13-14 liter är extremt mycket tycker jag, bra drag i den avfuktaren. Ja under 75% bör man ju ligga iaf, minst.
 
Det låter som mycket. Finns det ingen manöverpanel på din avfuktare där du kan se aktuell fuktighet samt ställa in ett börvärde som avfuktaren skall jobba mot? Om den bara avfuktar all vad den orkar för att gå mot 0% så är det nog inte konstigt med de mängderna vatten, då suger ju källaren allt vatten ur marken runt omkring via diffusion genom betongen.

Det är inte önskvärt att gå mot 0% i RF. Människor trivs bäst med RF kring 50%. Stål rostar vid 60% och mögel kan växa vid 75% (om temperaturen är tillräckligt hög). Jag kör på 65% i min källare, det känns komfortabelt. Dessutom slösar du ju med energi om du går under 50%.
 
Tack för tipsen, köpte en hygrometer idag. En från Jula på kampanjpriset 249kr, dock så läste den endast av fukt inomhus. Jag vill placera utomhusdelen (trådlös) i källaren som kan mäta fuktigheten där men kunna läsa av den uppe i huset. Om någon hittar en sån modell så meddela gärna, skall googla runt lite nu och återkommer om jag hittar någon.
Mätte iaf upp källaren och hade en luftfuktighet på 53%... Känns tryggt.
Stänger av avfuktaren och ser vad som händer inom närmaste dagarna.
 
anticimex har en hugrometer/termometer för krypgrunder som borde funka bra för dig. Trådlös. Kostar 595 eller 695 hos dem, alla kan köpa, behöver inget avtal. Om det är billigt eller dyrt vet jkag inte...

mvh

Martin
 
Låter helt ok, inte mycket pengar om man räknar alla timmar man lägger ner för att tvätta bort mögel annars ;)
Kan man köpa den via nätet eller hur funkar det, provade att googla men hittade den inte.
 
Kolla på www.Kjell.com sök efter 48600 en sån har jag sen ett par år. Fungerar galant med Max/minvärde osv.
 
Har den RH givare i extragivarna? Dom kallas ju för Temperaturgivare...
 
Jag vet inte med extragivarna men den som följer med mäter både temp. och fukt samt visar värdena i en liten display, smidig och bra.
 
Det är både fuktgivare och temperaturgivare i extragivarna om man köper de som det hänvisas till i texten. Jag har 3st och det funkar utmärkt. Var noga med att kolla på förpackningen bara, de som har bara temperatur är likadana utseendemässigt men det står på kartongen vilken det är.

Edit: Jag pratar alltså om givarna på ClasOhlson
 
qvirre skrev:
Jag kör med denna: [länk] för 199:-

Kan ha 4 stycken fjärrmätare kopplad till den (extra mätare kostar 100:-, 1 st ingår). Den verkar stämma bra med givaren på avfuktaren iaf.
Mäter den RF i den externa dosan eller i huvudenheten?
Den som följer med menar jag då.
 
Bensaltensid är bra mot mögel.
 
kamilenski skrev:
Bensaltensid är bra mot mögel.
Dyrt, finns det billigare alternativ?
 
Dyrrt men man blandar 20 gram per liter t.ex vatten. Spraya på och ALL mögel är död för närmaste åren!
p.s. låt den inte komma i avloppet!
 
stordanne skrev:
Mäter den RF i den externa dosan eller i huvudenheten?
Den som följer med menar jag då.
Både och. Den visar alltid huvudenhetens RF och Temp på den nedre displayen och de externa enheternas RF/Temp cyclas på den övre displayen. Den externa som följer med har stöd för RF.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.