Martin_B
sir_daniel skrev:
Prova med tryckluft, kan ibland då höra/se var den slutar
Jag får väl tejpa på en minivisselpipa på dragfjädern, trycka in den och sedan blåsa i röret :D ... tadaaaa
Tänk om det vore så enkelt.
 
Martin_B skrev:
Väldigt intressant! Hur pass exakt kan man pejla in en kabel med den? Med tanke på att där är träfiberskiva som täcker mynningen. Hittar den väldigt exakt även genom träfiberskiva + råspont i taket, så man kan följa tråden?

499 kr är ju inte farligt om man kan använda den till annat också.
Jag kom rakt på mynningen men det var ett dyrare instrument där man även kan mäta fram var det är avbrott eller kortslutning. På den jag lånade så gick det att ställa känsligheten på lyssnarenheten, det går även att få fram vilken tråd man sänder på i en mångledare.
 
Med lite sunt förnuft om rummet är mer eller mindre 4kantigt så kan man lätt räkna ut iaf på en dm när var röret finns. CC mått av rummets mått.

Som flera andra så har du fått bra tips. I första hand skulle jag testat med en starkmagnet som man letar efter dragfjädern med. Annars tonsökare. En ide kan vara att skaffa en dragfjäder som är mycket mer styv än den i plast du har nu. Så att man kan trycka sig förbi rörstopp och böjar mm.

Annars. köp ett utanpåliggande takuttag. ta dosfräsen och gör ett hål som är mindre än vad takuttaget är plus lite mindre så att man kan skruva fast det i taket sedan. Då kan du gräva runt lite med fingrarna i taket för att leta fram röret och försöka fixera det mot takuttaget sedan.
 
Martin_B
Demmpa skrev:
Jag kom rakt på mynningen men det var ett dyrare instrument där man även kan mäta fram var det är avbrott eller kortslutning. På den jag lånade så gick det att ställa känsligheten på lyssnarenheten, det går även att få fram vilken tråd man sänder på i en mångledare.
Ok, då är det ingen idé att köpa utan bättre hyra en riktig grej.

Skall prova magnettipset först, funkar inte det så får jag prova med en sökare.
 
Martin_B
-=fullmoon=- skrev:
Med lite sunt förnuft om rummet är mer eller mindre 4kantigt så kan man lätt räkna ut iaf på en dm när var röret finns. CC mått av rummets mått.

Som flera andra så har du fått bra tips. I första hand skulle jag testat med en starkmagnet som man letar efter dragfjädern med. Annars tonsökare. En ide kan vara att skaffa en dragfjäder som är mycket mer styv än den i plast du har nu. Så att man kan trycka sig förbi rörstopp och böjar mm.

Annars. köp ett utanpåliggande takuttag. ta dosfräsen och gör ett hål som är mindre än vad takuttaget är plus lite mindre så att man kan skruva fast det i taket sedan. Då kan du gräva runt lite med fingrarna i taket för att leta fram röret och försöka fixera det mot takuttaget sedan.
Vågar ej mäta in rörets mynning, för borrar jag sönder taket så står jag där med kanske flera hål.

I ett av rummen är det på två ställen VP-rör skall titta fram under takskivan, då rummet är avlångt. Där blir det längs långsidan väldigt svårt att mäta in, men även längs kortsidan då rummet har olika bredd. Otroligt nog är inget av rummen jag behöver leta rör i varken kvadratisk eller rektangulär. Utan det är snedtak och min moster vet vad. Det rum som jag inte har detta problem i, är så klart helt kvadratisk så när som på ett par centimeter. Men där är det inga problem för där har jag rivit ett gammalt innertak och jag ser rörmynningen.

Nä, jag provar magnet först, så får vi se hur långt jag kommer på det.
 
Spruta in vatten.. borde bli en fläck ;)
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Ok, då är det ingen idé att köpa utan bättre hyra en riktig grej.

Skall prova magnettipset först, funkar inte det så får jag prova med en sökare.
Anledningen till att jag lånade kabelsökare är att vi har en sådan på jobbet, om jag inte hade haft tillgång till en via jobbet så hade jag köpt en egen, den är även användbar för felsökning av bl.a. begränsningstråden till robotklippare.

Tonsändaren i den jag använde och den jag länkade till är antagligen likvärdiga.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
el_richard skrev:
Spruta in vatten.. borde bli en fläck ;)
Haha där har vi det!!!! Bara till o koppla på huvudledningen och öppna kranen.

Har där inte kommit vatten efter en timme kan man ju alltid börja kolla vilka andra rum som förvandlats till vattenbassänger.
 
  • Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Nu har jag testat att blåsa med tryckluft, försöka lokalisera genom att "knacka" med dragfjäder m.m., men det är lögn i h........
Nästa steg får bli en kabelsökare.

Vad tror ni om följande?

VOLTCRAFT LSG-4Digital multimeter med ledningssökare, kabel- och ledningssökare, 400 m

100879_LB_00_FB.EPS_1000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Eller denna?

Laserliner AC Tracer - kabelsökningsverktygssats med sändare och mottagare

1052674_RB_00_FB.EPS_1000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske går att slipa till ett skär/borrspets i änden på dragfjädern och sätta skruvdragaren i andra och borra dig igenom, ifall skivan är porös?
 
Voltcraften tror jag kommer passa riktigt bra i ditt fall, verkar prisvärd och en kopia av flera klassiska bra sökare.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
GK100 skrev:
Voltcraften tror jag kommer passa riktigt bra i ditt fall, verkar prisvärd och en kopia av flera klassiska bra sökare.
Kanon då kör jag på den!

Tror du den även fungerar till att kolla vart radiatorledningar (järnrör) löper i väggar och golv? Alltså att bara ansluta tongeneratorn till en renskrapad radiatorkoppling eller rörstump, och sedan bara söka med detektorn?

Vore ju helt fantastiskt i så fall :)

(med viss reservation för lintätade kopplingar/skarvar då förstås, då jag ej vet om vattnet i sig leder tillräckligt bra för att detektorn skall känna av signalen)
 
Det är nog inte omöjligt rören har säkert ganska bra kontakt trots olika tätningsmedel och särskilt lin är nog isf bland det bättre för detta,
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Ja det blir spännande att se om det funkar. Har jag otur funkar det inte ens att hitta vp röret, men då var kabelsökaren inte så dyr iaf.
 
Värmekamera och sedan skicka in en bit värmekabel....
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.