Lånar tråden lite.

Vilka kraftiga anordningar till gips är bortagningsbara?
Molly får man slå in och spackla om man vill få det snyggt.
 
Milkshaken
Rawlnut som jag länkade till är lätt borttagbara..... bara skruva tillbaka igen, och ta en tång och lirka ut den.... Blir bara det hålet som du borrade från början...
 
Milkshaken skrev:
Rawlnut som jag länkade till är lätt borttagbara..... bara skruva tillbaka igen, och ta en tång och lirka ut den.... Blir bara det hålet som du borrade från början...
Då får det bli ett storpack av dessa... Tack för tipset!
 
Thomas59
Milkshaken skrev:
Kör i dom här underbara pluggen så e de färdigt sen.
[länk]
Färdigt är nog fel ord. KÖRT skulle jag vilja säga :), dom skullle jag INTE använda. 10-18 kg per expander är alldeles för lite men jag kanske missuppfattade tabellen på hemsidan. Motsvarande infästning med SnapToggle klarar drygt 160 kg/ankare.
 
Thomas59
kamilenski skrev:
Lånar tråden lite.

Vilka kraftiga anordningar till gips är bortagningsbara?
Molly får man slå in och spackla om man vill få det snyggt.
Dom flesta varianter av toggler (finns massor) är enkelt borttagbara.
 
kamilenski skrev:
Lånar tråden lite.

Vilka kraftiga anordningar till gips är bortagningsbara?
Molly får man slå in och spackla om man vill få det snyggt.
"Ringen" på molly bryter man av med en tång sen trillar resten in i väggen. Blir mindre hål att spackla då.
 
Milkshaken
Thomas59 skrev:
Färdigt är nog fel ord. KÖRT skulle jag vilja säga :), dom skullle jag INTE använda. 10-18 kg per expander är alldeles för lite men jag kanske missuppfattade tabellen på hemsidan. Motsvarande infästning med SnapToggle klarar drygt 160 kg/ankare.
Tomas: M10,orna 1055 duger gott....
http://www.rawlplug.co.uk/Sweden/index.php?option=com_content&task=view&id=83&Itemid=34
Fördelen med rawlnut är att det går att fästa dom i princip vilket material som helst.

jag arbetade med dessa plugg när jag var och byggde ett hotell i stan... Satte i princip all inredning såssom, toa, kök, trappräcken, marmorbänkr med underskåp mm mm...
Helt suveräna...
Vill man dessutom ha dom i ett våtutrymme, så klarar dom fukten väldigt bra själva men man kan även trycka dit lite silikon innan man sätter i skruven.
 
Jag vet att det här är en gammal tråd, men jag vill lägga till lösningen förra ägarna använt i vårt kök. De har fäst 60x45-reglar horisontellt längst upp i skåpen som är ordentligt fastskruvade från utsidan på skåpen. Sedan är dessa reglar fastdragna med 80 mm fransk skruv i väggreglarna. Dessutom fanns en bärregel under skåpen (som vi har tagit bort). Där kan man utan problem ha blytackor. Lösningen borde funka ypperligt i trådskaparens kök...

Extra onödigt eftersom väggen de sitter på är bärande och byggd med CC60-reglar och spånplatta.
 
Thomas59
Milkshaken skrev:
Tomas: M10,orna 1055 duger gott....
[länk]
Fördelen med rawlnut är att det går att fästa dom i princip vilket material som helst.

jag arbetade med dessa plugg när jag var och byggde ett hotell i stan... Satte i princip all inredning såssom, toa, kök, trappräcken, marmorbänkr med underskåp mm mm...
Helt suveräna...
Vill man dessutom ha dom i ett våtutrymme, så klarar dom fukten väldigt bra själva men man kan även trycka dit lite silikon innan man sätter i skruven.
Hmm, 1055:surprised:rna kräver 2 cm borrhål och skruven är 1 cm i diameter samt enligt databladet inte avsedd för gips (plasterboard). Har svårt att se att detta skulle vara en lämplig fästanordning för överskåp på enkelgips.Sen har du ju en gummikrage som gör att du har svårt att få till en stum montering. Nu har jag iofs aldrig testat dessa fästelement så du kanske vet något som inte jag vet. Bara 2 cm hålet avskräcker ju och 1 cm skruven blir ju våldsamt överdimensionerad i förhållande till den last som Rawlpluggen klarar. Skulle gissa att dom är betydligt dyrare än SnapToggle också?

EDIT: Det där med att dom funkar bättre i våtutrymmen kan jag dock köpa.
 
Redigerat:
Milkshaken
Va fasen är dom inte godkända för gips längre? Är det månne därför dom inte är så vanliga numer? Hmm...
Ok drar mig ur. :(
 
Tack snälla för alla svar och ideer!

Har valt att göra det ordentligt och har idag en snickare här som har öppnta upp gips väggen och ska sätta in kortlingar.

Kommer imorgon att träffa den andra firman och se hur vi kan lösa det finansiellt.
 
Thomas59
Milkshaken skrev:
Va fasen är dom inte godkända för gips längre? Är det månne därför dom inte är så vanliga numer? Hmm...
Ok drar mig ur. :(
"Inte godkända" är kanske ett lite starkt uttryck då något formellt godkännende inte behövs. Man kan fästa prylar med tuggummi om man vill. Däremot kan man väl av databladet dra slutsatsen att dom inte är AVSEDDA för gips. Det är ju lite skillnad.
 
Thomas59
Luddmilla skrev:
Tack snälla för alla svar och ideer!

Har valt att göra det ordentligt och har idag en snickare här som har öppnta upp gips väggen och ska sätta in kortlingar.

Kommer imorgon att träffa den andra firman och se hur vi kan lösa det finansiellt.
Hej Luddmilla
Det låter ju bra. Formellt bör man iofs ge den ursprungliga utföraren möjlighet att själv avhjälpa felen men jag förstår om du vill undvika en sådan lösning. Låter man någon annan utföra jobbet utan att ge det ursprungliga företaget möjlighet att avhjälpa felet kan det kanske bli svårt att utkräva ersättning av det första företaget.
 
Hej Thomas59,

jo, jag vet men eftersom jag har hävt avtalet med den ursprungliga firman så har de ingen rätt att avhjälpa felet längre.

Det visade sig idag att de inte bara fäst skåpen med enkla plastplugg i gipsväggen. De har också lindat tejp runt pluggen för att de inte fick pluggen att fästa (antar att de borrade för stora hål). Ska ta med de tejpade plastpluggen imorgon när jag ska träffa firman och se vad de säger.

Jag tycker att det är livsfarligt och är jätte glad att jag nu har överkåp som är korrekt upphängda i kortlingar!
 
Luddmilla skrev:
Tack snälla för alla svar och ideer!

Har valt att göra det ordentligt och har idag en snickare här som har öppnta upp gips väggen och ska sätta in kortlingar.

Kommer imorgon att träffa den andra firman och se hur vi kan lösa det finansiellt.
Som jag sa... absolut bästa lösningen som skulle gjorts från början...

Sen får ni prata hur mycket pluggar och expanders som helst för det går bort. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.