Ja, det är ett fenomen jag också har varit med om innan. Jag tycker så mycket som möjligt ska diskuteras öppet på forumet. Självklart ska rådgivning och liknande inte ske via PM. Då lär ju inte vi andra oss något!

Men att hantera jobbförfrågningar i sin egen takt när man själv har tid via PM tycker jag inte borde vara värre än att hela dagarna bli nedringd med jobbförfrågningar i mobilen. Snarare tvärt om.
 
Mera jobb mera jobb...

Alla hantverkare kanske inte vill ha mera jobb...
Själv är jag här som privatperson, inte intresserad av en massa jobbförfrågningar...
Jobb har jag så det räcker och blir över ändå...

Men visst är jag hantverkare...
 
  • Gilla
Deluxe Måleri Sthlm. och 1 till
  • Laddar…
Stenolofanders skrev:
En grej som kunde förenkla att ta kontakt IRL vore kanske att pm (i inkorgen som vi ju alla har på Byggahusforum) annonserades tydligare för den inloggade medlemmen. Jag har själv tidigare varit med om att pm till mig legat olästa halvårsvis därför att jag inte var varse att de kommit in och även sänt iväg pm som verkar försvunnit i nån hög.
Va, kan det bli tydligare (om man inte är färgblind :( ) ?
 
  • New message.jpg
  • New message2.jpg
Redigerat:
jag får en popup ruta om jag har nåt i inboxen, både på mobilen och datorn, svårt att missa det :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Mikael_L
tlundberg skrev:
Ni båda verkar vara inne på ett spår som jag inte alls ser. Vad är det ni är rädda för att alla dessa hantverkare skulle svämma över forumet med för brus? Är det inlägg i stil med "Du verkar inte riktigt veta vad du håller på mig, låt mig komma och fixa det där för 500kr/timme". I så fall är det väl enkelt att moderera bort sådana inlägg och påpeka att de är mot reglerna. Eller är det något annat ni tänker på?
Jag tänker liksom såhär.
Det finns ju redan hantverkarförmedlings-siter. Räcker inte dom? Vad är det för fel med dom?

Om byggahus förändras åt den riktningen, varför skulle BH bli bättre? Finns inte risken att det blir ungefär samma?
 
Mikael_L skrev:
Jag tänker liksom såhär.
Det finns ju redan hantverkarförmedlings-siter. Räcker inte dom? Vad är det för fel med dom?
Jag har aldrig använt någon av dem, men kan man se bilder på tidigare jobb hantverkaren har gjort där? (Tagna av personen som fick jobbet utfört, inte av hantverkaren själv.) Kan man på samma sätt som här på forumet få en uppfattning om hur kunnig och up-to-date hantverkaren är? Jag misstänker att svaret är "nej", tyvärr.

Mikael_L skrev:
Om byggahus förändras åt den riktningen, varför skulle BH bli bättre? Finns inte risken att det blir ungefär samma?
Jo, risken är ju att ingen hantverkare tycker det är en bra idé och därför inte vill tala om vad de heter, vem/vilka de jobbar för och var de bor. Då blir det ju ingen förbättring.

Men min förhoppning är ju att det lockar hit fler hantverkare som hjälper till att svara på frågor i forumet. Jag hoppas ju också det blir enklare/bättre för oss konsumenter när vi vill hitta en hantverkare.

Jag tror det skulle vara en fördel även för hantverkarna. Ju fler jobbförfrågningar de får, desto större möjlighet har de ju att välja jobb som de tycker verkar roliga och/eller bra betalda. Och på samma sätt som jag tror att det skyddar oss konsumenter mot dåliga hantverkare (för de vill inte få deras dåliga jobb uppvisade här på forumet) så borde det skydda hantverkarna mot dåliga/oärliga kunder. En användare som klagar på ett jobb, men där ingen håller med om att det är något att klaga på, kommer nog inte få så många napp vid framtida jobbförfrågningar.
 
tlundberg skrev:
Vi vill väl ha hantverkare här? De sitter ju ofta inne med väldigt mycket kunskap som vi vill att de delar med sig av, eller? Jag upprepar "Hantverkarna ska alltså inte hänga här för att göra reklam eller ragga jobb".
Tror du att de hantverkare som hänger här kommer att visa upp sina dåliga jobb? Självklart kommer de att inse att om de kan få jobb via Byggahus så gäller det att bara visa upp sin "fina" sida.
 
Tanken är inte att hantverkarna ska visa upp sina egna jobb, tanken är att de konsumenter som får jobb utförda åt sig ska visa upp jobben, men sen också nämna vilken användare här på forumet som har gjort jobbet åt dem.
 
Men det blir ju då reklam för den användaren? Jag menar, vad skulle jag få ut av att tala om vem som har gjort ett jobb åt mig? Är det en bra hantverkare vill jag ju inte att han dränks i andra jobb. Så det är väl då om han säger "du får 15% rabatt på jobbet om du skriver och berättar om det på Byggahus".

Och om en användare har gjort ett jobb åt någon så är det väl uppenbart att den användaren är hantverkare? Varför skulle det behövas en extra "flagga" för det?
 
Nerre skrev:
Men det blir ju då reklam för den användaren? Jag menar, vad skulle jag få ut av att tala om vem som har gjort ett jobb åt mig? Är det en bra hantverkare vill jag ju inte att han dränks i andra jobb. Så det är väl då om han säger "du får 15% rabatt på jobbet om du skriver och berättar om det på Byggahus".
Ja, det är ju en risk att alla användare vill hålla sina bra hantverkare för sig själva. Om däremot en hantverkare gjorde ett dåligt jobb är nog användaren snabbare med att skylta med det på byggahus. Så visst kan det bli så att det blir överhängande negativ kritik.

Men på samma sätt som du gärna anlitar en duktig hantverkare igen så tror jag hantverkare gärna tar ett jobb igen åt en kund som inte krånglar. Så om du sköter dig som kund så tror jag inte du behöver vara orolig för att "bli av med" din hantverkare.

Nerre skrev:
Och om en användare har gjort ett jobb åt någon så är det väl uppenbart att den användaren är hantverkare? Varför skulle det behövas en extra "flagga" för det?
Men om du ringer till Stockholms VVS och så kommer "Christian" hem till dig, hur vet du då att det är användaren Krille68 här på forumet? Och om du lägger upp bilder på din nyinstallerade toa och säger att Stockholms VVS gjorde jobbet åt dig, då har jag ännu mindre chans att koppla det jobbet till Krille68.
 
Får jag fråga: Hur många inlägg har du sett på forumet där nån har talat om vilken användare på forumet som har gjort jobbet?

Det är ju det som måste vara första steget i såna fall, att få folk att tala om vem som gjort jobbet. Men det går ju bara om den som gör jobbet talar om att "Det är jag som är Krille68 på Byggahus". Och det är ju inget som Byggahus kan påverka, det är ju i såna fall upp till den enskilda hantverkaren. Och hur ska Krille68 veta att jag finns på Byggahus och kan skriva där? De kunder som inte finns på Byggahus kommer ju inte fatta vad han snackar om.


Och sen har vi som sagt var steg två: Varför skulle JAG skriva på Byggahus att Krille68 gjort jobbet? Vad får jag ut av det?
 
Ett PM till den som beställde jobbet, med frågan om vem som utförde det?
 
Nerre skrev:
Får jag fråga: Hur många inlägg har du sett på forumet där nån har talat om vilken användare på forumet som har gjort jobbet?
Inget, det är ju det som är (en del av) problemet jag vill lösa.

Nerre skrev:
Det är ju det som måste vara första steget i såna fall, att få folk att tala om vem som gjort jobbet. Men det går ju bara om den som gör jobbet talar om att "Det är jag som är Krille68 på Byggahus". Och det är ju inget som Byggahus kan påverka, det är ju i såna fall upp till den enskilda hantverkaren. Och hur ska Krille68 veta att jag finns på Byggahus och kan skriva där? De kunder som inte finns på Byggahus kommer ju inte fatta vad han snackar om.
Om du fixar jobbet via ett PM här på byggahus så vet ju både Krille68 och du att ni båda finns här och vad ni heter här. Inget problem alltså.

Nerre skrev:
Och sen har vi som sagt var steg två: Varför skulle JAG skriva på Byggahus att Krille68 gjort jobbet? Vad får jag ut av det?
Ungefär samma sak som vi alla får ut av att hjälpa andra användare. Vi känner oss snälla och duktiga. Får kanske till och med om vi har tur ett "tack" från någon annan användare :)
 
nimhed skrev:
Ett PM till den som beställde jobbet, med frågan om vem som utförde det?
Jo, det funkar ju, men jag tycker det är fel ände att börja. Det blir för krångligt.

Tänk dig att jag kommer in här och behöver en elektriker. Då får jag börja med att leta reda på alla trådar där en elektriker har gjort något åt någon. Det innebär alltså att gå igenom mängder med trådar i El-delen av forumet, sen får man gå igenom "Socialt och Projekt" och "Hemma hos", kan nog vara bra att kolla igenom köks- och badrumsdelarna också om någon haft en elektriker hemma som hjälpt dem där. Garagedelen är nog också vettig att kolla, osv. Sen gäller det att hitta de som bor i Blekinge. Först efter det börjar det bli dags att skicka PM.

Om det här var en officiell funktion på forumet skulle man kunna bygga sökfunktioner som var betydligt smidigare än så att använda :)
 
Men det blir ju inte lättare för att man ser vem som är hantverkare? Det handlar ju i såna fall om att ändra attityden hos de som köper hantverkstjänster så de tipsar om vem som gjort jobbet.

Och du kan ju inte tvinga hantverkarna att lägga in info om att de är hantverkare, alltså kommer de duktiga hantverkarna som har fullt upp knappast att lägga in infon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.