När jag behöver hjälp av en hantverkare vill jag ha en duktig hantverkare, med mycket yrkesstolthet och som är uppdaterad på alla nya arbetssätt, material, tekniker och produkter. Självklart vill jag även att hantverkaren har en del erfarenhet så att han/hon snabbt kan lösa problem som stöts på.

Hantverkare som hänger här på byggahus tror jag uppfyller många av kraven. Är man aktiv här så ser man allt nytt och häftigt som diskuteras, man ser hur många andra löser problem och man visar att man faktiskt är intresserad av det man jobbar med. Det är inte bara något man gör för att tjäna ihop pengar till helgens nöjen.

Vidare så känner jag mig tryggare med att hantverkaren kommer göra ett bra jobb, för denne vet att resultatet kommer visas upp här på forumet. Är inte jobbet bra utfört kommer det göra det svårare för hantverkaren att få uppdrag (här ifrån i alla fall) i framtiden.

Vad tror ni andra? Hade det varit lättare att få tag i bra hantverkare om det tydligare gick att se här på forumet vilka som var hantverkare, vilket hantverkaryrke de hade och i vilken region de var aktiva?
 
Nej, för alla bra hantverkare är redan uppbokade långt framåt. Jag tvivlar inte på att de som hänger här tillhör toppskiktet, men de är nog inte lätta att få tag i, skulle nog bli ännu svårare om de skyltade här med att de är hantverkare.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
....och framförallt skulle alla hantverkare som inte är bra börja hänga här också....för det är dom som behöver mer jobb. Dom som är bra har redan fullt upp.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
vectrex skrev:
Nej, för alla bra hantverkare är redan uppbokade långt framåt. Jag tvivlar inte på att de som hänger här tillhör toppskiktet, men de är nog inte lätta att få tag i, skulle nog bli ännu svårare om de skyltade här med att de är hantverkare.
Men det är ju precis de man vill åt, de som har fullt upp för att de är så duktiga.

Alla säger att man ska låta det ta tid att hitta en bra hantverkare. Kan man snabba på den tiden så kan man ju vänta lite extra på att hantverkaren ska bli klar med redan inbokade jobb innan denne kommer till en själv.

MathiasS skrev:
....och framförallt skulle alla hantverkare som inte är bra börja hänga här också....för det är dom som behöver mer jobb. Dom som är bra har redan fullt upp.
Om de inte är bra så finns det inga trådar här med det fina jobb de gjort, och då skulle ingen anlita dem. Om någon ändå anlitar dem och jobbet inte blir bra så kommer de bli uthängda med bilder på förödelsen här och ingen annan anlitar dem i framtiden. Jag tror det blir självsanerande.
 
En liten förtydling kanske är på sin plats.

Hantverkarna ska alltså inte hänga här för att göra reklam eller ragga jobb. De ska hänga här för att de brinner för hantverkeri och gärna visar upp vad de gör och gärna hjälper andra som har problem. Precis som alla andra medlemmar här alltså.

Medlemmar som gärna diskuterar nyheter inom hantverk, som tycker om att fixa med hus och visa upp fina resultat. Medlemmar som visar att de är väldigt duktiga genom all bra hjälp och goda råd de ger andra medlemmar. Det är sådana som jag vill anlita när jag behöver hjälp hemma. Det hade varit smidigt om jag lätt kunde se vilka av dessa medlemmar som är hantverkare i min region så att jag vet att jag kan skicka ett PM till dem och fråga om ett jobb!
 
Verkligen en hel del vettiga tankar.

Något som jag uppskattar mer och mer är transparens.
Dvs total öppenhet och genomlysning.
Alla kan vi göra missar, men då försöker vi fixa till det.
Förhoppningsvis överväger de goda resultaten i slutändan, och då behöver vi inte gömma oss bakom flashiga företagsnamn och anonyma hemsidor.
 
Forumet skulle bli översvämmat av hantverkare och det här är ett forum främst för konsumenter.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Forumet skulle bli översvämmat av hantverkare och det här är ett forum främst för konsumenter.
Jamen, ett eget ämnesområde/rubrik hade väl inte varit fel, där det tydligt framgår vilka hantverkare, medlem i branschförening (som vittnar om viss seriösitet) och vilket upptagningsområde hantverkaren befinner sig i.

Om inte annat så hade det möjligen genererat mer trafik till BH, och det är ni väl intresserade av m.h.t reklaminkomster?. :x:cool:
 
Marlen Eskilsson skrev:
Forumet skulle bli översvämmat av hantverkare och det här är ett forum främst för konsumenter.
Jag känner inte att vi förstår varandra riktigt.

Vi vill väl ha hantverkare här? De sitter ju ofta inne med väldigt mycket kunskap som vi vill att de delar med sig av, eller? Jag upprepar "Hantverkarna ska alltså inte hänga här för att göra reklam eller ragga jobb".

Tänk dig att Kalle har fått ett nytt badrum gjort hemma och visar upp massvis med fina bilder. Han nämner att hantverkaren som gjorde jobbet heter Erik. Samtidigt är Erik inne och hjälper Stina med jättebra svar om vilka våtrumsregler som gäller och samtidigt hur hon ska göra med den där fuktskadade väggen som hon upptäckte när hon själv skulle fixa till sin gästtoa. Dessutom tipsade Erik en annan användare i en annan tråd om en ny glasbetongsten med inbyggd belysning som precis kommit ut.

Sammantaget tycker jag Erik verkar vara en väldigt duktig användare, och jag skulle gärna att han kom hem och hjälpte mig med att bygga mitt nya badrum. I det läget hade det varit perfekt om jag visste att han faktiskt var hantverkare och att han gjorde jobb i Blekinge.

Ingen stans har Erik själv uppträtt som något annat än en vanlig konsument som alla andra här på forumet.
 
tlundberg skrev:
...Sammantaget tycker jag Erik verkar vara en väldigt duktig användare, och jag skulle gärna att han kom hem och hjälpte mig med att bygga mitt nya badrum. I det läget hade det varit perfekt om jag visste att han faktiskt var hantverkare och att han gjorde jobb i Blekinge...
I det läget är det ju väldigt enkelt för dig att skicka ett privat meddelande
till "Erik" om dina önskemål, så kanske han/hon nappar.
Just do it :)
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Jo, men det jag saknar är möjligheten att hitta Erik.

Vissa användare kan man efter att ha hängt här ett tag lista ut om de är hantverkare till yrket eller inte, och var de jobbar kan man ofta lista ut genom att kolla var de bor i deras profil.

Men det är för krångligt och silar alldeles för grovt.

Det jag vill ha är sökmöjligheter!

Edit: Och ofta skriver inte Kalle att det var Erik som gjorde jobbet. Möjligtvis skriver han att "Badrumsbyggare AB" har gjort jobbet. Jag har ingen aning om att Erik jobbar där.
 
Redigerat:
Mikael_L
Om man inte efter att hängt här ett tag insett att "Erik" är hantverkare och i vilken profession så är antagligen Erik inte speciellt intresserad av att folk här vet om det. Då är det också ganska troligt att Erik inte heller speciellt gärna tar på sig jobb från forumet här.
Det är vad jag tror.
Om forumet skulle bli mer av en jobbraggningsite så tror jag att Eriks kloka och bra inlägg snart drunknar i annat hantverkarbrus.
Tror jag också.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
En grej som kunde förenkla att ta kontakt IRL vore kanske att pm (i inkorgen som vi ju alla har på Byggahusforum) annonserades tydligare för den inloggade medlemmen. Jag har själv tidigare varit med om att pm till mig legat olästa halvårsvis därför att jag inte var varse att de kommit in och även sänt iväg pm som verkar försvunnit i nån hög.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Forumet skulle bli översvämmat av hantverkare och det här är ett forum främst för konsumenter.
Mikael_L skrev:
Om forumet skulle bli mer av en jobbraggningsite så tror jag att Eriks kloka och bra inlägg snart drunknar i annat hantverkarbrus.
Ni båda verkar vara inne på ett spår som jag inte alls ser. Vad är det ni är rädda för att alla dessa hantverkare skulle svämma över forumet med för brus? Är det inlägg i stil med "Du verkar inte riktigt veta vad du håller på mig, låt mig komma och fixa det där för 500kr/timme". I så fall är det väl enkelt att moderera bort sådana inlägg och påpeka att de är mot reglerna. Eller är det något annat ni tänker på?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag förstår tanken men jag tror att det finns stor risk att många duktiga hantverkare skräms bort från forumet alternativt låter sina inboxar fyllas till maxgränsen om forumet skulle flagga med vilka de var. Jag har varit aktiv på ganska många olika forum med olika inriktningar och jag har sett att det är ganska vanligt att vissa aktiva och duktiga medlemmar helt enkelt inte kan hantera den mängd förfrågningar de bombarderas med via PM. En del väljer som sagt att låta inboxen fyllas så att det inte går att skicka PM till dem, en del skriver i sin signatur att alla frågor tas via forumet och att PM direkt raderas och andra ger helt enkelt upp och lämnar forumet.

Utmärker man sig på ett forum som väldigt kunnig så lockar det givetvis till sig en massa frågeställare och till slut är det en oavlönad heltidstjänst som support om man inte säger ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.