Vi köpte hus för ca 1år sedan och källaren luktade fruktansvärt.
Huset är från 1972, Mexitegel och trä. Källarens golv ca 2m under marknivå.
Väggar och golv var täckta med plast och sedan träreglar och isolering.
Besiktningsmannen sa att "riv ut allt och låt det torka"
Sedan tyckte han att man skulle fräsa av det yttersta lagret eller tvätta det med klorin eller liknande.

Vi hittade inga större mögelangrepp eller liknande men hela källaren kändes rätt fuktig.
Det är synliga berg som kommer in i källaren och det är konstruerat på gjuten betong och murat med någon slags betongsten. Golvet är i betong, förmodligen direkt på mark.
När det är mycket nederbörd ute så händer det att det rinner vatten längs med berget och det blir vått i källaren. Samt det tränger in fukt på några fåtal ställen kan man se ibland.

Nu till problemet.
Vi har ställt ner lite saker i källaren i brist på förvaringsutrymme och något har angripit våra trämöbler.
ETT VITT LUDD har uppkommit på vissa möbler.
Vissa möbler har stått sedan i vintras men några köksstolar som jag ställde ner för bara ett par veckor sedan har angripits lätt.
Källaren behöver inte användas idag förutom som förvaring och tillfälligt hobbyrum.
Alltså ingen värme är på men det är väl ventilerat med ett par öppna ventilationsgaller i varje rum.
Ytan är på ca 120kvm och det är ca 5-6st ventilationshål som är vidöppna där nere.

Är det mögel eller någon slags saltavlagring? Det känns som allt hände under Juli när det var varmt. Just nu är klimatet väldigt fuktigt men ligger runt 15-20grader.

Snälla någon som vet? Är det farligt? Hur tar vi bort det? Hur gör vi i framtiden om vi vill förvara saker där nere? Om vi inreder källaren om några år så hur bör man göra?
Jag vet inte hur man lägger in bilder i tråden men kanske kan lägga upp dem någon annanstans och lägga in en länk här för bättre info.
 
Redigerat:
sätt in lite avfuktare, typ torrboll, eller köp en maskinell avfuktare
 
När det är varmt ute kan den varma luften innehålla mycket mer fukt (dvs absolut luftfuktighet alltså ett visst antal gram H2O per m3 luft) utan att det alls upplevs som fuktigt. När denna varma luft möter de kalla ytorna i er källare blir det daggutfällning. Det kan det bli även om det inte är synliga droppar eftersom den utfällda fukten tas upp i material såsom trä och betong. Detta ger grogrund för mögel.

Du kan därför inte vädra ut fukt under högsommaren eftersom uteluften är mer fuktig fastän det är torr väderlek.

Farligt.. ja luften där är nog inte den hälsosammaste om materialen möglar men det är ju högst individuellt hur känslig man är.
 
  • Gilla
Otto Karlsson1
  • Laddar…
Så länge som källaren är oinredd så är det bara att köpa en avfuktare och ställa ner i källaren (inställd på 60%) så är problemet med möglet borta sen. Mögel växer när fuktigheten i luften är ca 75%. Tänk på att saker lätt blir förstörda dock om det tränger in vatten vid kraftigt regn. Det kan vara ide att ha allting på hyllor samt vara förberedd med en dräneringspump.

Ska ni inreda källaren så är det betydligt mera jobb som måste till.
 
Kanon, tack för alla bra svar.
Jag har en avfuktare som jag lånat av en byggkompis nu så jag ställer ner det å kör några dagar och ser vad som händer.
Jag har för mig att man ska täppa igen all luft utifrån så jag gör även det, tycker någon att det är helknasigt så säg till.

Hur tvättar jag mina trämöbler som har ett tunt "pulvertäcke"? Nåt speciellt man ska använda för att "döda"?

Om man på sikt skall inreda källaren antar jag att man måste dränera om.
Men är det någon som har erfarenhet av att dränera och täta mot berghällen som tittar in genom grundmuren?

Jag har bifogat 2st bilder så jag kanske kan få bekräftat från någon att det är mögel.
1:a bilden är brädan ca 4cm bred och den har stått i källaren ca 1månad (barnstol)
2:a bilden är pinnen ca 3cm i diameter och har stått i källaren ca 10månader (antik pinnstol)

Kommentarer?
 
  • barnstol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pinnstol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mögel utan tvekan, tyvärr. Organisk material möglar.
Bara oorganisk material typ betong, väggputs kan få saltutfällningar.

Försök att inte ställa saker typ skåp på en tätt sockel direkt på golvet, eller för tätt på väggarna. När du avfuktar så ska luften cirkulera runt dom magasinerade sakerna. För att behålla bra miljö ska du nog ha en avfuktare stående där permanent. Tvätta mögel med tvål och vatten och låt torka snabbt i solen så bli det nog bra. :). Vädra/tvätta alla textilier.

Det är rätt att ha ventiler stängda när du har avfuktare stående där. Avfuktaren kommer att jobba hård dom första dagarna men sen får man hoppas att det blir mer sällan dvs den bara jobbar av och till när den jobbat sej under 70% fukthalt. Har du en golvbrunn så kan du leda vatten från avfuktaren ditt - bekvämare än att tömma behållaren stup i ett :).
Lycka till!
gaia
 
Ja mögel helt klart. Att dränera berghällen går inte riktigt men det man kan göra är att bila upp riktigt fåror i berget utan får huset så man liksom dikar ur berget och leder bort vattnet, det kan fungera till viss del men när det riktigt ösregnar brukar det inte kunna stå emot helt så lite vatten kommer allt leta sig ner. Inreda en sån källare är nog svårt, iaf det rummet/en som hällen kommer ner i.
 
Skit också, verkar värre än jag trodde.
Möglet har attackerat det mesta som går verkar det som.
Avfuktaren har dessutom levererat ca 20liter vatten på ett dygn nu. Detta kan ta ett tag verkar det som.

Någon som har ett bra tips på en avfuktare att sätta in permanent? Fabrikat, modell, kostnad, effekt?
Källaren är ca 115kvm.
 
Består källaren av ett enda rum på 115kvm? Annars behöver du drar rör för att använda 1 avfuktare. Alternativt flera avfuktare men det blir dyrt.

Om ni inte ska värma upp källaren är det effektivast med en sorbtionsavfuktare. Om ni har 15 grader eller mer så är det effektivare med en vanlig kondensavfuktare.

Denna firma tycker jag har bra information om typer av avfuktare och om fukt i allmänhet: http://www.lfs-web.se/valja-avfuktare.htm

Vilket fabrikat du ska välja har jag inget bra svar på, jag tror alla välkända märken är av bra kvalité.
 
Källaren består av 3st rum ungefär men det är dörröppningar ända upp mot tak mellan varje rum samt att det finns lite öppningar lite här och var också.
Rördragningar kan ju inte vara så svårt att klara av själv annars gissar jag, eller borde man anlita en firma så man vet att allt blir korrekt.

Tack för jättebra tips.
 
Vi hade också stora problem med fukt i källaren, köpte först en billig avfuktare på Bauhaus för en tusenlapp. Totalt värdelös. Köpte sen en Woods MDE25 på Siba för ett par tusen, jäklar vilken skillnad, det tog ett par dagar sen var det en helt ny källare.
 
Hussvamp? ;)
Nejdå, lite jobb med att få rent, men satsa sen på avfuktare och så småningom dränering så ska du se att det ordnar sig. Och så plåtreglar med ventilerad luftspalt etc när ni skivar in väggarna i framtiden.

Vi har sen ett par år en en Mitsubishi MJ-E16VX, och är extremt nöjda. Kostar dock en slant.
Läs mer på LFS (för övrigt en firma med god kompetens på området):
http://www.lfs-web.se/q-dry-avfuktare.htm

Det kommer att göra stor skillnad.

/A
 
Vad gör jag rent ytorna i källaren med?
 
Nu har avfuktaren gått konstant dygnet runt i en vecka och den levererar ca 13-14liter vatten per dygn.
Är det mycket?
Visserligen är det en sån modell som man har på byggen som man även kan hyra när man har haft vattenskada.
Klimatet i källaren var mycket bättre efter bara ett dygn men jag gissar att den nu jobbar med att ta bort fukt från betongplattan och väggarna.
Någon som tycker det är extremt mycket eller är det bara att avfuktaren är effektiv?
Skulle det räcka att sätta in en sån som skall installeras permanent?

Jag googlade lite och hittade denna, skulle den funka att mäta luftfuktigheten?
http://www.clasohlson.se/Siteseeker...7382E37302E3134352E313239:5245862648782460404

Mellan vilka värden skall det ligga för att möglet inte skall kunna gro?
 
Redigerat:
En sådan hygrometer hade jag också varit intresserad av. Någon som kan säga bu eller bä om den?

Såvitt jag har förstått så går gränsen för mögelrisk vid ca 75% luftfuktighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.