Herregud, det där golvet är ju i absolut nyskick!

Kan säga att vi slipat och såpat betydligt slitnare golv än det där och fått det kanonbra trots mängder av småspik som använts för att fästa linoleummattan. De syns inte efter splipning.
Däremot kan det bli svarta fläckar men det är ju om man haft vatten som legat mot spikskallarna, vanligare i kök, och inget problem i ditt fall. Eventuella större spikar som du inte kan dra ut utan att skada mer än vad som kan döljas med slipning, kommer bara att slipas ner och knappt märkas när det är klart ändå.

Sen är äldre golv med karaktär verkligen snyggare än splitternya, det kan jag konstatera själv hemma eftersom vi har båda sorterna.

/A
 
Sophie skrev:
Vad låg ovanpå masoniten? Plastmatta eller korkmatta kanske?
Ingen korkmatta inte, utan plastmatta.

Sophie skrev:
Fernissa är svårt at få bort från golv just eftersom det klibbar fast men om du ska slipa bort den kan man ta margarin på slippappret så förhindrar det just det.
Har också läst att man kan smeta in lite matolja på brädorna. Vet du vad som är att föredra?

Sophie skrev:
För att bli av med spikhålen om de fortfarande är ett problem när du har slipat kan du skura golvet ordentligt en gång innan du behandlar så sväller hålen troligtvis igen av sig själva.
Låter som en bra lösning. Tackar!

Vad gäller typ av färg om det nu blir målning så är jag rätt säker på att jag gör som flera av er säger, väljer linoljefärg.
 
Då kunde man inte åldersbestämma golvet med hjälp av matttan då. :)

Vet inte vilket som är bäst men det ska ju vara nåt fett. Kan bara tänka mig att det är lättare att få margarin att fästa på slippappret men å andra sidan kan man kanske ta ut oljan på golvet. Jag har inte testat själv.

Lycka till med ditt fina golv... förresten... när det nu är så fint är det säkert att det måste slipas? Ska du måla kan det ju göras ovanpå fernissan om du använder linoljefärg och så slipper du den jobbiga slipningen!!
 
Sophie skrev:
Lycka till med ditt fina golv... förresten... när det nu är så fint är det säkert att det måste slipas? Ska du måla kan det ju göras ovanpå fernissan om du använder linoljefärg och så slipper du den jobbiga slipningen!!

Tackar!
Större delen av golvet ligger fortfarande under masonit och laminat så jag vet ju inte hur helheten är än, men med tanke på att det är vardagsrummet som är kvar så känns det inte som att det borde vara mer slitet där direkt. Så tanken har ju slagit mig.. men faktum kvarstår ju att golvet är ojämnt slitet, hur än skicket nu är. Du tror inte det kommer bli problematiskt att få färgen att sätta sig? Och kan det inte tänkas att färgen blir mindre slitstark vid sådant tillvägagångssätt?
Sen är det ju det där med spikhålen... som jag inte riktigt bestämt mig för om jag tycker är charmiga eller inte!
 
Redigerat:
Jag har en fråga till som jag hoppas någon kan svara på.

Om jag skulle göra som så att jag målar utan att slipa om, riskerar jag då problematik om ifall att jag skulle vilja behandla om golvet igen om några år? Jag tänker då främst på att färgen kanske sätter sig djupare där det är slitet och att det därför också blir svårslipat. Är det ett befogat orosmoment?
 
Slipa säger jag. Att måla ovanpå gammal fernissa blir inte bra. Med moderna slipmaskiner går slipningen som en dans helt dammfritt. Hyr för allt i världen inte den gamla klassiska bandslipmaskinen. Den måste du gå längs tiljorna med, pappret kletar igen om det är fernissa, och den dammar.

Den du skall hyra heter HTC 420. Den är egentligen avsedd för betongslipning men finns att hyra med trätillsats (det är viktigt att man får den). Se till att du också får lacktillsatsen som just är avsedd för att slipa bort lack med. Maskinen skall anslutas till en separat dammsugare, som du hyr samtidigt. Med maskinen kan du slutslipa i vilken riktning du vill helt dammfritt och utan ansiksmask. Jag har slipat flera golv med denna maskin och den är fantastisk. Ramirent vet jag hyr ut den, men fråga också hos de andra.
 
Passar på att fråga i denna tråd då jag också grävt fram ett gammalt furugolv under masonit under min totalrenovering av lägenheten.

lägenheten är byggd 1948, och det ligger ekparkett i hall +vrum som ska slipas. Köket hade plastmatta så där ska det in Pergo Mörk ek laminat.

ska man satsa på att slipa ner detta (det är lite vågigt på vissa ställen) eller det är inte värt besväret? min tanke var att hyra maskin, prova i sovrummet först och sen ge sig på resten som är mer "värdefullt".

Har dragit upp säkert 200 spik eller något sånt under dagen, så hål finns. Men min tanke var att försöka mörka det en del, för sovrummet angränsar till köket, så matchar det lite bättre var min tanke
 
  • DSC_0066.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0067.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bono82 skrev:
ska man satsa på att slipa ner detta (det är lite vågigt på vissa ställen) eller det är inte värt besväret? min tanke var att hyra maskin, prova i sovrummet först och sen ge sig på resten som är mer "värdefullt".
Om du gillar, och tycker om utseendet av golvet ska du absolut slipa.

Om du använder den maskin jag hänvisade till ovan är det inget besvär... det är ett rent nöje.:)
Du kan absolut inte misslykas med HTC'n, vilket annasr är lätt att göra med en traditionell bandslip.
 
Raceman skrev:
Om du gillar, och tycker om utseendet av golvet ska du absolut slipa.

Om du använder den maskin jag hänvisade till ovan är det inget besvär... det är ett rent nöje.:)
Du kan absolut inte misslykas med HTC'n, vilket annasr är lätt att göra med en traditionell bandslip.
tackar, ska kika närmare på den. har faktiskt en nilfisk grovdammsugare till renoveringen nu, har man sån tur att den fungerar?
 
bono82 skrev:
tackar, ska kika närmare på den. har faktiskt en nilfisk grovdammsugare till renoveringen nu, har man sån tur att den fungerar?
Nilfisken passar nog dessvärre inte.
Hyr sugaren samtidigt som maskinen så att du får rätt kraft och passande anslutning, annars faller hela konceptet. Sugaren kostar inte många kronor att hyra.
 
Raceman skrev:
Nilfisken passar nog dessvärre inte.
Hyr sugaren samtidigt som maskinen så att du får rätt kraft och passande anslutning, annars faller hela konceptet. Sugaren kostar inte många kronor att hyra.
Det är nog smartast ja, gissar att HTC maskinen kostar ungefär samma som en slip på hornbach ?

Farsan var något skeptiskt efter att ha sett maskinen på bild, han mena på att den lämnar massa repor efter sig om den "roterar". Men det lilla jag kollat runt så verkar det inte gå att gräva gropar med den..?
 
bono82 skrev:
Farsan var något skeptiskt efter att ha sett maskinen på bild, han mena på att den lämnar massa repor efter sig om den "roterar". Men det lilla jag kollat runt så verkar det inte gå att gräva gropar med den..?
Din farsa vet inte hur HTC'n fungerar. ;) Det går nämligen inte att titta på en bild och tro att man vet detta...
Tag ett exempel... En vanlig handhållen sliprondell ger sliprosor, men en excenterslip ger inga rosor trots att de ser likadana ut.

Som jag sagt tidigare har jag personligen slipat flera golv med denna, och skulle du få sliprosor så lovar jag att äta upp min gamla halmhatt. :D

Du har helt rätt i att det inte går att gräva gropar med denna. De tre rondellerna under maskinen, som ser du på bilder sitter i ett fundament som även det roterar när maskinen är i gång. Maskinen drar inte heller åt något håll utan är helt neutral.
 
låter verkligen som en drömmaskin för den halvhändige hemmafixaren :) kollade in nåt videoklipp med den, men hur löser man slipning i hörn och längs lister..?
 
bono82 skrev:
låter verkligen som en drömmaskin för den halvhändige hemmafixaren :) kollade in nåt videoklipp med den, men hur löser man slipning i hörn och längs lister..?
Ja, för hemmafixaren är den en dröm. :)
Längs lister och i hörn får man köra traditionellt, dvs. kanslip längs lister och hörnskrapa + hörnslip i hörnen.

Starta med att slipa längs kanter och hörn. Tag sedan resten med HTC'n
 
Vi har gjort om våra golv som ser liknande ut, de var lackade, en hel del med gamla spikhål i efter masonit och plastmattor, men det är inget man tänker på idag, visst ställer man sig på knä så ser man hålen.

Vi valde att ta in en hantverkare som gjorde det hela (Hyvla, slipa, polera etc). Priset blev 160kr/kvm (med rotavdraget) inkl allt. (Vit lut och sedan olja ovanpå). Vi är mycket nöjda med resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.