S slurppe99 skrev:
Han har en 10 år gammal luftvärmepump och din är 5 år yngre och ganska modern pump. Pumparna har förbättrats. Men de som är 15-10 år gamla har ingen fantastisk effekt vid kallgrader under -10 C. Jag har en 10 årig Panasonic och den slutade ge vinst under -9 C. Enligt en riktig test och inte som tillverkaren påstår. Mitsubishi har ofta haft lite bättre värden men andra modeller har kommit ifatt. Din modell ansågs som bäst när du köpte den så det är klart du är nöjd. Men det är inte TS som tyckte sin gav kyla.
[länk]
Min är från -07
 
Det gäller ju att hålla isär saker här. Med ett värmebehov på 30000 kWh kommer förmodligen inte en luftvärmepump att upplevas som tillräcklig. För det är den inte vare sig den är ny eller gammal. Är det inget fel på den så kan det mycket väl vara pengarna i sjön att byta ut den. Därför att den nya inte heller kommer att vara tillräcklig. Mycket bättre då att komplettera den med en till luft luftvärmepump så långt som möjligt ifrån den första. Dessa två tillsammans kanske inte heller kan värma huset under årets alla dagar utan hjälp från direktel. Men de dagar när de faktiskt klarar det så sparar de energi. Sedan finns det utan tvivel annat man kan gör för att sänka husets energibehov snarare än att hitta en billigare energiform.
 
A Avemo skrev:
Det gäller ju att hålla isär saker här. Med ett värmebehov på 30000 kWh kommer förmodligen inte en luftvärmepump att upplevas som tillräcklig. För det är den inte vare sig den är ny eller gammal. Är det inget fel på den så kan det mycket väl vara pengarna i sjön att byta ut den. Därför att den nya inte heller kommer att vara tillräcklig. Mycket bättre då att komplettera den med en till luft luftvärmepump så långt som möjligt ifrån den första. Dessa två tillsammans kanske inte heller kan värma huset under årets alla dagar utan hjälp från direktel. Men de dagar när de faktiskt klarar det så sparar de energi. Sedan finns det utan tvivel annat man kan gör för att sänka husets energibehov snarare än att hitta en billigare energiform.
Nej det har du rätt i. Men då den troligen inte går med vinst under -10 C så är den en av energibovarna. Sedan skrev jag att min skulle bytas ut så fort den krånglade. Då de fortfarande sparar pengar när det är lite varmare. Men energibehovet är som störst när dessa inte ger någon vinst. Hur han gör är upp till honom. En luft/luft värmepump behöver alltid en komplettering av annan energikälla. En ny lite kraftigare luftvärmepump skulle gå med betydligt bättre vinst om några år och sänka energiförbrukningen. Var inte det ett av det primära att sänka energiförbrukningen?
 
Redigerat:
A Avemo skrev:
Det gäller ju att hålla isär saker här. Med ett värmebehov på 30000 kWh kommer förmodligen inte en luftvärmepump att upplevas som tillräcklig. För det är den inte vare sig den är ny eller gammal. Är det inget fel på den så kan det mycket väl vara pengarna i sjön att byta ut den. Därför att den nya inte heller kommer att vara tillräcklig. Mycket bättre då att komplettera den med en till luft luftvärmepump så långt som möjligt ifrån den första. Dessa två tillsammans kanske inte heller kan värma huset under årets alla dagar utan hjälp från direktel. Men de dagar när de faktiskt klarar det så sparar de energi. Sedan finns det utan tvivel annat man kan gör för att sänka husets energibehov snarare än att hitta en billigare energiform.
Det är precis där jag är . Jag kan fortsätta med småfix å hoppas vargavintern uteblir och eller bara köra patron dem dagarna ...då har jag en sak som ställer till det ...min vvb från 1971 ...köpa ny med patron känns 1980 :rofl::poop::crysmile:.. köper jag delux bergvärme så är jag safe.. dock 250t fattigare ..thats my problem ...och dusch värmen kommer snart dö hur som ...då måste jag ha bestämt mig
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Oooh 50t ☺ men fattar dock att ni hade stort hus ..

Hur mycke fick du betala för inställning av rör+element ..hur många sätt ni in ?
Jag gjorde all installation av radiatorer själv. Jag har satt in 12 nya radiatorer, det finns 6 gamla i källaren, och ytterligare 3 elradiatorer i en del av källaren som vi inte värmer idag. Jg funderar på att uppgradera de i källaren, jag har mitt kontor/lab i ett rum där det blir lite för kallt när det är under -5 ute.jag har ingen riktig koll på exakt hur mycket VVS kostnader jag hade, men det är väl ca 2,5 - 3 000 per radiator med tillhörande ledningsdragning och diverse kopplingar.

Utöver radiatorerna har vi golvvärme på ca 50 kvm. Kök, Tambur och två badrum. Jag har gjort en väldigt rudimentär inställning av flöden, fungerar, men skulle kanske kunnat optimera lite bättre.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Excel
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Det är precis där jag är . Jag kan fortsätta med småfix å hoppas vargavintern uteblir och eller bara köra patron dem dagarna ...då har jag en sak som ställer till det ...min vvb från 1971 ...köpa ny med patron känns 1980 :rofl::poop::crysmile:.. köper jag delux bergvärme så är jag safe.. dock 250t fattigare ..thats my problem ...och dusch värmen kommer snart dö hur som ...då måste jag ha bestämt mig
Om du tänker så här då:

Ett lån på 250 tkr kostar i ränta 3.500kr per år efter ränteavdrag. Eller 300kr i månaden extra per månad...

För att tala klarspråk:
Antingen betalar du skyhöga elräkningar månad efter månad och är nöjd med det eller så ökar du på ränteutgiften med 300kr per månad och har löst problemet...
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Nej det har du rätt i. Men då den har för lite effekt och går troligen inte med vinst under -10 C så är den en av energibovarna.
Vad baserad du detta på? Värmefaktorn sjunker med sjunkande utomhustemperatur. Tillgänglig effekt sjunker också. Men den lilla effekt som värmepumpen ändå ger ifrån sig brukar fortfarande komma med en värmefaktor över ett.
 
Excel Excel skrev:
För att tala klarspråk:
Antingen betalar du skyhöga elräkningar månad efter månad och är nöjd med det eller så ökar du på ränteutgiften med 300kr per månad och har löst problemet...
Eller så ser man över och åtgärdar husets stora värmeläckage. Kanske enkelt och billigt. Kanske dyrt och komplicerat. Eller så skaffar man en till luft luftvärmepump. Eller så skaffar man en pelletskamin. Det finns många fler alternativ än två. Och de flesta ligger någonstans emellan bergvärme och ingen åtgärd både vad gäller besparing och kostnad.
 
Excel Excel skrev:
Om du tänker så här då:

Ett lån på 250 tkr kostar i ränta 3.500kr per år efter ränteavdrag. Eller 300kr i månaden extra per månad...

För att tala klarspråk:
Antingen betalar du skyhöga elräkningar månad efter månad och är nöjd med det eller så ökar du på ränteutgiften med 300kr per månad och har löst problemet...
Jag skulle om så gick slippa låna så man inte är som en sthlmare på speed ...kolla ränta vad sa du om ränta ..nej ska räntan stiga 0.004 förjävligt ränta ränta:crysmile:;)
 
H hempularen skrev:
Jag gjorde all installation av radiatorer själv. Jag har satt in 12 nya radiatorer, det finns 6 gamla i källaren, och ytterligare 3 elradiatorer i en del av källaren som vi inte värmer idag. Jg funderar på att uppgradera de i källaren, jag har mitt kontor/lab i ett rum där det blir lite för kallt när det är under -5 ute.jag har ingen riktig koll på exakt hur mycket VVS kostnader jag hade, men det är väl ca 2,5 - 3 000 per radiator med tillhörande ledningsdragning och diverse kopplingar.

Utöver radiatorerna har vi golvvärme på ca 50 kvm. Kök, Tambur och två badrum. Jag har gjort en väldigt rudimentär inställning av flöden, fungerar, men skulle kanske kunnat optimera lite bättre.
La du alla pipor fram till elementen också ?
 
Excel
A Avemo skrev:
Eller så ser man över och åtgärdar husets stora värmeläckage. Kanske enkelt och billigt. Kanske dyrt och komplicerat. Eller så skaffar man en till luft luftvärmepump. Eller så skaffar man en pelletskamin. Det finns många fler alternativ än två. Och de flesta ligger någonstans emellan bergvärme och ingen åtgärd både vad gäller besparing och kostnad.
Med TS räkning dec-jan kan bekosta ränteutgifter för en toppmodern anläggning i ca 2 år... det jag förrsöker säga är TS inte ska stirra sig blind på 250 tkr. En ny anläggning är ju fan en sedelpress i TS fall.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Excel
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Jag skulle om så gick slippa låna så man inte är som en sthlmare på speed ...kolla ränta vad sa du om ränta ..nej ska räntan stiga 0.004 förjävligt ränta ränta:crysmile:;)
(250.000 x 2% x 0,7)= 3.500kr

Är det värre att betala 3500kr per år till banken än bli ruinerad av elbolaget?
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Kan säga så här, har vattenburet i huset med bergvärme och i fritidshuset luftvärmepump. Om vi fokuserar på komfort så med luftvärmepump eller två så får man något som låter hela tiden och blåser om man vill få ut max effekt och besparing. Lite sliten innedel låter inte mindre ;)
Skall åtminstone beaktas i sammanhanget och kanske något man tycker man kan leva med och besvärar inte.
 
Redigerat:
S slurppe99 skrev:
Nu är jag ingen matematisk energiräknare. Men ger man 1 och ingen vinst så bör det bra ge 1 tillbaka.
De här testerna är några år gamla. Fast inte lika gamla som TS värmepump.
http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/luftluftvarmepumpar-2009-2013/

Om man väljer den värmepump i listan som har lägst årsvärmefaktor så ligger den 2,8. Tittar man sedan på värmefaktor för olika driftfall så kan man se att den har vid -15ºC utomhustemperatur en värmefaktor på 2,1 och en avgiven värmeeffekt på 2,1 kW. 2,1 kW är löjligt lite för att värma TS hus vid -15ºC. Men de 2,1 kW som den trots allt ger kommer till ett mycket lägre pris än om de kommit från elradiatorerna.

Jag vill inte höja luftvärmepumpar till skyarna. Det är en i de flesta avseenden tekniskt sämre lösning än bergvärme. Men det är fortfarande effektivare än direktel. Och det är billigare i installation än bergvärme. Ett tekniskt sämre alternativ som är bra nog åt många.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.