Davidbagare
Hej,
Jag håller på och renoverar och kom över en ”gömma” med massa gamla verktyg. T.ex denna borren. Någon som vet om den är avsett för något speciellt? Den har nån halvskål upptill, är det nåt slags stöd? Och hur gammal kan den tänkas vara? Kommer fler bilder på andra verktyg snart som också gärna får identifieras
Gammal handvevad borrmaskin placerad på betonggolv med bakgrund av staplad ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gammal märkesplåt från E H V Verkstäder Sweden på en rostig metalldel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Skulle nog säga att det är en gammal handvevad borrhammare, stödet mot axeln!
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Ja, stöd mot axel, tryck med handen på det fasta handtaget och veva som en tok på det andra. För eftersträvad effekt bör man vara sjukt stark. Det är inte en borr för dagens hantverkare med andra ord.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
Vad kan detta vara då? Finns någon slags mätskala ingraverad på stången..
Gammalt verktyg med mätskala på stången ligger på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en bessman (reservation för stavning) en gammal våg.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Düsseldorff
Ja det är en besman-våg. Du hänger upp den i kroken, sen balanserar du det vill väga.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
Tack! Hittade bilder och info om denna vågen när jag visste vad den heter
 
Davidbagare
Tre gamla verktyg på betonggolv: en yxa, en spikplockare och en manuell jordborr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en Bessmanvåg. Bra grejer. Inte onödigt hög precision. Outslitlig.
Gammaldags handdriven drillborr och hävstångsvåg Bessman 10 kg på grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handdrivna borren ovan kallades drillborr när jag gick yrkesskola. En sådan och en svängborr ingick i verktygsuppsättningen dåförtiden. Skolan med 32 elever hade 2st batterimaskiner. Makita med stavbatterier. Väldigt modernt.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Drillborrskaftet skall du vara rädd om. Då man bygger eller reparerar en klinkbyggd träbåt och borrar hål för nitarna är det där den enda sortens borrmaskin som fungerar någorlunda effektivt.
Än i dag brukar jag använda drillborrskaft för skruvsänkaren då jag snickrar. Det blir en batteriborrmaskin mindre att betala för. Det är en fullt gångbar maskin som bara inte är lika allmän och lika viktig som för 50 år sedan.

Bessman använder jag allt emellanåt då jag behöver väga någonting. Absolut användbart.

På sista bilden är det väl något trädgårdsredskap längst till vänster. Eller så är det en dyngskrapa för fähusgolv. Skaftet fattas men med nytt skaft kan det gå att använda.
Nummer 2 från vänster vet jag inte vad det är.
Nummer 3 ser ut som en stor krokig spik men jag är inte säker. Förr fanns det spikar med T-formad skalle. Jag tror de användes inom skeppsbyggeri.
Nummer 4 längst till höger är en navare. En träborr som man drar runt för hand med ett träskaft genom ögat längst upp på borren. Fungerar bra för husbehov än i dag om man vässer den på rätt sätt med en fil. Då jag färdas och reparerar timmerhus har jag alltid med mig en 1 1/2 tums (38mm) navare som jag använder ibland på ställen där jag inte kommer åt med stora borrmaskinen eller där jag skulle ramla ned och slå ihjäl mig om borrmaskinen skär fast.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
H heimlaga skrev:
Drillborrskaftet skall du vara rädd om. Då man bygger eller reparerar en klinkbyggd träbåt och borrar hål för nitarna är det där den enda sortens borrmaskin som fungerar någorlunda effektivt.
Än i dag brukar jag använda drillborrskaft för skruvsänkaren då jag snickrar. Det blir en batteriborrmaskin mindre att betala för. Det är en fullt gångbar maskin som bara inte är lika allmän och lika viktig som för 50 år sedan.

Bessman använder jag allt emellanåt då jag behöver väga någonting. Absolut användbart.

På sista bilden är det väl något trädgårdsredskap längst till vänster. Eller så är det en dyngskrapa för fähusgolv. Skaftet fattas men med nytt skaft kan det gå att använda.
Nummer 2 från vänster vet jag inte vad det är.
Nummer 3 ser ut som en stor krokig spik men jag är inte säker. Förr fanns det spikar med T-formad skalle. Jag tror de användes inom skeppsbyggeri.
Nummer 4 längst till höger är en navare. En träborr som man drar runt för hand med ett träskaft genom ögat längst upp på borren. Fungerar bra för husbehov än i dag om man vässer den på rätt sätt med en fil. Då jag färdas och reparerar timmerhus har jag alltid med mig en 1 1/2 tums (38mm) navare som jag använder ibland på ställen där jag inte kommer åt med stora borrmaskinen eller där jag skulle ramla ned och slå ihjäl mig om borrmaskinen skär fast.
Nr 1 ser alldeles för liten ut för att vara nån dyngskrapa. Jag tänker också trädgård.
Nr 2 har jag ingen aning om men jag misstänker att den antingen saknar delar eller är skadad.
Nr 3 är definitivt en krokig spik.
Nr 4, jepp en typ av navare utan tvekan.

Edit: Den bästa typen av navare dessutom, med ögla. Annars har de ofta bara rakt skaft med trähandtag högst upp och när trähandtaget går åt pipan är det svårare att laga. Finns ögla kan man stoppa in vad som helst, en skruvmejsel om det kniper.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nr 1 ser alldeles för liten ut för att vara nån dyngskrapa. Jag tänker också trädgård.
Nr 2 har jag ingen aning om men jag misstänker att den antingen saknar delar eller är skadad.
Nr 3 är definitivt en krokig spik.
Nr 4, jepp en typ av navare utan tvekan.

Edit: Den bästa typen av navare dessutom, med ögla. Annars har de ofta bara rakt skaft med trähandtag högst upp och när trähandtaget går åt pipan är det svårare att laga. Finns ögla kan man stoppa in vad som helst, en skruvmejsel om det kniper.
Jag tycker att nr1's utseende på rosten antyder att den varit rejält varm.. Undrar om den inte är en skrapa till nån vedpanna?
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Düsseldorff
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tycker att nr1's utseende på rosten antyder att den varit rejält varm.. Undrar om den inte är en skrapa till nån vedpanna?
Kanske, men rätt kort skaft för det?
 
Davidbagare
Huset är byggt 1964. Är detta grejer som var moderna och användes då? Misstänker annars att de kommer från ett gammalt tegelbruk som revs och man i samband med det återvann tegel och stora träbalkar som nu sitter i vårt hus..
 
Düsseldorff
Davidbagare Davidbagare skrev:
Huset är byggt 1964. Är detta grejer som var moderna och användes då? Misstänker annars att de kommer från ett gammalt tegelbruk som revs och man i samband med det återvann tegel och stora träbalkar som nu sitter i vårt hus..
Nej, dina grejer är mycket äldre.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.