Köpte en modell på JULA :
http://www.jula.se/search-result/?q=943-101
Den läste bara luftfuktighet på huvudenheten = Lämnades tillbaka.

Köpte idag en modell på KJELL & CO
www.kjell.com (48600)
Får inte ens igång huvudenheten så den kan mäta något alls, enligt beskrivning precis det jag är ute efter.
Lämnas tillbaka imorgon.

Summasumarum = Börjar krokna på detta.... :( Får bli en tredje sväng till någon teknikbutik, tredje gången gillt hoppas jag. Ska försöka byta den från Kjell & Co men av någon konstig anledning finns det få i stockholm.
Många med detta problem måntro?!?

Om någon har något annat alternativ så blir jag glad, om det är en mer avancerad med tex utomhusgivare mm förrutom externa mottagaren man kan placera i krypgrund och liknande så gör det inget.
 
Ring Anticimex och köp en riktig OREGON!
 
Har du något emot ClasOhlson? :) Den som jag har är ju billigare än alla du prövat och fungerar dessutom så som du beskriver att du vill använda den.
 
stordanne skrev:
Kanon, tack för alla bra svar.
Jag har en avfuktare som jag lånat av en byggkompis nu så jag ställer ner det å kör några dagar och ser vad som händer.
Jag har för mig att man ska täppa igen all luft utifrån så jag gör även det, tycker någon att det är helknasigt så säg till.

Hur tvättar jag mina trämöbler som har ett tunt "pulvertäcke"? Nåt speciellt man ska använda för att "döda"?

Om man på sikt skall inreda källaren antar jag att man måste dränera om.
Men är det någon som har erfarenhet av att dränera och täta mot berghällen som tittar in genom grundmuren?

Jag har bifogat 2st bilder så jag kanske kan få bekräftat från någon att det är mögel.
1:a bilden är brädan ca 4cm bred och den har stått i källaren ca 1månad (barnstol)
2:a bilden är pinnen ca 3cm i diameter och har stått i källaren ca 10månader (antik pinnstol)

Kommentarer?
Denna slags ytligt mögel torkar du bäst av med en torr trasa, eller en lätt fuktad trasa. Eventuellt kan det finnas fläckar kvar, men det är mest en estetisk fråga. Om möbeln tål att du skurar med såpa så gör det. Annars låt de vara. De kommer inte att fortsätta växa om du ser över klimatet i källaren. Om du är orolig få i dig mögelsporer när du rengör använd munskydd.

När Skansen hade problem med mögel i många av sina hus för ett antal år sedan var det torrengöring som gällde. Några starka medel behövs inte. Goda råd om hur man gör för att förebygga fukt och mögel kan man läsa om i en skrift som de gett ut.
Länk:
http://libris.kb.se/bib/8926474
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.