Hej! Jag hoppas verkligen det finns någon som kan hjälpa mig med denna för mig stora utmaning. Jag har rivit en vägg och nu ser det ut så här. Byggfirman vill därför lägga nytt parkettgolv men huset och golvet är sedan slutet av 1800-talet så jag vill verkligen inte göra det. Tycker det är ok med lite lagningar men just att plankan lyser så mycket är verkligen inte så fint. Helst hade jag velat pigmentera hela golvet lite ljusare och sedan hårdvaxolja på. Men nu får jag nog tänka om. Men hur? Hört tips om te och kaffesump. Går det att först ”smutsa” ner plankan, sen luta, pigmentera och lägga hårdvaxolja på? Ursäkta min totala okunnighet om sånt här. Antar att någon säkert skrattar men jag vet verkligen inte vad som funkar. Och också tyvärr lite tveksam på de råd jag får från byggaren.
 
  • Trägolv, delvis slipat, renovering, två ytor, kontrast, avskiljningslist, obehandlat trä mot behandlat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser jättefint ut och tycker du har helt rätt i att inte lägga något golv ovanpå.
De röda tonerna i det gamla golvet är väl att det är kärnfuru och det är nog svårt att simulera.
Jag tror det är lättare att använda extra mycket pigment på det mörkare golvet, än att göra det nya ljusa golvet mörkt, för att sedan göra ljust igen.

Det enda som funkar är nog att prova sig fram till olika blandningar tills du har två som matchar bra. Då måste du ju dock ha virkesbitar du kan prova på, som matchar skicket på golvet
 
  • Gilla
AnnW
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Tycker det ser jättefint ut och tycker du har helt rätt i att inte lägga något golv ovanpå.
De röda tonerna i det gamla golvet är väl att det är kärnfuru och det är nog svårt att simulera.
Jag tror det är lättare att använda extra mycket pigment på det mörkare golvet, än att göra det nya ljusa golvet mörkt, för att sedan göra ljust igen.

Det enda som funkar är nog att prova sig fram till olika blandningar tills du har två som matchar bra. Då måste du ju dock ha virkesbitar du kan prova på, som matchar skicket på golvet
V VLJ skrev:
Tycker det ser jättefint ut och tycker du har helt rätt i att inte lägga något golv ovanpå.
De röda tonerna i det gamla golvet är väl att det är kärnfuru och det är nog svårt att simulera.
Jag tror det är lättare att använda extra mycket pigment på det mörkare golvet, än att göra det nya ljusa golvet mörkt, för att sedan göra ljust igen.

Det enda som funkar är nog att prova sig fram till olika blandningar tills du har två som matchar bra. Då måste du ju dock ha virkesbitar du kan prova på, som matchar skicket på golvet
Hej! Tack för rådet! Jag har försökt läsa på lite om lutning, olja och vaxolja. Känns nästan som det säkraste hade varit att göra det själv men nu har jag redan betalat byggaren för detta tyvärr. Men tror du att följande kan funka? Först vanlig lutning och sen vaxolja med lite vitt i över hela golvet och sedan om igen med vaxolja med vitt på det golv som inte har ljus bräda?
 
  • Gilla
roberob
  • Laddar…
Det låter rimligt, men jag tror man måste testa sig fram till rätt blanding på provbitar. Svårt att få rätt blanding på första försöket
 
  • Gilla
AnnW
  • Laddar…
BirgitS
Kan du tänka dig att slipa det gamla golvet så att det blir ljusare och ganska likt det nya?
 
Låt det vara. Det tar något år men sedan har det nya golvet mörknat.
 
  • Gilla
nikasp och 8 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Låt det vara. Det tar något år men sedan har det nya golvet mörknat.
Om man inte lägger på lack eller annat med uv-skydd, då kan det nya träet hålla sig ljust.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du tänka dig att slipa det gamla golvet så att det blir ljusare och ganska likt det nya?
Han som slipat säger att det tyvärr inte går att slipa ner mer för att det är slipat så många gånger innan. Fyra gånger sa han.
 
Hur är de gamla golven behandlade?
 
smala plankor för att vara 1800tal
 
V VLJ skrev:
Det låter rimligt, men jag tror man måste testa sig fram till rätt blanding på provbitar. Svårt att få rätt blanding på första försöket
Tack för rådet, du ser hur okunnig jag är. Känner mig så arg på att när man betalar massa pengar för renovering så får man ändå sitta med sådana här problem och lösa själv. De kunde ju sagt till om detta innan då kunde jag försökt skaffa äldre brädor istället en ny ljus. Har du något tips på hur jag kan skaffa nya provbitar? För jag kan väl inte testa på det lutade golvet med olika oljor? Typ bara brädan bredvid den ljusa?
 
krillek krillek skrev:
Hur är de gamla golven behandlade?
Det har varit vitmålade och sedan har de nu slipat ner dem. Just nu helt obehandlade och nyslipade.
 
Hur hade du tänkt behandla golvet? Det är ju inte säkert att skillnaden är så stor efter exempelvis oljning. En skillnad tror jag att du kommer att ha, men kanske inte så synlig.
 
M maria01 skrev:
smala plankor för att vara 1800tal
Ja, kanske. Kanske har det varit undergolv, jag vet inte.Det är lite olika bredd, i sovrum och hall är de mycket bredare.
 
jag skulle gisa på undergolv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.