Martin_B
Man hade tydligen klätt in VP-rör mynningar i taket vid tidigare renoveringar, med porösa träfiberskivor (takskivor). De här mynningarna är till för lampanslutningar och går till dosor i väggen. Det är likadant i flera rum. Varför man gjorde så här är bortom mitt förstånd.

När jag för in dragfjäder så tar det stopp någonstans, ungefär i mitten av taket. Eftersom det är ganska trögt att föra in nylondragfjädern så går det heller inte att knacka så man hör exakt vart den hamnar. Man kan dock höra hur den skrapar mot rörväggen längs med taket, återigen med dålig precision, på ett ungefär.

Jag skulle vilja veta exakt vart röret sticker fram under takskivorna och på så sätt kunna borra ett litet hål, 16-20mm högst, så jag får igenom kablar. Att ta bort takskivor är omöjligt utan att skada de och dessa sorter finns ej att köpa.

Jag förmodar att det är kört? Eller finns det alternativ? Jag har läst i en tidigare tråd där man rekommenderar att knacka med dragfjädern, men det fungerar inte här. Även dammsugare har jag läst man kunde använda, lika så tryckluft, men det fungerar nog inte så bra när det är en liten 16mm rörmynning under ca. 12mm porös träfiberskiva.

Finns det andra bra tips?
 
Jag har inga andra tips än just att lyssna. Om du lyssnar med örat mot när en kompis stöter på då borde man kunna lokalisera ganska exakt. Några fler tips har jag inte tyvärr.
 
Martin_B
Müssli skrev:
Jag har inga andra tips än just att lyssna. Om du lyssnar med örat mot när en kompis stöter på då borde man kunna lokalisera ganska exakt. Några fler tips har jag inte tyvärr.
Har försökt men det är extremt diffust vart ljudet kommer ifrån. Plus att det ej går att knacka så nämnvärt lätt p.g.a att dragfjädern går i så trögt. Enda jag ej provat är att smörja dragfjäder ordentligt med silikon och prova därefter. Då torde den glida lättare så man kan knacka mer tydligt.
Problemet här blir återigen att det är en förhållandevis tjock porös träfiberskiva i taket, som ju ljudisolerar väldigt bra. Därför blir precisionen extremt dålig hur bra öron man än har. Så det är inte svårt att ta fel på säkert 10-20cm, och jag vill slippa massa onödiga hål i taket.

Kan inte för mitt liv begripa varför man bygger igen rören. Fullt fungerande fina plast VP-rör.
 
Man valde nog en lösning med lamputtag i väggdosorna istället. I många rum passar inte ett lamputtag i rummets mitt eftersom man ändrar möblering i rummet.
 
Martin_B
Jo fast då hade man kunnat behålla en liten öppning i takskivan och täckt över med en liten diskret kåpa, för eventuell framtida bruk.
I flera av dessa rum sitter nu kulo från kopplingsdosan (samma kopplingsdosa som VP-röret till taket är draget från), draget till rummets mitt i taket, i alla fall. Och det känns så extremt onödigt att behöva ha utanpåliggande när det ju finns rör draget i taket.
 
Martin_B
En annan tanke jag har. Kan man inte ta någon riktigt tunn klen kabel som man skarvar ihop i änden, sedan fäster på draglinan och trycker in så långt det går. Sedan strömsätter man den med lämplig spänning (ett batteri kanske räcker?) och sedan söker med en strömsökare på taket.

Fungerar det tro?
 
Fästa liten magnet på dragfjädern och söka med kompass?
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Magnet kanske. Är inte änden på dragfjädern metall ?
 
Redigerat:
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Är röret av järn så kan du följa det med en regelsökare.
 
Martin_B
Här kom det tre bra tips! Tipsen från RoBo är dock ej möjligt p.g.a mässingände på dragfjädern. Metall visserligen men ej magnetisk.

Men det där med liten magnet och kompass borde ju gå, tycker jag?

@elmont, röret är av plast så metallsökare längs röret går dessvärre bort.
 
Man kan ju använda en dragfjäder av stål. Finns bla hos Clas Ohlson för 75:-
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Haha ja, det kan man ju också göra. Varför tänkte jag ej på det? :)
 
Martin_B skrev:
En annan tanke jag har. Kan man inte ta någon riktigt tunn klen kabel som man skarvar ihop i änden, sedan fäster på draglinan och trycker in så långt det går. Sedan strömsätter man den med lämplig spänning (ett batteri kanske räcker?) och sedan söker med en strömsökare på taket.

Fungerar det tro?
Anslut tonsändare på tråden du drar i, sedan använder du kabelsökaren (som följer med tonsändaren) till att hitta/följa tråden.

Jag använde tonsändare-kabelsökare till att hitta var tändtråd & nolla slutade i en betongvägg, den slutade i ett rörutlopp som var igenputsad. Tändtråden & nollan hade varit inkopplade och inputsad i 38 år tills jag bytte takarmatur vid den takdosa det var inkopplat i, kopplade ur trådarna direkt när jag märkte att jag inte visste vart dom slutade, när jag fick tid & lust lånade jag kabelsökaren.

http://www.kjell.com/sortiment/dato...tionsmateriel/verktyg/tongenerator-pro-p38098
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Prova med tryckluft, kan ibland då höra/se var den slutar
 
Martin_B
Demmpa skrev:
Anslut tonsändare på tråden du drar i, sedan använder du kabelsökaren (som följer med tonsändaren) till att hitta/följa tråden.

Jag använde tonsändare-kabelsökare till att hitta var tändtråd & nolla slutade i en betongvägg, den slutade i ett rörutlopp som var igenputsad. Tändtråden & nollan hade varit inkopplade och inputsad i 38 år tills jag bytte takarmatur vid den takdosa det var inkopplat i, kopplade ur trådarna direkt när jag märkte att jag inte visste vart dom slutade, när jag fick tid & lust lånade jag kabelsökaren.

[länk]
Väldigt intressant! Hur pass exakt kan man pejla in en kabel med den? Med tanke på att där är träfiberskiva som täcker mynningen. Hittar den väldigt exakt även genom träfiberskiva + råspont i taket, så man kan följa tråden?

499 kr är ju inte farligt om man kan använda den till annat också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.