Hej!

Vi hade nyligen hantverkare från Litauen hemma hos oss.

I köket har vi en vägg som tidigare inte var rak (den var 1,5m lång, gick sedan in 12 cm och fortsatte sedan 2,5 meter). För att få en lång rak vägg så satte de upp reglar och fäste gipsskivor.

De satte sedan upp köksöverskåpen i hela denna väggen.

Häromdagen satt vi upp ytterligare ett skåp på samma vägg i samma höjd som de andra skåpen. När vi borrar visar det sig att det bara är en tunn gipsvägg (typ 13 mm) och att det inte finns någon träregel bakom.

Jag har nu lånat hem en regelavläser från en vän och upptäcker med hjälp av denna att inte ett enda av skåpen är monterade i träregel utan alla hänger i den tunna gipsväggen.

Kan detta verkligen hålla eller finns det risk att det kommer att ramla ner den dag vi har för tunga grejer i skåpen?

Finns det någon branschorganisation eller liknande som man kan kontakta för att få ett konkret svar?

Tack på förhand!
 
H
Som vanligt gäller: Man får vad man betalar för. Finns knappast någon branchorganisation som bryr sig om svartfotsjobb.
 
Tack för ditt svar. Vad menar du med svartfotsjobb? Firman är registrerad och har f-skattsedel i Sverige.

Arbetarna kommer dock från Litauen och kanske gör man på andra vis där än man gör här.
 
Totte_S
För att få vet om någonting är rätt utfört så måste du först veta hur det är utfört. När du vet det så kan du ställa din fråga här och få ganska bra besked om.
Det du behöver veta nu är exakt hur infästningen av skåpen ser ut i väggen. Vad förs sort skruv används och i vilkens sorts plugg/fästankare sitter den i?
Det har på andra ställen här på forumet avhandlats metoder att hänga köksskåp i endast gips, och det kan fungera bra under förutsättning att man använder rätt grejer.
Du kanske kan få en ledtråd om du monterar ner ett skåp och tar ett kort på hur infästningen ser ut och publicerar här.
 
J
Tyvärr måste man vara med och kolla hur de gör jobbet när man anställer folk som man inte litar på till 100% vilket jag aldrig gör om jag inte känner hantverkaren väl.
 
Thomas59
Det är som någon redan påpekat OK att hänga överskåp i enkelgips givet att man vet vad man gör och använder rätt infästningsanordning. Gips är starkare än man tror avseende den typ av last det är frågan om här. Vi pratar då i första hand om upphängning av skåp på en befintlig vägg. Man kan, som en hantverkare på forumet påpekat, öppna gipsbeklädnaden och sätta in kortlingar i efterhand vilket är mer korrekt. Ändringen döljs ju bakom skåpen så det kommer inte att synas.

När man som ni bygger om eller bygger nytt är det mest korrekta att redan från början placera reglar och/eller kortlingar så att infästning kan ske i dessa. Att bara regla upp en vägg utan att ta hänsyn till senare infästning av tex överskåpen är inte särskilt fackmässigt och personligen skulle jag inte ha godkänt detta.
 
Kan bara hålla med Thomas och undra varför man inte kortlar upp väggen när man ändå bygger en ny vägg.

Men... var och en till sitt och dessa verkar inte ha så mycket erfarenhet känns det som.
 
Det första jag tänkte på var, Skåpen behöver inte sitta exakt över de vertikala reglarna.

Är du säker på att de inte sitter horisontella reglar?

Dessa kan vara svåra att mäta med regelsökare när det väll sitter uppsatta skåp.

Och det kanske rentav inte satt några horisontella reglar, mellan reglarna där ni nu efteråt valt att sätta upp ett skåp till ?
 
Milkshaken
Lättast att kolla är ju att helt enkelt dra ur några skruvar... Jag är alltid noga med kortlingar, Kortlingarna fäster jag dessutom i dom stående reglarna, en del dom fäster bara kortlingarna med gipsskruv direkt i gipsen, men jag brukar köra hela racet...
som sagt, dra ur några skruvar och försök att kolla hur dom har fäst det.
 
Tack för alla era svar!

Vi har hittat reglar, men inte där skåpen sitter. Det är också förvånansvärt få reglar. I stort sett bara en ram.

Svar till chrille: Det skåpet som vi satte upp fanns med på skissen från första början, men jag ville klä in det med tapet, därför sattes det inte upp med de andra skåpen.

Har lagt upp några bilder på http://www.byggahus.se/bilder/showgallery.php?cat=548

Vi har dragit ut en skruv som ni föreslog. Ve och fasa! Det är vanlig plastplugg med en vanlig skruv. Ingen regel bakom.

Till råga på allt upptäckte vi när vi tog av plasthylsena som täcker infästningen att de i ett skåp har satt i plugg men sedan glömt att skruva i skruvar. Detta överskåp hänger i luften och är enbart monterat i grannskåpen.

Hur ska vi kunna rädda detta? Undrar om det går att sätta in kortlingar i efterhand eftersom det finns så få reglar.
 
Hej.

Enklast är väl att plocka ner skåpen, skära upp gipsen där det ska sitta kortlingar, montera kortlingar, tillbaka med gipsen för det blir ju dolt av alla skåp, sedan dra i vettiga träskruv med brickor när ni hänger upp skåpen.

Mvh
Bara jag.
 
Ungefär där blev det mer jobb med att ha dit hantverkare än att göra det själv från början :)
Men alla hantverkare KAN bara inte va så usla som man läser om överallt?
I så fall är det skrämmande.
Iofs var det ju inte dom mest begåvade som gick bygg på min tid men nån form av normalbegåvning borde väl dom flesta ha ändå?
 
Har ni betalt för arbetet redan? Läga att hålla inne med en slant annars.
 
Blindnit skrev:
Ungefär där blev det mer jobb med att ha dit hantverkare än att göra det själv från början :)
Men alla hantverkare KAN bara inte va så usla som man läser om överallt?
I så fall är det skrämmande.
Iofs var det ju inte dom mest begåvade som gick bygg på min tid men nån form av normalbegåvning borde väl dom flesta ha ändå?
Nä, det tror inte jag heller men ett dåligt rykte och klagomål sprids ju bra mycket snabbare än när någon gjort något bra. Vem behöver prata/skriva av sig när allt har gått kanon. Det har man lärt sig som hantverkare att så länge man inte hör något så är allt OK.
 
Jag skulle monterat ett vinkeljärn inuti skåpstommen och fästa i väggen bakom med mollygipsankare. Två på varje skåp och sätt dessutom en list under skåpen som skåpen vilar på och fäst listen i reglar, Det tror jag kommer hålla fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.