V vectrex skrev:
Att byta brödrostarna till modernare oljefyllda elradiatorer eller till ett vattenburet med elpanna kommer inte få ner några elräkningar tyvärr.
Det är en vanlig missuppfattning att nya elradiatorer skulle vara effektivare än gamla, så är det inte!

Jag har själv direktverkande el och en luft luft VP. Mindre hus än dig, 150 kvadrat. Huset är från 1972 men tilläggsisolerat. Klarar mig på 12000kwh per är. Då har vi ändå alltid 22-23 grader.

Tilläggsisolera vind eller fasad ?
 
Oldboy Oldboy skrev:
En kvartsmiljonfråga!

Svaret är att det beror på ... en massa saker.
Jag har det likadant och har funderat på detta en hel del.

1 Kan du göra det mesta själv eller blir det inköpta tjänster?
2 Är huset kompakt och därmed (förhållandevis) enkelt att installera vattenburet?
3 Få stora rum eller många små?
4 Öppen planlösning eller inte?
5 Vilka pengar finns tillgängliga, dvs vad är max kostnad (totalt).
6 Vad för tak, takyta och riktning på taket (väderstreck)?
7 Ligger huset så att det är lättsålt/efterfrågat?

Olika typer av lösningar kräver olika saker.
Sedan får man värdera vad man själv vill ha/tycker är viktigast. (Gör en prio-lista)
För min del står vattenburen värme högst då det ger mest frihetsgrader i att välja uppvärmningssystem, men det är också den dyraste lösningen då vi har ett hus med många små rum/fönster, lågt i tak, ingen källare, gammal stengrund som man inte vill gräva i närheten av, samt ett fristående garage/verkstad, och inget lämpligt utrymme för varken pannrum eller att ha ackumulatortankar.
Alltså blir investeringen för vattenburet hög, och ovanpå det kommer att i princip precis hela huset måste måste göras om (ffa invändigt).

Jag skulle rekommendera att titta på solceller, om taket är lämpligt. Då kan du få ner kostnaden för elen, kanske rent av tjäna några kronor, och behålla det otroligt enkla, användarvänliga och billiga systemet med elradiatorer, men med en mkt lägre totalkostnad.

Har själv kaminer, men med en icke öppen planlösning är det värdelöst för uppvärmning. Dessutom måste man hålla på med vedhantering jämnt, och ha ngn som är hemma och sköter eldningen på dagarna, samt ev eldvakt på nätterna, om man inte tycker det är ok att gå upp på morgonen i svinkallt hus och ta en rejält varm dusch för att kompensera.

Pelletskamin är motsvarande LLVP, fast med den skillnaden att den ger så mkt värme som man behöver även när det är riktigt kallt, och kan ge värme vid strömavbrott om man har batteribackup.Å andra sidan är nog driftskostnaden högre för pellets än en LLVP.
Ja jag kan ha sol.. taket är valmat i norr söder lite uppe i en backe

Buget är svävande

Jag vill ha ett system som är underhålsfritt / kort återbetalning och mycke komfort ...allt utom golv värme går att fixa .. (har lagt nya golv )
Fråga 7 mellan stor stad i mellan Sverige i ett område som bara skjuter i höjden senaste åren prismässigt generellt
 
Excel
Plöj ned cash i bergvärme och konvertera huset till vattenburet. Du får då varmvatten på köpet. Du får säkert låna slantarna på banken till denna typ av investering som också höjer värdet på huset.

Jag gjorde resan för 3 år sedan och har bara 3 år kvar till anläggningen har återbetalat sig.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det låter trevligt Yonna!
Kikade lite på pelletskaminer innan vi bestämde oss för en vanlig braskamin med täljsten.
Vad är det för en kamin du har?
I mitt fall är det inte att tänka på ..kul att du kan lösa det så ..pris installation ? Hur mycke ni ser energi använder ni
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
I mitt fall är det inte att tänka på
..kul att du kan lösa det så ..pris installation ? Hur mycke ni ser energi använder ni
=mindre
 
Excel Excel skrev:
Plöj ned cash i bergvärme och konvertera huset till vattenburet. Du får då varmvatten på köpet. Du får säkert låna slantarna på banken till denna typ av investering som också höjer värdet på huset.

Jag gjorde resan för 3 år sedan och har bara 3 år kvar till anläggningen har återbetalat sig.
Min önskan är som vi gjorde nu på jobbet att vi satt rumsgivare i varje kontor för att öka komforten och kunna ha svalt i tex sovrum å varmt i vardagsrum ..allt ändras från paddan ...men vafxn kostar det ?
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
=mindre
?

Är det för att det är lördag som du skriver så svårbegripligt?
 
Excel
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Min önskan är som vi gjorde nu på jobbet att vi satt rumsgivare i varje kontor för att öka komforten och kunna ha svalt i tex sovrum å varmt i vardagsrum ..allt ändras från paddan ...men vafxn kostar det ?
Jag struntade i styrning går ju vrida ned manuellt. Satte fläktkonvektor i tvättstugan och kunde kasta ut torkskåpet. Kopplar på vattenburen golvvärme alltefersom jag renoverar typ badrum och hall...
 
  • Gilla
Husvagnsthord och 1 till
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Min önskan är som vi gjorde nu på jobbet att vi satt rumsgivare i varje kontor för att öka komforten och kunna ha svalt i tex sovrum å varmt i vardagsrum ..allt ändras från paddan ...men vafxn kostar det ?
Komfort och ekonomi drar ofta åt olika håll. Att styra direktel individuellt per rum är enkelt. Men om du vill komma ner i kostnad skall du se till att få så mycket värme som möjligt från luftvärmepumpen.

Om du börjar med att stänga av alla element och eventuellt skruva upp luftvärmepumpen lite så kommer den att få jobba maximalt. Om den inte klarar att hålla värmen eller om det blir för stora skillnader i temperatur mellan rummen så slår du på några element långt ifrån värmepumpen. Det gäller sedan för ekonomins skull att vara med och stänga av element när det blir lite varmare så att pumpen klarar sig ensam. I synnerhet om du har gamla element med mekanisk termostat.

Är komforten viktigast ser du till att ha elektroniska termostater på elementen. Att få varmt nog är bara en fråga om att tillföra tillräcklig effekt. Inga problem alls att göra med direktel. Men man får betala för det också. Jag passar på frågan om centralstyrning.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
?

Är det för att det är lördag som du skriver så svårbegripligt?
Jag skriver från telefon mellan alla mello låtar och shotar från Crister Björkmans bringa...
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Då vi inte har öppen planlösning, så installerade vi 3 LLVP häromåret. De täcker ca 60% av vår uppvärmda bostads-/ekonomiyta, men där vi spenderar 95% av tiden. Har bra termisk komfort nu. Om det lönar sig gentemot vanliga elradiatorer återstår att se. Beror på hur länge LLVP tänker leva och huruvida de kräver service/reparationer. Om de lever i 15 år utan kostnadskrävande service/reparation så kommer det nog att vara lönsamt. (Beror på hur väl min estimering av sparad el stämmer.) Dock har vi det ett par grader varmare inomhus nu jämfört med om vi hade fortsatt med direktel via radiatorerna.
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Tilläggsisolera vind eller fasad ?
Jag har tilläggsisolerat fasaden på utsidan med 45mm. Tidigare var det 120mm så nu är det totalt 165mm i alla ytterväggar. Satte även ny vindväv och panelen fick luftspalt (bytte all panel).

Vind har jag ingen då det är ett 1,5planshus med öppet till nock. Mellan takstolarna är det original 200mm isolering.
 
  • Gilla
Keld och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag har tilläggsisolerat fasaden på utsidan med 45mm. Tidigare var det 120mm så nu är det totalt 165mm i alla ytterväggar. Satte även ny vindväv och panelen fick luftspalt (bytte all panel).

Vind har jag ingen då det är ett 1,5planshus med öppet till nock. Mellan takstolarna är det original 200mm isolering.
Pris på byte av fasad ? Tid för det ?
 
Excel
Mitt tips fixa bergvärme med en komplett konvertering kommer du sänka förbrukningen rejält, jag gick från 40.000 kwh till ca 10.000 kwh per år. -80 procent altså. Jag kan ha 23 grader inne och utan att behöva tänka ytterligare åtgärder, det är lite skit samma. :D
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Elförbrukning kan variera en hel del även utan stora förändringar. Följande diagram visar elförbrukningen i mitt hus. Jag flyttade in 2009. Förra ägaren tilläggsisolerade fasaden 2008. Jag installerade en luftvärmepump 2011 på hösten. Om du är beredd att lägga lite tid på att kartlägga vad som drar ström är det fullt möjligt att du kan hitta onödiga förbrukare som genast kan stängas av eller reduceras.
Stapeldiagram som visar årlig elförbrukning i ett hus från 1990 till 2017 med minskning efter 2011.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.