KnockOnWood skrev:
Va, kan det bli tydligare (om man inte är färgblind :( ) ?
Ser olika ut beroende på mobil eller dator eller olika webläsare. Nuförtin kollar jag då och då, men alla är ju inte alltid såna bhforumkufar som du o jag.
 
Nerre skrev:
Men det blir ju inte lättare för att man ser vem som är hantverkare? Det handlar ju i såna fall om att ändra attityden hos de som köper hantverkstjänster så de tipsar om vem som gjort jobbet.
Informationen om vem som är hantverkare behövs för att kunna få till en vettig sökfunktion.

Ja, det kanske behövs en attitydförändring. Men precis som du skrivit tidigare är det idag svårt att veta om en hantverkare man får kontakt med på vanligt vis finns här på byggahus eller inte. Och hantverkaren vet inte om personen denne utför ett jobb åt finns här heller. Men som sagt, om jobbförmedlingen sker här på byggahus löses det problemet för båda parter :)

Nerre skrev:
Och du kan ju inte tvinga hantverkarna att lägga in info om att de är hantverkare, alltså kommer de duktiga hantverkarna som har fullt upp knappast att lägga in infon.
Nää, man kan inte tvinga någon. Men som jag var inne på tidigare finns det fördelar för hantverkaren också, som förhoppningsvis får dem att vilja tala om vilka de är. Och vissa kanske kan tänka sig att tala om det bara för att vara schyssta? Precis som många här inne idag hjälper människor med allt möjligt bara för att de tycker det är roligt och för att vara snälla :)
 
Fördelen för hantverkaren skulle väl vara mer jobb, men de duktiga hantverkarna behöver ju inte mer jobb.

Och om det ger hantverkaren mer jobb så ÄR det reklam... och varför ska hantverkarna får göra gratisreklam på ett forum som är till för konsumenter?
 
Nerre skrev:
Fördelen för hantverkaren skulle väl vara mer jobb, men de duktiga hantverkarna behöver ju inte mer jobb.
Som jag sa, fler jobbförfrågningar ger hantverkaren större möjlighet att välja de jobb de vill göra (för att de gillar kunden, för att jobbet verkar skoj eller för att de vet att de kommer få bra betalt till exempel).

Nerre skrev:
Och om det ger hantverkaren mer jobb så ÄR det reklam... och varför ska hantverkarna får göra gratisreklam på ett forum som är till för konsumenter?
Ja, det är reklam, om det är en duktig hantverkare. Är det inte en duktig hantverkare så blir det ju någon slags anti-reklam... Men anledningen till att det ska få förekomma är ju för att det hjälper oss konsumenter att hitta bra hantverkare.
 
Nerre skrev:
Fördelen för hantverkaren skulle väl vara mer jobb, men de duktiga hantverkarna behöver ju inte mer jobb.

Och om det ger hantverkaren mer jobb så ÄR det reklam... och varför ska hantverkarna får göra gratisreklam på ett forum som är till för konsumenter?
Vi behöver väl inte utgå från att det enbart handlar om enmansföretag som vill stanna på den nivån?

En duktig hantverkare som har mycket jobb kanske vill ha ännu mer jobb för att kunna utveckla sin firma med mer anställda osv. ;).
Dvs en positiv spiral. ALLA duktiga människor skall bäras fram av nöjda kunder oavsett om dom är hantverkare eller i annat yrke. :rolleyes:

När det gäller hantverkare skulle BH med lite nytänk bidra till den positiva spiralen, tycker jag. :)
 
  • Gilla
Otto-Von-Stern och 1 till
  • Laddar…
Du tror att det kommer hjälpa konsumenterna att hitta bra hantverkare, jag tror att det kommer att locka en massa oseriösa hantverkare till Byggahus.

De duktiga hantverkarna har redan idag möjlighet att välja bort jobb, så jag tror inte att de vill ha fler jobbförfrågningar att behöva välja bort.
 
Nerre skrev:
Du tror att det kommer hjälpa konsumenterna att hitta bra hantverkare, jag tror att det kommer att locka en massa oseriösa hantverkare till Byggahus.
Det är möjligt, men om de nu är så oseriösa och dåliga kommer det ju inte finnas någon användare som lägger upp fina bilder på jobb som dessa hantverkare utfört och sen rekommenderar sagda hantverkare. Eller hur?

(Jo, jag inser att man skulle kunna skapa ett fejk-konto där man lägger upp egna bilder och på så sätt kommer runt det hela. Men då är man långt över gränsen för vad vad som är tillåtet på forumet och kommer förhoppningsvis snabbt bli avstängd.)
 
Jodå, användare kommer att lägga upp bilder på de dåliga jobben och rekommendera hantverkaren eftersom hantverkaren ger dem rabatt om de gör det. Hantverkarna kommer alltså att "köpa" reklamplats på det viset.

Det blir samma skit som affiliate-program leder till.
 
Det har du kanske tyvärr rätt i. Det måste jag erkänna att jag inte hade tänkt på tidigare.

Å andra sidan finns det ju inget som stoppar sådana oseriösa hantverkare att göra så redan idag. "Gör lite reklam för mig på Facebook och byggahus så får du ett lite bättre pris." Men visst, om byggahus blir en erkänd kanal att skaffa jobb via så kommer väl antalet oseriösa lycksökare att öka också.
 
Jag har fått spam om jobb som går ut på att regga sig på olika forum och skriva om olika produkter, det är tyvärr så att pengar har en väldigt stor drivkraft.
 
Hemmakatten
Jag får ganska ofta PM med förfrågningar om vilken snickare, målare, elektriker m.fl. vi anlitat när vi lät bygga vårt lösvirkeshus med delade entreprenader
Anledningen till de många förfrågningarna beror på att jag i lite olika inlägg berättat hur bra alla (nästan) hantverkare varit och vilken finish det är på alla detaljer.

I början ringde jag snällt och frågade hantverkaren om jag fick lämna.ut hans telefonmummer till en presumtiv kund. Jsg har alltid fått till svar inte lämna ut telefonnumret eftersom de alla har jobb som sträcker sig år framåt.

Gjorde ett par undantag och lämnade ut kontaktinfo då situationen för den som.sökte hjälp vsr helt desperat.

Nuförtiden svarar jag alla att hantverkarna har fullt
upp och inte har möjlighet att ta nya kunder.

Dessa.firmor annonserar aldrig, är inte med i "Gula sidorna" utan de får kunder enbart.via mun-till-munmetoden. Problemet, om det nu kan kallas problem är att alla kunder återkommer och vill ha mer saker gjorda.

Själva har vi.lite smågrejer vi vill ha hjälp med, ca 2 dagars arbete och ett större projekt på någon/några veckor i sommar. Drar mig för att ringa för jag vill.inte höra att jag får vänta till sommaren därefter (2016).
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Jag får ganska ofta PM med förfrågningar om vilken snickare, målare, elektriker m.fl. vi anlitat när vi lät bygga vårt lösvirkeshus med delade entreprenader
Anledningen till de många förfrågningarna beror på att jag i lite olika inlägg berättat hur bra alla (nästan) hantverkare varit och vilken finish det är på alla detaljer.

I början ringde jag snällt och frågade hantverkaren om jag fick lämna.ut hans telefonmummer till en presumtiv kund. Jsg har alltid fått till svar inte lämna ut telefonnumret eftersom de alla har jobb som sträcker sig år framåt.

Gjorde ett par undantag och lämnade ut kontaktinfo då situationen för den som.sökte hjälp vsr helt desperat.

Nuförtiden svarar jag alla att hantverkarna har fullt
upp och inte har möjlighet att ta nya kunder.

Dessa.firmor annonserar aldrig, är inte med i "Gula sidorna" utan de får kunder enbart.via mun-till-munmetoden. Problemet, om det nu kan kallas problem är att alla kunder återkommer och vill ha mer saker gjorda.

Själva har vi.lite smågrejer vi vill ha hjälp med, ca 2 dagars arbete och ett större projekt på någon/några veckor i sommar. Drar mig för att ringa för jag vill.inte höra att jag får vänta till sommaren därefter (2016).
Detta är sanningen för många hantverkare, tyvärr!

Det är inte så att man är otacksam för att man har mycket jobb. Man vill hjälpa så många som möjligt, men det går inte, risken är att man lovar för mycket som man inte kan hålla.
 
Jag kan tyvärr bara hålla med några (framförallt hantverkare) som redan skrivit här att jag inte tror på idén då jag själv varit aktiv här SOM PRIVATPERSON under ganska många år nu och tycker det är jätteskoj att försöka hjälpa folk och dela med mig av erfarenheter...i den mån man får lov det. ;)
Är man ingen TV-människa så får man ju lägga sin lilla fritid på detta istället... :)

Dock har jag ALDRIG gjort ett jobb till någon genom detta forum och jag är inte intresserad av det heller.

Jag har jobb så det räcker och blir över och får alla jobb genom munmotmun-metoden.

Seriösa duktiga hantverkare som har mycket att göra är oftast inte intresserade av att vara "en i mängden" att titta,räkna,lämna offert på jobb vilket oftast förespråkas härinne. (att ta in offert från flera)
OCH detta är jättebra naturligtvis om man inte känner hantverkarna.
Men de som är duktiga får jobb genom gamla kunder eller kontakter och i de fallen är det "bara kör" som gäller då de vet vad de får och att de får vad de betalar för. :)

Sen är vi ju alla mänskliga varelser som kan göra fel här i livet av olika anledningar och ingen seriös duktig snubbe skulle riskera att kunna bli uthängd härinne för en skitbagatell för det är ju risken. ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Japp, jag har förstått att det är den allmänna uppfattningen. Alla hantverkare man kan få tag på är dåliga, för alla bra är redan upptagna, typ. (Nää, jag är inte bitter!)
 
Jag förstår absolut ditt tänk och kunde man fått det att fungera så hade det kanske varit ett strålande nätverk.

Just det här med att kunden visar upp bilder på utförda arbeten är ju bra.

Surfar man runt på nätet så dyker ofta samma bilder upp på olika hantverkarsidor så man kan inte alltid lita på att det är korrekt heller ju.

Själv har jag gjort valet att ordna en enkät som skickas med fakturan ihop med ett förfrankerat svarskuvert vilket har slagit bra ut och då får man feedback och referenser på samma gång. :)
Dess kan man sedan låta nya potentiella kunder ta en titt på.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.