Ang FTX är det inte så att flödesriktningen går åt fel håll?
Tex att det går höger men är kopplad vänster eller tvärt om tycker alla givare visar tvärt om vad det borde.
Prova ändra flödesriktningen.
Eller så är givarna fel hur som helst så kommer inte växlaren börja fören det år fixat
 
Anders299 skrev:
Som sagt, yttertempgivaren på FTX-systemet säger 15°C istället för 5°C som det i verkligheten är, vilket gör att värmeåtervinningen inte går för närvarande. Känns som att det kan vara en del av problemet...
Ska kolla på detta när arbetsveckan börjar igen.
[bild]

Ingen som har något att säga om isoleringen på rören mellan inne- och utedel? Eller det kanske inte är den stora strömtjuven?
Det är inte så konstigt att din uppvärmning är dyr, om tilluftstempen är 11 grader spelar det ingen roll hur välisolerat huset är.
Det ser nästan ut som om flödesriktningen är fel i aggregatet.
Det finns en inställning i servicemenyn som växlar riktningen i aggregatet, kolla manualen.
 
  • Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
Håller med föregående, känns som flödes riktningen är fel.
 
Hej igen

Kanske är så.? Att piporna är snurrade, eftersom det borde ej finnas nån utegivare, denna givare måste sitta i intagskanalen, titta på aggregatet, alltså fysiskt, brukar vara välmärkt med avluft ( luft som lämnar agg) frånluft ( luft som kommer från huset) uteluft och tilluft, och samt även kolla om det finns termometrar, och som det är idag så är detta stora boven, eftersom kall luft går in och värms ej upp, och varmluft borde lämna huset, eftersom återvinningen ej är i drift, annars mycket hög verkningsgrad på denna typ av växlare.
 
P
Även jag misstänker att ack-tanken snarare stjälper än hjälper. Har själv haft liknande ack-tank från Strömsnäspannan och den är inte speciellt välisolerade. 500l 50-gradigt vatten borde ta lång tid att omsätta. Går den att shunta förbi? Hur fungerar styrningen mot ack-tanken? Med värmepump mot ack-tank är det lätt att få on/off reglering d.v.s. värmepumpen går 100% då ack-tanken är under 50 grader och inte alls då temperaturen är över 50 grader. det brukar inte ge någon bra verkningsgrad för värmepumpen.

Vidare berättade du att det var radiatorer på övervåningen. Jag utgår från att dessa är vattenradiatorer? Har de individuella termostater? Det brukar vara besvärligt att kombinera golvvärme och vattenradiatorer på en och samma värmeslinga. Radiatorerna vill ha högre cirkulationstemperatur än golvvärmen. Finns det en eller två slingor?

Hur styrs temperaturen på cirkulationsvattnet ut från ack-tanken? Ingen styrning eller via motor-shunt? Vad har du temperaturdifferens mellan inkommande och utgående cirkulationsvatten till golvvärme/radiatorer?
 
Rafael Ospino
Ett par saker som bör kollas - om spiskåpa är kopplad till FTX bör det kollas att rotorn inte är igensatt.
Den verkar lite för ny för att vara igensatt, men en del gillar ju stekt mat...
Vidare att den över huvudtaget snurrar. Är drivremmen av blir det ju ingen återvinning!
 
Göran.W
Ack tanken stjälper som nämnts innan.
70mm Gullfiber vs 50 grader är ingen höjdare.
Såg en test på den och den läckte 4000 kwh per år dvs mer än vad normal varmvatten förbrukning med el patron drar.
Värmer själv källaren med 2 såna :)
 
Oj, vad länge sedan jag var här och skrev....
Du skall naturligtvis kontrollera installationerna - men - du bor i ett nästan nytt lättbetonghus!
Byggfukten har inte torkat ut ännu och du har alltså stora värmeförluster genom den "våta" lättbetongen.
Gör en termografering och kontrollera var värmen läcker
Det är också viktigt att både fasad och insida har så "öppna" ytskikt som möjligt för att snabba på uttorkningen!
 
Du kanske skulle ställa lite av samma frågor på varmepumpsforum.com, det kanse till och med finns någon som har samma annläggning som dig där och du kan säkert få massor av tips på injusteringar och så där.
För övrigt tycker även jag att du har väldigt hög förbrukning, men med tanke på FTX och luft/vatten pump så jag skall jag nog inte gå in mer på det utan du kan få massor av hjälp på värmepumpsforum.

Lycka till.
Olof
 
För det första: Värmepumpen tappar mycket i verkningsgrad om den tvingas jobba vid 50-60 grader hela tiden. Temperaturen i Acktanken skall styras av värmesystemets aktuella temperaturbehov - Så kallad flytande kondensering. Eftersom du har golvvärme och bra isolering behöver du sällan mer än 30-35 grader och jag skulle tro att du tappar minst 40% på att alltid värma till 50 grader istället.
Leta rätt på instruktionsboken till värmepumpen och kolla hur man ställer om den så att den reglerar temperaturen med utegivare och värmekurva istället för en fast temperatur som i dag.

Principen för tappvattnet är nog att det skall förvärmas i acktanken och sen slutvärmas till 60 grader i varmvattenberedaren med dess elpatron.

En annan reflektion:
Omfattas inte ett hus från 2012 av nya BBR? Hur lyckas man då ens få tillstånd att sätta in en VP som drar runt 4kW och en elkassett på 6kW?


Testa att ställa dina frågor på varmepumpsforum.com så kommer du säkert att få många bra uppslag.
 
Mycket märkligt och tveksamt om spiskåpan är kopplad via roterande vvx, endast korsväxlare får då användas.

Känner du ingen VVS eller nån inom branschen, som kan slänga ett öga?

Det kommer att lösa sig, man lär känna huset och funktionerna samt vad som förbrukar och när..

/A
 
useless skrev:
För det första: Värmepumpen tappar mycket i verkningsgrad om den tvingas jobba vid 50-60 grader hela tiden. Temperaturen i Acktanken skall styras av värmesystemets aktuella temperaturbehov - Så kallad flytande kondensering. Eftersom du har golvvärme och bra isolering behöver du sällan mer än 30-35 grader och jag skulle tro att du tappar minst 40% på att alltid värma till 50 grader istället.
Leta rätt på instruktionsboken till värmepumpen och kolla hur man ställer om den så att den reglerar temperaturen med utegivare och värmekurva istället för en fast temperatur som i dag.

Principen för tappvattnet är nog att det skall förvärmas i acktanken och sen slutvärmas till 60 grader i varmvattenberedaren med dess elpatron.

En annan reflektion:
Omfattas inte ett hus från 2012 av nya BBR? Hur lyckas man då ens få tillstånd att sätta in en VP som drar runt 4kW och en elkassett på 6kW?


Testa att ställa dina frågor på varmepumpsforum.com så kommer du säkert att få många bra uppslag.
Ett hus i denna storlek får ha en installerad eleffekt på 9 kW i zon 3
 
Hej! Du borde ha fått en energideklaration när du köpte huset. Det är mäklarens skyldighet att se till att du får en sådan. Den talar om hur mycket energi du förbrukar och hur detta ligger till i förhållande till den teoretiska förbrukningen. Du bör också kontrollera att din elmätare mäter rätt genom att reklamera till din elnätsleverantör. Har motsvarande hus med en maxförbrukning under sommaren på 350 kWh. Oller.
 
Jisses, vad många olika råd du har fått något av dom borde nog stämma :)

Men det som är slående är hur lite "data" du har att gå på.
Hade jag varit som dig så hade jag installerat ett par olika elmätare (finns begagnade att köpa för några hundra) så då blir klok på vad som drar ström.
Du måste ta reda på vad som spökar, är värmepumpen, elpatronerna eller ventilationen som drar för mycket?

Sedan hade jag följt alla rör och ritat upp ett rörschema så du blir klok på hur systemet är kopplat,
titta framför allt på åt vilket håll cirkulationspumparna går.
Du kanske t.o.m. fick ett schema med huset utan att du har lagt märke till det?
Eller så kanske förra ägaren har kvar lite papper som du kanske kan få om du frågar?

I vilket fall som helst så är det bra att veta hur sitt system är kopplat,
och elmätare är ett bra sätt att verkligen veta vad som drar ström.
 
HansR skrev:
Ett hus i denna storlek får ha en installerad eleffekt på 9 kW i zon 3
Jag får det till 7,25kW (4,5 + 0,025*(boa-130)). I det skall dessutom elektrisk effekt för tappvatten och ventilation rymmas. Bara värme- och varmvattenanläggningen har en total installerad effekt på ca 13kW, vilket nästan är dubbelt så mycket som reglerna tillåter. Nåt skumt är det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.