Allt handlar om tolkning men det är värt att komma ihåg att man inte är dömd bara för att polisen plockar in en för brott mot knivlagen...

Jag är van vid att ha kniv på mig till vardags, inte en sågtandad rambokniv när jag går och handlar men oftast en Victorinox eller kanske en liten WM1. Jag är dock extra noga med att stoppa den i väskans minsta fack längs ned i botten under andra prylar när jag åker buss och jag låter inte längre min morakniv ligga i dörrfacket på bilen när familjen åker på bilsemester (vi har ju för vana vid att göra egen lunch och skärbräda (av trä så klart) och kniv är då användbart).

Knivlagens syfte var ju att göra det möjligt för polisen att ta in folk utan att ha särskild misstanke om att de tänkte begå brott, innehavet av kniv skulle räcka. Från början handlade det om innehav på "offentliga tillställningar" och det har ändrats genom åren till att gälla innehav på allmän plats, grund- och gymnasieskolor och i fordon på allmän plats.

Jag tror det är lättare att som "vanlig" människa åka dit för knivinnehavet nu än för tio år sedan. Det blir vanligare att gemene man tänker "vapen" när de tänker kniv numera, för mig är det "verktyg"... Min uppfattning är att du måste ha bättre förklaringar nu till varför du har en liten slidkniv i väskan när du traskar runt på gatorna. Och samma om du blir stoppad för nykterhetskontroll och polisen ser en morakniv i dörrfacket.

Men det är min uppfattning, jag följer händelser kopplade till den så kallade knivlagen med visst intresse på grund av mitt intresse för vardagsöverlevnad (jag bär nästan alltid med mig första förbandskit, ficklampa och verktyg/kniv) och för att jag är scoutledare.

Detta kan vara intressant att ha koll på:
http://www.dagensjuridik.se/2016/02...-i-vaskan-och-skapar-lista-nar-kniv-far-baras
 
Skaffa en diplomatbil så kommer du undan ;)
 
Liten anekdot från verkligheten:

För två år sedan hade jag fyra barn i bilen på väg in till Malmö och blev invinkad på blåskontroll vid norra infarten (Entré).

I bilen fanns yxor och knivar i bälten.. Polisen tittade in i bilen, flinade och sade, "det är ok, åk ni". Personligen tror jag scoutskjortorna vi fem hade på oss gjorde ett visst intryck...
 
  • Gilla
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag har alltid en liten, mindre än 5 cm, Victorinox i handväskan. I början efter 9/11 var säkerhetskontrollen rigorös på flygplatserna och jag blev av med flera Victorinox pga att jag glömde att antingen lägga den i incheckat bagage eller lämna den hemma.

Men. Nu är reglerna enklare. Jag kan utan problem ha med mig kniven eftersom själva knivbladet är mindre än 4 cm.
 
T
Som scout har man ju ett naturligt användningsområde för kniv så det är väl inte så konstigt att man inte blir haffad för att man har kniv på sig, på väg till, under eller på väg hem från ett möte/hajk/läger.

När vi åkte kommunalt till ett läger så sa vi till våra scouter att stoppa knivar och yxor i ryggsäcken men det var inte för att vi var oroliga för att vi skulle få ett knivslagsmål mellan våra 10-11-åringar utan mer för att de inte behövdes då och att ingen skulle tappa bort dem.

Som hemmapulare har jag ibland åkt och handlat mat och annat iförd snickarbyxor och har inte ens reflekterat över att jag har både morakniv och brytbladskniv i byxorna - inte har jag heller funderat när jag sett andra i arbetsbyxor med kniv i affären/på pendeltåg/tunnelbana. Samma sak när man åker till brädgård/tippen etc.

Sen skulle jag nog inte åka till ett köpcentrum i arbetsbyxor med kniv - men mer för att jag sällan vill gå på bio/handla kläder/annat i byggkläder. Har nog varit på två köpcentrum iklädd "fritidskläder" (läs byggbyxkor) för att Clas Ohlsson ligger där när jag tänker efter.

Det finns en kniv i bilen, inte på instrumentpanelen men i en verktygslåda i bakluckan, som jag inte heller funderat så mycket över att den skulle vara farlig. Då är nog spaden som ligger där vintertid farligare...

Har en "fickkniv" av vanlig modell i min vardagsväska som jag har dagligdags utan att vara rädd för att bli åtalad för brott mot knivlagen.

Jag förstår att knivlagen finns men den måste väl ändå användas med någon form av urskillning?
 
jonmo skrev:
Det är iofs helt sjukt att man inte får ha kniv med sig i bilen hur som helst. Det är INTE bara "bus" som åker dit med nuvarande knivlagen.

Får jag har med mig en kniv i barnvagnen? Väldigt praktiskt för att kunna dela på frukt och liknande, men frågan är om jag antagligen inte bryter mot den där skitlagen.
Kan du hitta mer än ett exempel?

Visst kan det tänkas att lagen missbrukas av polisen om de tycker att någon är uppkäftig, eller att en domstol dömer någon enstaka svensson till 1000-2000kr i böter någon gång, men jag har svårt att se att det skulle vara en reell risk för vanligt folk.
 
Fario skrev:
[...]

Detta kan vara intressant att ha koll på:
[länk]
Shit vad skönt att se en domstol tolka (den förvisso i mina ögon överdrivna) lagen vettigt!
 
Hemmakatten skrev:
Jag har alltid en liten, mindre än 5 cm, Victorinox i handväskan. I början efter 9/11 var säkerhetskontrollen rigorös på flygplatserna och jag blev av med flera Victorinox pga att jag glömde att antingen lägga den i incheckat bagage eller lämna den hemma.

Men. Nu är reglerna enklare. Jag kan utan problem ha med mig kniven eftersom själva knivbladet är mindre än 4 cm.
Knivlagen gör ingen skillnad på bladlängd, det är olagligt oavsett längd på bladet.
Men som sagts ovan så kommer man långt med sunt förnuft.
Det är väl massor med människor som har kniv i bilen och har ett giltigt skäl, även om lagen kanske inte alltid anser det vara giltigt. Hästtransport, jobbebil, mm.
Skall man vara helt säker får man väl lägga den i bagaget.
 
Hur får man hem en kniv från affären om man inte får lov att ha en kniv i bilen?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Om du läser länken ovan så får ni svar på frågor som denna. Spoiler: du får ta med den hem.
 
Sunt förnuft.
Det är ju självklart att man kan handla en kniv på Maxi och ta hem den. Dessutom lägger du ju kniven i kassen tillsammans med de andra varorna som sedan ställs i bagaget. Packar du upp den och lägger den i framrutan är det klart att risken blir större att åka dit, dock inte självklart.
De som (oftast) blir fall för knivlagen är de som inte har giltig anledning att ha kniv.
(Fel) person som befinner sig på fel plats vid fel tillfälle med kniv på sig är det i första hand knivlagen gäller för, inte oss andra.
 
På åttio-nittiotalet var det mycket snack om att knivblad över 6-7 cm var förbjudet. Det var ett typiskt missförstånd som kom av en regel som fanns på många flygincheckningar (på den gamla goda tiden) där de tillät fällknivar med blad kortare än 6-7 cm.

Men som knipo skrev, finns ingenting i lagtexten om storlekar.

En gång i tiden tyckte jag det var enkelt med den så kallade knivlagen, nu är jag ofta förvirrad av hur jag skulle bemötas vid en eventuell poliskontroll (typ man blir inblandad i ett bråk eller öppnar en godispåse på torget med sin Wenger. Lagen i sig har inte ändrats på flera år (1990 senast tror jag) men jag är övertygad om att tolkningen av den "vässats". Kan bero på att man tror att våldsbrotten ökat (de har ju minskat sedan jag var barn*) och att många som blivit vuxna nu inte haft en uppväxt där barnen sprang runt i villakvarteren målade till indianer med en morakniv med parerstång i bältet... En ganska vanlig syn på sextio-sjuttiotalet.

Jag har ändrat mitt beteende men bär fortfarande ofta en kniv i väskan (nästan aldrig i fickan).

* Kniv är fortfarande det vanligaste mordvapnet vilket beror på att knivar finns i alla kök där missbrukare slåss och att de som anser sig hotade ofta bär kniv som skydd (vilket är förbjudet). Numera är ju skjutvapen vanligare bland uppgörelser och basebollträn blev poppis under nittiotalet. På sjuttiotalet var det supercoolt bland de hårda unga killarna att ha en springstilett inköpt i Hamburg, de viftade gärna med en sådan medan de drog en joint...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag har nästan alltid en liten Leatherman i byxfickan. (Knivbladet är knappt 4 cm.) Jag lägger bara ur den om jag ska gå på krogen, på fest eller liknande. Den används också dagligen till paketöppning, nagelklippning och allt möjligt annat.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Jag har flera bekanta som är hantverkare som åkt på brott mot knivlagen i bilen då polisen påstår att en kniv ska ligga i bagageluckan och inte löst i bilen.
Jag har även själv åkt dit för brott mot knivlagen då jag haft en kniv i jackan när jag kört med bilen.
Jag har även sett polisen ta en för brott mot knivlagen vid utgången på biltema och han hade arbetskläder med tryck.
Nu mer så lämnar jag alltid kniven hemma när jag åker till byggvaruhuset då jag inte tycker det är värt 3500kr (det var så mycket böter jag fick för brott mot knivlagen i tingsrätten då jag inte mottog åklagar föreläggande).
I Norrland verkar inte polisen bry sig om folk bär kniv (samer, människor som fiskar eller åker ut i naturen) men i tätorter är det en helt annan sak.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
fixarpelle skrev:
Jag har flera bekanta som är hantverkare som åkt på brott mot knivlagen i bilen då polisen påstår att en kniv ska ligga i bagageluckan och inte löst i bilen.
Jag har även själv åkt dit för brott mot knivlagen då jag haft en kniv i jackan när jag kört med bilen.
Jag har även sett polisen ta en för brott mot knivlagen vid utgången på biltema och han hade arbetskläder med tryck.
Nu mer så lämnar jag alltid kniven hemma när jag åker till byggvaruhuset då jag inte tycker det är värt 3500kr (det var så mycket böter jag fick för brott mot knivlagen i tingsrätten då jag inte mottog åklagar föreläggande).
I Norrland verkar inte polisen bry sig om folk bär kniv (samer, människor som fiskar eller åker ut i naturen) men i tätorter är det en helt annan sak.
Jag vill inte verka misstänksam, men varför i hela friden kollade polisen i din jackficka när du dessutom satt i bilen?!
Jag har svårt att tro att polisen kollar igenom fickorna på vem som helst om det inte finns fog för det.
Det måste ju till att börja med finnas en misstanke om något brott som ger dem anledning att rota igenom fickorna.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.