Vi flyttade in i vårt hus i augusti förra året och nu har nya grannar börjat bygga hus bredvid. Precis vid vattnet på ett berg står båda husen.

När vi kom hem en dag så ser vi att sprängaren (underentreprenör till stor svensk hustillverkare) har råkat spränga bort 5m2 inkl skapandet av lösa stenblock som vi är oroliga ska glida iväg. Vi hade tänkt anordna en loungeaktigt där på den enda bergsknalle som var ren på vår tomt men nu går det inte.

Utfyllnaden vi tänkt göra blir också väldigt svår att få till nu då jag inte vet hur hållbarheten på den mur som de måste resa från grannens sida kommer hålla.


Frågan är nu, vad har man för rättigheter mot hustillverkaren och vad är rimligt att man kräver i kompensation? För oss är detta fruktansvärt och jättetråkigt men vi vet inte vart man ska landa det.

En tanke är att säga att vi önskar att de gör vår utfyllnad som ska gå mot den här delen (utöver att säkra upp och göra snyggt de massorna som försvunnit såklart). Kostnad för det räknar vi ca 50-150tkr.


Vad säger lagen/praxis osv? Tack för hjälp!!

(Ska tillägga att nya grannen är superbra och förstår vår situation vilket känns jättebra, det är hustillverkaren jag är orolig för)
 
Kanske en dum fråga, men bara så att vi får det utrett:

Det sprängda berget är alltså inom din tomtgräns? Fanns det tomtpinnar i berget?
 
Hej
Ja innanför tomtgränsen. Nyligen avstyckad (innan vi köpte) och tydligt uppmärkt med både pinnar och sprejad linje längs tomtgränsen.

Man har använt tätsömssprängning men något har gjort att stycken kommit loss från vår sida.
 
Beroende på hur du vill ha det fixat så, tror jag att det minsta du kan begära är att de bygger en stödmur och fyller upp den skadade ytan.

Frågan är väl lite hur det där med "loungeaktigt" går. Det låter som detta dels är nära gränsen till grannen, dels inom strandskyddat område? Så jag antar att du är rätt beroende av grannens välvilja för att få bygga något där.
 
Se till att få besiktningsprotokollet efter sprängningen. Kanske man kan få detta inskrivet i det?
 
Ni har inga rättigheter mot hustillverkaren, det är grannarna ni måste ställa krav mot.
 
  • Gilla
Spikin
  • Laddar…
huggan skrev:
Se till att få besiktningsprotokollet efter sprängningen. Kanske man kan få detta inskrivet i det?
Besiktningsprotokollet står de inget om berget, bara fastigheter byggnader osv, det som troligen skett är att vid skjutning av tätsöm så har spränggasen trängt in i sprickor och slag och delat berget,

Finns garanterat en sprängjournal efter de utförda arbetet, be någon kunnig kolla den kontra vibrations värden på er mätare

Gå till byggherren, där kan du ha ett case
 
haavard skrev:
Ni har inga rättigheter mot hustillverkaren, det är grannarna ni måste ställa krav mot.
Det låter konstigt. Jag antar att det är hustillverkarens personal som varit framme och sprängt bort berget. Det måste väl ändå vara firman som får stå för sina misstag det är väl därför de har ansvarsförsäkringar.
 
  • Gilla
laxen86
  • Laddar…
Jag är ingen jurist, men det brukar alltid vara fastighetsägaren (i det här fallet grannen) som har ansvaret. Fastighetsägaren måste i sin tur rikta kravet vidare till den han anlitat.
 
  • Gilla
Spikin
  • Laddar…
haavard skrev:
Jag är ingen jurist, men det brukar alltid vara fastighetsägaren (i det här fallet grannen) som har ansvaret. Fastighetsägaren måste i sin tur rikta kravet vidare till den han anlitat.
Det är mycket möjligt att du har rätt. Juridik och sunt förnuft går ju rätt sällan ihop.

Så om jag anlitar en trädfällare för att ta ner ett träd på min tomt och trädfällaren får en knäpp och går in och kalhugger granntomterna så är det alltså mitt problem. Helt tokigt tycker jag.
 
Då vet jag inte om det blir ditt problem. Men om han fäller ditt träd på grannens hus har du ett problem.
Som jag fattade det hade TS' grannes entreprenör råkat spränga lite mer än han skulle. Det tycker jag är mer likt en felfällning av träd än att en bärsärkagång hos grannen.
 
  • Gilla
Micke_vb och 2 till
  • Laddar…
Sprängfirman har sprängt sönder din fastighet. Eftersom deras ansvar är strikt är det också deras ansvar att åtgärda det dom åstadkommit. Du kan gå två vägar. Antingen rikta anspråk mot grannen eller gå till ditt försäkringsbolag som regressar mot sprängfirmans försäkringsbolag (mot deras ansvarsförsäkring).

MEN frågan är bara vilken skada du har lidit. Det är ett berg, inte ditt hus. Att ni "har tänkt göra en loungeplats, men att det nu inte går" är inte att lida skada, inte heller att "det blev fult". Däremot ska platsen vara säker.
 
  • Gilla
HaendigeHerrn
  • Laddar…
Vanbeasten skrev:
MEN frågan är bara vilken skada du har lidit. Det är ett berg, inte ditt hus. Att ni "har tänkt göra en loungeplats, men att det nu inte går" är inte att lida skada, inte heller att "det blev fult". Däremot ska platsen vara säker.
Vad är grejen med detta forum? Så fort någon blir utsatt för något så tas det parti för den andra parten.

Grannen sprängde sönder vårt berg -> inte rimligt att bråka om att uteplatsen inte går att göra som tänkt

Grannen bygger staket innanför vår tomtgräns -> bäst att vårda grannsämjan, låt honom hållas

Grannen använder vårt vatten men vill inte betala det vi vill - bäst att vårda grannsämjan, låt honom bestämma priset

Hantverkarna gjorde fel - du är bara snål och vill ha prisavdrag

O.s.v...
 
  • Gilla
Enolf och 25 till
  • Laddar…
osiris skrev:
Vad är grejen med detta forum? Så fort någon blir utsatt för något så tas det parti för den andra parten.

Grannen sprängde sönder vårt berg -> inte rimligt att bråka om att uteplatsen inte går att göra som tänkt

Grannen bygger staket innanför vår tomtgräns -> bäst att vårda grannsämjan, låt honom hållas

Grannen använder vårt vatten men vill inte betala det vi vill - bäst att vårda grannsämjan, låt honom bestämma priset

Hantverkarna gjorde fel - du är bara snål och vill ha prisavdrag

O.s.v...
Vad är problemet? Forumet är till för att ge TS synpunkter, hjälp och input; saker att tänka på. Inte bara hålla med och tycka synd om. Alla inlägg är långt ifrån bra och relevanta, däribland dina Osiris, och mina egna ibland.

Om du faktiskt läste vad jag skrev i mitt inlägg, så gav jag två konkreta råd, men gav också min synpunkt på vilken skada TS lidit, baserat på mina egna kunskaper. Vad har du att komma med till TS?
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 7 till
  • Laddar…
Vanbeasten skrev:
MEN frågan är bara vilken skada du har lidit. Det är ett berg, inte ditt hus. Att ni "har tänkt göra en loungeplats, men att det nu inte går" är inte att lida skada, inte heller att "det blev fult". Däremot ska platsen vara säker.
Håller nog inte med. Både det att det "blivit fult" och att användningsområdet för den aktuella marken minskat, kan mycket väl sänka värdet på fastigheten. Denna värdeminskning är i så fall den skada TS lidit.
 
  • Gilla
ichigo och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.