Som sagt, yttertempgivaren på FTX-systemet säger 15°C istället för 5°C som det i verkligheten är, vilket gör att värmeåtervinningen inte går för närvarande. Känns som att det kan vara en del av problemet...
Ska kolla på detta när arbetsveckan börjar igen.
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen som har något att säga om isoleringen på rören mellan inne- och utedel? Eller det kanske inte är den stora strömtjuven?
 
Vi badar inte tre gånger om dagen, nej.
sorry, jag bara minns mina egna dagar i lägenhet då varmvattnet flödade och snön skottade sig självt...

Syftar du på att det är idiotiskt med så här väl tilltaget värmesystem, eller att det är pärlor för svinen (eftersom jag inte förstår att uppskatta det...)?
Du blir nog så illa tvungen att uppskatta det... Vänta bara, så snart du trimmat in detta värmesystem till perfektion, rätt vad det är sitter du där med rinkabyrörkatalogen och funderar på om du ska installera golvvärme i växthuset.
 
  • Gilla
Wik83 och 1 till
  • Laddar…
Tycker det är konstigt att den "roterande värmeväxlaren" är AV(borde vara på 70-80%, min står på 73%). Temp. in i FTX från huset bara 8C....
Isolering på rör i "kalldel" bör vara 10cm. Firman som gjorde mitt system fuskade lite och isolerade bara medv5cm.....
 
Vilket HERU FTX agg. har du?
Vilka varvtal går fläktarna på?
 
Hur regleras din heru? Konstant börvärde på tillufttemp? Vad står då denna på? Är flödena korrekt injusterade?

Du bör kunba ligga på minst 75% verkningsgrad vid ett par plusgrader.
/A
 
Kolla så att inte batteriet har hängt sig och drar Ström. Du behöver bara känna på det om det är varmt, eftersom det är avstängt i displayen ska det vara kallt.

Jag har varit med om att en person med ftx aggregat upplevde hög strömförbrukning i lägenheten. Vid kontroll av aggregatet hade flera givare orimligt höga världen. Det visade sig att batteriet i aaggregatet hade hängt sig och låg på alltid. Strömtjuven hittad och givarfelen lösta på en gång.
 
Nu kanske det blir rörigt med alla motfrågor, men jag blir lite fundersam över ackumulatortanken.
Du skrev tidigare
"Ingen aning faktiskt. Jag provade att stänga av den och då blev både golvet och varmvattnet kallt.Jag sänkte den från 60 till 50 grader i somras, därav att den står på det nu.
Varmvattnet är kopplat till denna tanken också, och vill jag inte värma detta med acktanken får jag köra det på elpatron. 500L behövs väl knappast för att hålla igång enbart värmesystemet i huset? Men det går ju att duscha i 45°C också.."

Hur menar du att du sänker den, på pumpen då eller?
Annars verkar det ju som att du iaf hittat ett fel i ventilationen, men jag tror nog att du måste försöka få lite överblick på hur det är gjort med pumpen, tanken och vvb. Kan ju vara läge att ta hem en duktig värmepumpsgubbe för lite konsultation och ev rensa lite.
 
Stenolofanders skrev:
Vänta bara, så snart du trimmat in detta värmesystem till perfektion, rätt vad det är sitter du där med rinkabyrörkatalogen och funderar på om du ska installera golvvärme i växthuset.
Det där med att skotta snö har ju alltid varit tråkigt. Får fundera på uppvärmd tomt helt enkelt. :D

sirlongfellow skrev:
Tycker det är konstigt att den "roterande värmeväxlaren" är AV(borde vara på 70-80%, min står på 73%). Temp. in i FTX från huset bara 8C....
Isolering på rör i "kalldel" bör vara 10cm. Firman som gjorde mitt system fuskade lite och isolerade bara medv5cm.....
Är den inte av pga utetemperaturen är knas då? (visar ju 15°C på LCDn, medan det i själva verket är 5°C utomhus?)
Är inte riktigt med på hur du menar med isoleringen.

sirlongfellow skrev:
Vilket HERU FTX agg. har du?
Vilka varvtal går fläktarna på?
Jag har ett Östberg HERU 130 T EC
Bilder från igår eftermiddags;
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
reez skrev:
Hur regleras din heru? Konstant börvärde på tillufttemp? Vad står då denna på? Är flödena korrekt injusterade?
Flödena är korrekt injusterade enligt de rekommendationerna som står på ritningen. Var själv med när det gjordes.
Hur den regleras vet jag ärligt talat inte riktigt. Jag var inte med och byggde eller specade systemet, och med allt kapslat och instängt är det alltid lite krångligt att sätta sig in i det.
Får återkomma i frågan helt enkelt.

stake skrev:
Kolla så att inte batteriet har hängt sig och drar Ström. Du behöver bara känna på det om det är varmt, eftersom det är avstängt i displayen ska det vara kallt.
Bra idé! Skall dubbelkolla detta!

Real7 skrev:
Hur menar du att du sänker den, på pumpen då eller?
Annars verkar det ju som att du iaf hittat ett fel i ventilationen, men jag tror nog att du måste försöka få lite överblick på hur det är gjort med pumpen, tanken och vvb. Kan ju vara läge att ta hem en duktig värmepumpsgubbe för lite konsultation och ev rensa lite.
Inte rörigt än så länge... Har ju i alla fall hittat ett fel med ventilationen. Förhoppningsvis är detta enda felet, men det visar väl sig allt eftersom.
Har faktiskt haft FTX-systemet avstängt idag, mest för att se om det är någon skillnad på klimatet inomhus. Jobbade en del utomhus och tyckte mig märka att utedelen på pumpen gick mycket mer sällan. Kan det ha och göra med att ventilationssystemet inte pumpar in kalluft i hela huset, vilket gör att värmen inte behöver jobba lika hårt för att hålla huset varmt? Dvs att pumpen inte behöver gå lika ofta?
Kan som sagt varit inbillning också.

Ja, helt klart behöver jag sätta mig in i det här med uppvärmning. Har varit en del annat att fokusera på med husköp de första månaderna (bara bott här ett halvår), men det är väl lite tur i sammanhanget att vintern varit mild än så länge. Får börja gräva lite i dokumentationen och se vad som finns.
 
reez skrev:
Konstant börvärde på tillufttemp? Vad står då denna på? /A
Vilken temp. begär du in i huset av FTX?
 
Ingen annan har nämt grannens hönshus så jag passar på att bli först :D
 
  • Gilla
NinjaSatan och 3 till
  • Laddar…
Vill bara påpeka att alla hus drar mer energi första två åren, eftersom mark under hus ska värmas upp samt stommen ska torkas ut, speciellt i ditt hus, som innehåller massor med vatten vid leverens.
Sen låter det som att du måste reda ut hur systemet ska fungera samt hur det styrs, jag tror du kan få ner din förbrukning massor.
 
Köp en elmätare typ eliq eller liknande där du kan se förbrukningen i realtid.då får du en större överblick av din konsumtion Samt att du ser direkt när någon storkonsument drar i gång. Och hur länge den går. Det kan säkert ge någon ledtråd till vilka delar i systemet som drar vad.
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Jag föreslår att du stänger av FTX komplett för några dagar (helst vid någon huvudbrytare eller i proppskåp) och kolla mätaren sedan. FTX kanske gör mer skada än nytta. Vädra en gång om dagen så behövs ingen mekanisk ventilation. Iaf börjar inte huset att mögla efter en veckas experiment.
 
Hej igen

Vi har nybyggt hus och ligger på sommarmånaderna på 200-250kwh/mån sommarmånaderna, vi har Frånlufttvärmepump.

Som jag tolkar denna. FTX, att den blåser in 11gr, och även att frånluft är kall, är nog därför ej växlaren går, eftersom frånluft borde varit 21-22gr och avluften, ( den som lämnar huset), skall vara kanske 5-6gr, annars kyler du ut huset.

Samt 14kw luft/vattenpump säger lite, eftersom denna lämnar 14kw vid +7, och vid 0gr betydligt mindre, och vid -15 är huset nästan direktverkande el.

Samt som nån skrev, så vill värmepump arbeta mot kallt vatten, för bäst verkningsgrad, därför är värmepump optimalt med just golvvärme, så denna Acc tank förstör detta, och eftersom denna är ställd på 50gr måste denna eftervärmas? Hur styrs golvslingorna? Rumstermostat? Även där är det bäst om dessa står fullt öppet och kurvan på pannan står rätt, annars kan detta ofta trigga elpatron, eftersom dessa stänger slingorna vid övertemp, sen när temp. sjunker i rummet, kommer kallt vatten tillbaka till värmepump och elpatronen drar igång.

Jag skulle begränsa vent, alt tidsstyra, 2 pers i stort hus, som jobbar på dagen, skulle köra den på lägsta läget på natten, och stänga den på dagen och starta den vid middagstid.

Skulle ändå kolla över levnadsvanor, eftersom förbrukningen är hög även på sommaren.

/Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.