterade på cc 180 åt vardera håll. Bärlinan är av dimension 220x45.
Golvreglar är satta på cc 60, dimension 170x45. Vangstycken är monterade på 2 av 4 sidor.

Jag är fortfarande inne på att lägga trallen på diagonalen. Konstruktionen känns extremt stabil så här långt. Har fått beröm av en snickare till granne som har svårt att tro att det är första altanbygget. Men det är helt och hållet forumets förtjänst :). Vart skulle man annars lära sig allt :).

Lägger upp några bilder, skall beställa trallen imorgon och hoppas kunna börja till helgen.
Altan 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fina bilder, det ser stabilt ut! Men, sitter inte golvreglarna för glest för diagonal läggning av trallen? Trallen brukar väl vilja ha 600 mm mellan upplagspunkterna, vid diagonal läggning blir avståndet mellan upplagen närmare 850 mm. Nimanjeb har skrivit om detta tidigare i tråden och jag håller med honom.
 
Granngubben skrev:
Fina bilder, det ser stabilt ut! Men, sitter inte golvreglarna för glest för diagonal läggning av trallen? Trallen brukar väl vilja ha 600 mm mellan upplagspunkterna, vid diagonal läggning blir avståndet mellan upplagen närmare 850 mm. Nimanjeb har skrivit om detta tidigare i tråden och jag håller med honom.
blir inga 850 mm om du mäter....

mvh
estwing
 
estwing skrev:
blir inga 850 mm om du mäter....

mvh
estwing
Jag tror att hela världen väntar på att du ska påvisa att bla Pythagoras sats är felaktig. Det är Nobelprisnivå på detta. ;)

Om det inte är så att du menar att det bara är 848mm :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Granngubben skrev:
Fina bilder, det ser stabilt ut! Men, sitter inte golvreglarna för glest för diagonal läggning av trallen? Trallen brukar väl vilja ha 600 mm mellan upplagspunkterna, vid diagonal läggning blir avståndet mellan upplagen närmare 850 mm.
Exakt. Ska man ha diagonal trall är det C-C 425 som gäller.
 
Verkar som att jag får skruva om golvreglarna
 
Tyrström skrev:
Verkar som att jag får skruva om golvreglarna
Vänta först på ett uttalande av BH altanguru, estwing. Han menar att det går bra ändå, kanske behövs en välsignelse från honom i det krökta altanrymden. :)
 
Hej igen! Längesen jag uppdaterade bygget!

Jag flyttade reglarna tätare och ångrar mig inte. Trallen är lagd på de största delarna. Tyvärr spökar ju vädret något fruktansvärt så bygget tar tid.

Trallen är väldigt stabil. Ingen svikt någonstans. Vet ej om det hade funkat på cc 60.

Lägger upp lite nya bilder när frisen är lagd.

Tack för all hjälp hittills! :)
 
Nimajneb skrev:
Vänta först på ett uttalande av BH altanguru, estwing. Han menar att det går bra ändå, kanske behövs en välsignelse från honom i det krökta altanrymden. :)
väldans vad du tar i då????
upplaget på golvreglarna blir på 78 cm ca.


TS: du hade ej behövt flytta golvreglarna.
sen om du nu gjort detta så är det absolut inte till någon nackdel utan bättre.
juh tätare man har golvreglarna dessto stummare golv.

Nimajned: gå å bikta dig!!!!

mvh
estwing
 
estwing skrev:
väldans vad du tar i då????
upplaget på golvreglarna blir på 78 cm ca.


TS: du hade ej behövt flytta golvreglarna.
sen om du nu gjort detta så är det absolut inte till någon nackdel utan bättre.
juh tätare man har golvreglarna dessto stummare golv.

Nimajned: gå å bikta dig!!!!

mvh
estwing
Som jag uppfattar det är att du jämför äpplen med päron. När man säger cc60 så betyder det att spannet blir 55,5cm. När man lägger diagonalt blir det cc85 men spannet blir 78cm.
Vilket betyder att med din logik skulle det räcka om man lägger trallen vinkelrätt mot reglarna att cc 82 är helt OK.
Jag vet att det svajar så jag och jag rekommenderar alla andra att fortsätta lägga cc60.
 
Nimajneb skrev:
Som jag uppfattar det är att du jämför äpplen med päron. När man säger cc60 så betyder det att spannet blir 55,5cm. När man lägger diagonalt blir det cc85 men spannet blir 78cm.
Vilket betyder att med din logik skulle det räcka om man lägger trallen vinkelrätt mot reglarna att cc 82 är helt OK.
Jag vet att det svajar så jag och jag rekommenderar alla andra att fortsätta lägga cc60.
du kan göra din egna fruktsallad.
har förklarat tidigt i tråden å att va lustig med vissa inlägg orkar jag ej diskutera...
byggt mycket såhär å detta funkar kanon..
skulle aldrig rekommendera lr säga något här som jag själv aldrig upplevt, gjort m.m utan jag visste om det funkat...
avsutar denna tråden men fortsätt ni...
glöm ej din dressing.....benjamin....

mvh
en solbränd estwing med vit röv....
 
estwing skrev:
du kan göra din egna fruktsallad.
har förklarat tidigt i tråden å att va lustig med vissa inlägg orkar jag ej diskutera...
byggt mycket såhär å detta funkar kanon..
skulle aldrig rekommendera lr säga något här som jag själv aldrig upplevt, gjort m.m utan jag visste om det funkat...
avsutar denna tråden men fortsätt ni...
glöm ej din dressing.....benjamin....

mvh
en solbränd estwing med vit röv....
Du är duktig på mycket men här är du verkligen ute o svajar :)
Bättre lycka nästa gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.