K Kirre2 skrev:
Jag är hursomhelst inte förvånad över att elektrikern tyckte att det var det värsta jobb han sett. Det tycker elektriker alltid, oavsett vem som gjort det, utom dom själva förstås.
Sant. :rofl:

Undantag finns dock. Dom är dock få.

Det är helt annorlunda bland läkare!
 
K Kirre2 skrev:
Jag är hursomhelst inte förvånad över att elektrikern tyckte att det var det värsta jobb han sett. Det tycker elektriker alltid, oavsett vem som gjort det, utom dom själva förstås.
En elektriker med dåligt minne skulle säkert döma ut sina egna jobb när det gått några år...:crysmile:

Nej, det var lågt...jag ber om ursäkt, det var rätt elakt och ingen åsikt jag står bakom. Det finns många duktiga och hederliga elektriker som det sällan pratas om. :heart:(y)
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Nej, det var lågt...jag ber om ursäkt, det var rätt elakt och ingen åsikt jag står bakom. Det finns många duktiga och hederliga elektriker som det sällan pratas om. :heart:(y)
Japp, och nu kommer alla tre bli arga på dej! ;)
 
  • Haha
  • Gilla
remrag och 6 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
En elektriker med dåligt minne skulle säkert döma ut sina egna jobb när det gått några år...:crysmile:

Nej, det var lågt...jag ber om ursäkt, det var rätt elakt och ingen åsikt jag står bakom. Det finns många duktiga och hederliga elektriker som det sällan pratas om. :heart:(y)
Jag menar inte att elektriker inte skulle vara duktiga eller hederliga! Det är bara så roligt att alla elektriker jag har haft kontakt med har tyckt att det tidigare gjorda jobbet varit värdelöst, även när båda elektrikerna jobbar på samma firma och till och med jobbar ihop ibland.
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Det ligger rätt mycket i det ni skriver, jag tror att det delvis beror på att det finns så många olika vägar att gå för att nå till målet. Och dom allra flesta tycker att just deras sätt att lösa jobbet är det rätta och bästa.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Och sen har vi kunden som har sin egen uppfattning om hur saker ska se ut rent estetiskt...:cool: Jag erkänner villigt att jag klagat på hantverkare som gjort så som de tyckt varit bästa sätt. Det har funkat som det ska men sett, rent ut sagt, för j*vligt ut. Enklast och snabbast, helt utan tanke på estetiken. :thumbdown:
 
D DMOL skrev:
Västmanlands tingsrätt T 55-18
Det mellansvenska gnällbältet.....

En göteborgare och en västmanlänning träffas och börjar prata väder. Västmanlänningen ojar sig och gnäller hela tiden på sin gnälldialekt. Då invänder Göteborgaren att det ju faktiskt är fint väder och att solen skiner. Varpå Västmanlänningen replikerar "-Idaaaaag, ja!".

Berättad för mig för trettio år sedan av en infödd Arbogabo......
 
B
A Anders_Nilsson skrev:
Det mellansvenska gnällbältet.....

En göteborgare och en västmanlänning träffas och börjar prata väder. Västmanlänningen ojar sig och gnäller hela tiden på sin gnälldialekt. Då invänder Göteborgaren att det ju faktiskt är fint väder och att solen skiner. Varpå Västmanlänningen replikerar "-Idaaaaag, ja!".

Berättad för mig för trettio år sedan av en infödd Arbogabo......
Tror du skrolla förbi tråden du skulle posta i, gissar att det var humortråden... vilket är lite humor
 
Mats-S
P Paxman skrev:
Och sen har vi kunden som har sin egen uppfattning om hur saker ska se ut rent estetiskt...:cool: Jag erkänner villigt att jag klagat på hantverkare som gjort så som de tyckt varit bästa sätt. Det har funkat som det ska men sett, rent ut sagt, för j*vligt ut. Enklast och snabbast, helt utan tanke på estetiken. :thumbdown:
... men dom kanske tänkte på din plånbok också.
 
Mats-S John Smith skrev:
... men dom kanske tänkte på din plånbok också.
Snarare på sin egen plånbok.
 
Jag har fått förmånen att läsa hela domen och jag är inte imponerad. Jag hoppas att den överklagas.

Jag kan inget som sånt här, men kärande är alltså de personer som köpte huset, och det är deras text som citeras i #63? Det är alltså inget ombud eller annan person med kunskap i sakfrågan? Hur kan de få skriva sånt? Det vore bättre om de skrev Jag tror att elinstallationen är skitfarlig och vill ha massor med pengar. Denna framställan är ju värdelös, vore bättre om de anlitade en expert som förde talan.

Jag söker en saklig beskrivning över de fel som gjorts för att kunna bedöma risken för elchock och brand, och vad som verkligen måste göras om. Men det är inte lätt då det framgår dåligt av domen vem som skrivit vad. Och jag förstår att utförandet inte är målets kärnfråga, utan syftet är att få ett maximalt prisavdrag.

Ytterligare försvårande omständigheter i domen är att två elektriker vittnar. Det är inte mycket värt att elektriker vittnar om den sämsta elinstallation han sett - den pojken har nog inte sett mycket - och det är anmärkningsvärt att se sådana kommentarer i en dom och att tingsrätten beskriver dem som fackmän. Det finns dock även en expert med, men han framträder tyvärr alltför sällan, mer exakt två gånger.

De relevanta fakta jag kan hitta som verkar styrkta och obestridda är
- Uttag eventuellt placerat i område 1 i ett badrum.
- Lamputtag med centrumskruv som ger enkel isolering mot spänningsförande delar.
- Lamputtag som ej är skyddsjordade när de borde vara det.
- Avsaknad av JFB för garage/bod.
- Lös FK i byggnadsdelar. Dock högst oklar omfattning.
- Vattenslang istället för avsedda VP-rör/flexslang.
- Säljaren har brutit mot reglerna för behörighet.

Det finns en stor mängd foton på eländet enligt domen. Vore mycket intressant att se dessa. IN verkar ju ha fått tag i dessa men deras urval ger ingen antydan till några fel som motiverar en fullständig ominstallation såsom tingsrätten kommer fram till. Märkligt att de väljer att visa PVC-slangen. Men det ger ju rubriker... En sak som experten i domen medverkat i är just denna slang, där han säger att det är ok om det är väl utfört. Men givetvis är vattenslang bara korkat att använda, speciellt då den har fel dimension mot stussarna.

Klart är att det är en riktig tomte som utfört elinstallationen och att de fel som listas högst sannolikt inte är de enda. Det framgår t.ex ingenting om hur det ser ut i elcentralen och kopplingsdosor och ingenting om hur dimensioneringen av anläggningen är gjord. Men det framgår ingen grund för en total ominstallation, att elinstallationen är felaktig i sin helhet som tingsrätten vill göra gällande. De brott mot de dubbla skyddsbarriärerna som finns kanske kan lösas lokalt vid dosorna. Vad tingsrätten grundar sina beslut på framgår dåligt.

En sak har dock tingsrätten uppfattat korrekt: Enligt tingsrätten kan det förhållande att en lekman utfört elinstallationer inte anses utgöra ett konkret fel

H hempularen skrev:
För det första så låter det väldigt osannolikt att allt såg helt OK ut okulärt.
Vad gäller frågan om dolda fel så är jag egentligen totalt ointresserad, men det framstår ju som fullständigt orimligt att det kan finnas så grava dolda fel utan att det syns nånting utifrån under de noggranna undersökningar som köparna gjorde. De har t.ex inte tittat på elcentralen, dvs inte öppnat luckan som den är dold bakom. Säljaren har i domen beskrivit sina fel och hur lätt det var att se dem utifrån.
 
  • Gilla
-MH- och 17 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har fått förmånen att läsa hela domen och jag är inte imponerad. Jag hoppas att den överklagas.
Det mest intressanta i domen är ju domskälen. Det är här man ser hur tingsrätten av resonerat och värderat vad parterna har sagt. Att sen parterna och vittnen kommer med en massa underliga och dåligt underbyggda påståenden och uppgifter ingår nog tyvärr i den mänskliga naturen. Rätten kan inte göra mycket mer än att dokumentera detta.
 
Mats-S
Tingsrätten = Hobbydomstol
Lägg ner den så spar vi massor med pengar, kör allt i Hovrätten från början så får vi korrekta domar till lägre kostnad för samhället.
 
  • Gilla
Mikaelzii och 3 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Tingsrätten = Hobbydomstol
Lägg ner den så spar vi massor med pengar, kör allt i Hovrätten från början så får vi korrekta domar till lägre kostnad för samhället.
Att sitta tings är ju en plantskola för advokater. Sedan var ju meningen att få lite folklighet i domarna genom att nämndemännen är vanligt folk om än utsedda av politiska partier.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det mest intressanta i domen är ju domskälen. Det är här man ser hur tingsrätten av resonerat och värderat vad parterna har sagt.
Jo glömde skriva det. Jag hittar dåligt med resonemang...och för målets del handlar det ju bara om att avgöra ifall det finns fel eller inte. Hur de kom fram till prisavdraget får någon annan nysta i.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.