Jag skulle skaffa vinkeljärn från IKEA till att montera skåp.

Monterat dessa i nedre kanten på skåpen.

Borrat 20mm hål genom.

Borrat 12mm i gipset.

Stoppat i större expanders.

Skruvat fast skåpen mot gipsväggen.

Upprepat samma moment uppe.

4 fästpunkter per skåp. Det håller!
 
Det finns väl vertikala reglar med cc 60? Är ju bara att dra fast skåpen i dess om det inte är gjort redan. Skulle något litet skåp hamnat där det inte finns en vertikal regel kan man ju skruva det skåpet i grannskåpen.
 
Thomas59
kamilenski skrev:
Jag skulle skaffa vinkeljärn från IKEA till att montera skåp.

Monterat dessa i nedre kanten på skåpen.

Borrat 20mm hål genom.

Borrat 12mm i gipset.

Stoppat i större expanders.

Skruvat fast skåpen mot gipsväggen.

Upprepat samma moment uppe.

4 fästpunkter per skåp. Det håller!
Det där håller alldeles säker men är nog lite over kill. Två SnapToggle klarar drygt 300 kg och funkar fint så varför sätta vinklejärn. Det behövs inte och blir heller inte särskilt snyggt. Om man inte litar på SnapToggle är det enda rätta att ta upp hål och kortla.
 
Det är inte stora riktiga vinkeljärn jag menar. Alla köksskåp från IKEA bifogas dessa små vinkel/fästen som man sen gömmer med snygga vita, bruna eller silver plastbitar.

Dessa kan köpas lösa på IKEA.
 
Thomas59
kamilenski skrev:
Det är inte stora riktiga vinkeljärn jag menar. Alla köksskåp från IKEA bifogas dessa små vinkel/fästen som man sen gömmer med snygga vita, bruna eller silver plastbitar.

Dessa kan köpas lösa på IKEA.
Jo det förstår jag men varför förfula installationen med vinkeljärn även om dom är små då 2 st SnapToggle utan problem klarar minst vad överskåpet i sig håller för. Vid 300 kg last som Togglarna håller för har skåpet troligen redan gått sönder. Säger inte att det är fel med vinkeljärn men ser inte riktigt varför man skulle använda dem.
 
Thomas59 skrev:
Jo det förstår jag men varför förfula installationen med vinkeljärn även om dom är små då 2 st SnapToggle utan problem klarar minst vad överskåpet i sig håller för. Vid 300 kg last som Togglarna håller för har skåpet troligen redan gått sönder. Säger inte att det är fel med vinkeljärn men ser inte riktigt varför man skulle använda dem.
Förstår att du gillar dina togglar och de håller för 300kg men beror det inte lite på hur väggen är konstruerad. Vore ju inte kul om hela väggen rasade in.
 
Hur ser dom ut, dom där togglarna?
 
Thomas59
raveper skrev:
Förstår att du gillar dina togglar och de håller för 300kg men beror det inte lite på hur väggen är konstruerad. Vore ju inte kul om hela väggen rasade in.
Hehe! Är väggen i sig så klen att hela väggen rasar då har man problem:Dav en helt annan art än överskåpinfästning.

Nej, skämt åsido. Gips på 60cc reglar klarar utan problem lasten från ett överskåp. Jag testade i min tvättstuga. Skruvade fast ett IKEA-vinkeljärn, tog ett spännband i slinga och ställde mig på slingan med 110+ norrlänska kilon och det var inga problem så nog håller det för ett vanligt överskåp och då har man ju två infästningar. Det hänger massor av överskåp i mina gamla lyor, upphängda med SnapToggle och alla hänger kvar.

Men som Paul så vänligt beskrev i nåt tidigare inlägg så ska man ta upp hål och kortla och sedan sätta igen hålet. Det är det fackmässiga sättet. Kraven på finish är inte så höga då allt döljs bakom skåpen så vem som helst kan göra detta utan speciella verktyg eller överjordiska kunskaper. Det tar inte särskilt lång tid heller. Är man inte hantverkare eller om man inte orkar kortla så kör man med SnapToggle.
 
De där omtalade snaptoogle, håller de för större vikt än duo-max

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
De där omtalade snaptoogle, håller de för större vikt än duo-max

//Patrik
Är det den du menar?

http://duo-max.com/
:D:D:D
 
Jag tror nog att vederbörande fått tillräckligt med bra tips. Jag är mest nyfiken på om du har konfronterat byggarna??? Och isåfall vad hände?

Är dock benägen att hålla med om att man får vad man betalar för. Har sett en hel del byggjobb hos vänner och bekanta som utförts av hantverkare från andra länder, en del bra men det mesta under all kritik. Tror att mycket ligger i att det finns en annan standard i hur man bygger i dessa länder än i Sverige. Som ett exempel, att det fogas med vanlig fog i rörelsefogar i kök och badrum där det ska vara silion. (bara ett exempel)

Trots allt önskar jag dig lycka till med förhoppning om att det löder sig på ett bra sätt för dig!
 
kamilenski skrev:
Är det den du menar?

[länk]
:D:D:D
Ja, exakt!

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Ja, exakt!

//Patrik
Jag ber om ursäkt, men när jag Googlade efter den, kom just den sidan upp. Hoppas du tog det inte illa upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.