Du behöver en kompis en katt (snäll) ett bord och en dragfjädern.
ta katten i famnen kliv på bordet och låt kompisen stötta dragfjädern.
Lyft katten nära taket och vips kommer katten att peka exakt var dragfjädern stöttar mot ett hinder.
 
  • Gilla
MammaJohanna och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
Värmekamera och värmekabel låter som en smart idé, frågan är bara om man lätt kan trycka in en sådan utan att den hänger upp sig längs vägen. Eventuellt kan man kanske fästa på en dragfjäder? Har aldrig sett värmekabel förr så jag vet ej vad den har för egenskaper, tjocklek m.m. Men väl värt ett försök om inget annat funkar.

Katten var smart också! haha ....markerar han fel så är det hans nacke sedan, så då har jag ryggen fri i alla fall! :D :D

Om inte annat kan jag skicka in en mus i VP-röret så blir det kanske ännu mer liv på katten :D - fast har jag otur så har jag bara välkomnat in musjäkel i bjäklaget...
 
Martin_B
Ok, nu har jag kollat runt lite och jag tror jag skippar Voltcraft kabelsökaren och beställer bättre och billigare grejjer via Ebay, då jag har hittat riktigt prisvärda alternativ.

Nu har jag dock både hittat en avancerad kabelsökare som verkar ge väldigt mycket för pengarna (lite av en "kopia" av Fluke 2042 verkar det som, åtminstone tekniskt sett), samt en dedikerad "Underground wire locator" som är betydligt billigare, men som enl. marknadsföring verkar vara väldigt lämpad för just att hitta kablar/rör under mark och i väggar m.m.


Och då är 10-miljonersfrågan, vilken av följande sökare är bäst lämpad för att hitta dolda kablar/rör i både väggar, tak, golv (trä som betong) och under mark utomhus (må det vara jord, stenplattor eller asfalt)?
Kan det vara så att den billigare apparaten gör jobbet bättre eftersom den marknadsförs som en kabelsökare för ledningar under mark? Eller vinner den mer avancerade sökaren även fast den marknadsförs mer som en "vanlig" kabelsökare / kabelbrottssökare?
De har ju lite olika typ av detektorer, något som kanske är avgörande för resultatet? Den dyrare har den traditionella "spetsen", medan markkabelsökaren har en mer sondliknande detektor som man låter hänga och dingla i sin egen kabel.

Vad tror ni som är duktiga i dessa områden?


Mastech MS6818 (sägs vara lik Fluke 2042, om det nu stämmer)
ms6818.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cirkapris: 1600 kr inkl. frakt

eller

Underground Wire Locator NF-816
nf816.jpg
Cirkapris: 500 kr inkl. frakt

Omdömen för NF-816 verkar i allmänhet vara väldigt positiva.


Bägge modellerna finns listade här (för övrigt en intressant lista på billiga och på Ebay populära kabelsökare och dylikt: http://www.meterstesters.com/products/testers/wire-testers.html
 
Redigerat:
Martin_B
Orkade inte vänta längre, nu blev det en Mastech MS6818 för 1669 kr, inkl. frakt.

Hoppas den håller vad den lovar, och hoppas innerligt att den är minst lika bra på att söka kablar/metallrör i mark, golv, väggar och tak, som det andra billigare instrumentet. :)
 
Det blir säkert ett bra val för dina ändamål nu när du ändå ville lägga ut en slant. Du skulle säkert klarat dig bra med Voltcraft också men denna är nog betydligt lämpligare än den andra du länkade till. Lite kul att så många refererar till Fluke som något sorts facit för instrument, de har i sann amerikansk anda lyckats med marknadsföringen och har för all del vettiga produkter men sällan prisvärda eller i toppklass tekniskt sett.

Hoppas du skriver här sen när du testat hur det funkar, jag hyser ingen tvekan i det enkla fallet men du har ju fler användningar på lut.
 
Martin_B
GK100 skrev:
Det blir säkert ett bra val för dina ändamål nu när du ändå ville lägga ut en slant.
Ville och ville :D

Har ingen erfarenhet av Fluke själv, men jag ser oftast Fluke användas som referens när det jämförs olika märken och görs tester exempelvis på Youtube. Sen om Fluke är bra eller dåligt har jag ingen aning om, men märket nämndes i Ebay annonsen. En sak vet jag dock, det är att Fluke är svindyra, men det kan nog också bero på (bl.a.) att de har så hårda kontroller av sina mätare. Tror Fluke kontrollerar typ var 10:e eller något sådant, medan siffran för andra billighetsmärken kanske är var 50:e, 100:e eller kanske rent av 500:e instrument. Har hört detta flera gånger, så det kanske ligger något i det.


Jag valde denna mest p.g.a priset samt att den jämfört med Voltcraften samt andar sökare skall kunna söka ganska djupt enl. spec., upp till 250cm djupt med vissa metoder, medan Voltcraften bara tar 15cm djupt.

För står det 15cm, så kan man nästan vara säker på att den bara fixar 5 cm, och står det 2,5 meter så kanske den bara fixar 0,5 meter under normala förhållanden liksom :D ...brukar tyvärr vara så.


Återkommer när jag fått den och provat... hoppas leverans inte tar längre än en vecka.
 
J
Är röret rakt och du vet vilket håll det går åt så är det ju "bara" att mäta ut lika lång sträcka som du knölat in fjädern och sen lyssna lite där du mätt. Friskt borrat hälften...
 
Martin_B
Idag kom paketet och jag har nu haft lite fredagsmys med den nya kabelsökaren. ;)

Hur gick det då med att hitta vp-röret i taket? Jo, det gick alldeles utmärkt!

Helt otroligt smidigt instrument! Jag använde en metalltråd som följde med en rulle flexrör en gång, och tryckte i det i vp-röret så långt in jag kunde. Sedan var det bara till att koppla på sändaren, jorda den, och sedan söka!
Det krävdes lite finlir för att exakt lokalisera var tråden tog slut och jag markerade med en bit tejp. Sedan drog jag ut metalltråden, fäste det på en dragfjäder och tryckte in de bägge tillsammans, i hopp om att dragfjädern eventuellt skulle kunna trycka in den lite längre. Men det var ingen skillnad, jag hamnade på samma ställde där jag markerade i första omgången.

Sedan var det bara till att trycka upp en syl och börja gräva lite lätt och leta.
Resultatet blev att jag hamnade exakt på vp-röret med sylen, så jag borrade ett 15mm hål där. Då såg jag att röret fortsatte ytterligare ett par centimeter så jag fick borra ett par nya hål. Anledningen till detta är att jag satte tejpbiten före punkten där pipet slutade, för jag tänkte att den känner av tråden ett par, tre centimeter i från den. Men jag skulle faktiskt markerat med tejp exakt på punkten där pipet slutade, så hade jag kommit exakt i slutet på vp-röret.
Nåväl, jag fyllde igen extrahålet med en liten bit tretex så nu kommer det inte synas alls när man målat över.

Sedan var det bara till att ge sig på nästa vp-rör och där blev resultatet bättre, då jag hade lärt mig av det första misstaget. Så på det andra hålet hamnade jag rätt på rörmynningen. Snacka om att kunna pejla in exakt med sökaren! Helt otroligt bra.

Provade även att söka efter telefonkabel i mark i trädgården, men jag fick lite blandade resultat så jag kan ej dra några slutsatser av det. Jag jordade bara lite snabbt i närheten av där telekabeln går (jag vet exakt var den går), men då pep det på rätt så bra i den omedelbara närheten. Jag tror jag får betydligt bättre resultat om jag kör ner jordpinnen mycket längre bort, så långt ifrån, där sändarsignalen kopplas på, som möjligt. Då tror jag att man eventuellt kan hitta kabeln även under marken.

Testade även att söka efter rörledningar för värmebäraren, men även det med lite blandat resultat. Där hade jag ej jordat sändaren överhuvudtaget och då är det ju egentligen inte alls konstigt att det blev knasigt. Hade dock ej något jordat uttag i närheten och jag orkade inte hämta förlängningsladd.
Får ta tag i det imorrn eller något när jag har lite mer tid.

Vad gäller att söka efter spänningsförande ledningar i väggar, så piper den på rätt bra lite varstans, dock väldigt starkt nära strömkällorna. Så det fungerar nog lite sisådär. Jag hade nog inte vågat förlita mig på de resultaten till 100%.

Allt som allt verkar det vara ett väldigt användbart instrument, inte minst för att leta efter ledningar i väggar och golv.


Vill tacka för alla bra tips som gavs här, speciellt tipset från Demmpa ang. kabelsökare, som nu också har löst problemet! Tack! :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Roligt med återkoppling och att det gick bra.
 
Martin_B
En liten update.

Nu har jag provat med att söka metallrör (värmebärare) även med jorden inkopplad till skyddsjorden i ett uttag.

Det fungerar utmärkt! Även fast jag har sändarsignalen på lägsta nivå, samt sökarens känslighet en bra bit under högsta, så hittar den rören utan problem, både i väggar och i golv.
Det var alltså bara jordningen som fattades sist jag provade, precis som jag misstänkte.

Jag ångrar definitivt inte detta köp!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Hej Martin! Tänkte bara kolla om du haft problem med batteritiden på den handhållna enheten MS6818 som man går runt med?
Vet inte om jag fått ett måndags ex. Håller ca 20 min
 
Martin_B
Oj, jag har faktiskt ingen aning om hur länge jag har kört den sammanlagt, men jag har inte behövt byta batteri ännu i alla fall, och jag har ändå använt den en del. Har nog kört väl över en halvtimme sammanlagt med instrumentet påslaget. Sedan beror det väl kanske på ifall man använder lampan mycket, displaybelysning, osv.
 
Martin_B
När nu tråden ändå är väckt till liv, kan jag ju tillägga följande.

Ni tror inte jag för ett par månad sedan rev ned hela taket i alla fall? Sedan satte jag gips. Naturligtvis fanns ju rören där under och blev blottade totalt när jag hade rivit takskivorna. Med andra ord var ju sökandet efter VP-rören helt onödigt arbete :D ...jaja, som det kan gå.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.