Som sagt är syftet med knivlagen att se till att smågangsters inte springer runt på stan eller krogen med knivar. Kniv är också det vanligaste mordvapnet, 40% av alla mord är knivmord. Tyvärr verkar det dock vara svårt att skriva lagen så att den vid enstaka tillfällen inte drabbar vanligt folk.

Kanske bör man se över knivlagen så att personer med en brottshistorik får ett utökat knivförbud på något sätt?
 
Problemet är ju som alltid att de personer lagen riktar sig mot ändå skiter i den. De bryr sig lika lite om knivlagen som de bryr sig om narkotikalagstiftningen. Sedan drabbas "vanliga" människor som normalt inte skulle behöva lagföras för brott mot knivlagen.
Givetvis finns det såklart händelser där kniv använts på fel sätt av "vanliga" människor med.
 
  • Gilla
Cujo
  • Laddar…
Vi i förskolan har till var och varannan utflykt med en fruktkniv i ryggsäcken, just för att kunna dela frukt på plats. Det har aldrig varit uppe som en fråga på någon arbetsplats, inkl min praktikplats, där två handledare hade anhöriga i poliskåren...
 
Mikael_L
knipo skrev:
Problemet är ju som alltid att de personer lagen riktar sig mot ändå skiter i den. De bryr sig lika lite om knivlagen som de bryr sig om narkotikalagstiftningen. Sedan drabbas "vanliga" människor som normalt inte skulle behöva lagföras för brott mot knivlagen.
Givetvis finns det såklart händelser där kniv använts på fel sätt av "vanliga" människor med.
Ja, eller nja, kanske nej ...

Buset bryr sig säkert en del om både knivlagen och narkotikalagstiftningen.
Annars skulle de säkert gå och vifta med knivar öppet, och använda de mer, likaså skulle narkotikahandeln börja ske helt öppet, kanske direkt på skolgårdar osv.
Så nog har lagstiftning verkan, det är åtminstone min övertygelse.

Jag skulle vilja säga att buset visst bryr sig om lagarna, men de följer lagarna i mindre utsträckning än hederligt folk. Vilket gör att "hederligt folk" tar mer stryk utav lagstiftningen i sådana fall såsom knivlagen.


Sen ger lagstiftningen också polisen och rättsapparaten lite verktyg, att ingripa, att döma, att störa, att trakassera...
Vilket i viss mån kan vara bra mot en del av buset. Men detta, särskilt när vi kommer mot trakassera, är lite trubbigt och tveeggat. Mer eller mindre hederligt vanligt folk kan också råka illa ut, lite oschysst.
Och unga medborgare i vissa socialt utsatta områden får alltmer känslan av att allt är kört, lika bra att skita i samhället som ändå bara misstror och trakasserar en.
 
S
När jag var ung, det var 25 år sedan... då skulle jag åka inrikes flyg till Norrland och fiska. Jag hade fisklåda och bagageväska. Väskan checka jag in och fisklådan tog jag i handen eftersom den troligen skulle gå sönder annars.

Problemet var att jag hade värsta fiskekniven i lådan och blev stoppad av tullpersonal när jag skulle gå på planet. De tog upp kniven och frågade vad jag skulle göra med den, korkad fråga. Hur som helst så sa jag att jag skulle fiska, men om det var problem så kunde de ta kniven. Slutade med att jag fick ta med kniven i planet. :)

Hur som helst så tror jag denna tråd är en ickefråga för laglydiga medborgare som har någorlunda vett. Så länge man inte viftar med kniven eller bär den utan byggklädsel så kommer ingen Polis springa att jaga hemmapulare på Bauhaus.
Polisen har ju inte ens tid för grova brottsutredningar...
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Mikael_L
Och ...
En arbetskompis till mig fick 750 kr i böter för att inte hade ljus på cykeln.

Inte betyder mängden nedlagda grövre brott att de struntar i vanliga små vardagsbrott. Nästan tvärtom tror jag. Ställer sig polisen med lasern på en känd fortkörarsträcka eller på ett cykelstråk i studentland i Uppsala och kollar cykelbelysning får jättesnabbt ett ordentligt bidrag till sin statistik. De kan utfärda böter ungefär så fort de hinner skriva ut dom.
De som får böterna är till över 99% laglydiga medborgare som inte ställer till det, utan bara accepterar och betalar. Mycket besvärligare att få till brottsbekämparstatistiken genom att arbeta med brott som måste utredas, förhöras, tas till domstol, överklagas osv.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
useless skrev:
Tror du att dom jobbar på det sättet?
Om polisen jobbar med att försköna sin statistik?
Jodå.

Det behövs inga lagändringar, det behövs bara att polisen gör sitt jobb.
Och inte trakasserar Svensson.
Exempel är vapenlagen där lagliga vapenägare är hårt hållna och ännu hårdare lagar krävs från olika håll.
Samtidiigt som 99% av alla skjutningar sker med olagliga vapen.
Politiker försöker att få det att se ut som om de gjort något.
Polisen fungerar på samma sätt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
S
Mikael_L skrev:
Och ...
En arbetskompis till mig fick 750 kr i böter för att inte hade ljus på cykeln.

Inte betyder mängden nedlagda grövre brott att de struntar i vanliga små vardagsbrott. Nästan tvärtom tror jag. Ställer sig polisen med lasern på en känd fortkörarsträcka eller på ett cykelstråk i studentland i Uppsala och kollar cykelbelysning får jättesnabbt ett ordentligt bidrag till sin statistik. De kan utfärda böter ungefär så fort de hinner skriva ut dom.
De som får böterna är till över 99% laglydiga medborgare som inte ställer till det, utan bara accepterar och betalar. Mycket besvärligare att få till brottsbekämparstatistiken genom att arbeta med brott som måste utredas, förhöras, tas till domstol, överklagas osv.
1. Köra utan ljus på cykeln är faktiskt väldigt olämpligt och en fara för övriga trafikanter som inte ser dem.

2. Polisen jagar "pinnar" dvs de har direktiv att bötesbelägga X antal cyklister och gör därför enstaka masskontroller för att uppnå X. Polisen har inget behov av att jaga vanliga laglydiga medborgare för brott mot knivlagen, dessa "pinnar" samlas snabbt ihop av alla gangsters, pundare och diverse drägg.

Polisen gör bara de det måste för att få tid över till sådant som prioriteras.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Jehu skrev:
Om polisen jobbar med att försköna sin statistik?
Jodå.

Det behövs inga lagändringar, det behövs bara att polisen gör sitt jobb.
Och inte trakasserar Svensson.
Exempel är vapenlagen där lagliga vapenägare är hårt hållna och ännu hårdare lagar krävs från olika håll.
Samtidiigt som 99% av alla skjutningar sker med olagliga vapen.
Politiker försöker att få det att se ut som om de gjort något.
Polisen fungerar på samma sätt.
Hur kopplar du det till att Polisen förskönar statistiken och trakasserar Svensson?
Vapenlagarna stiftas av politikerna, så där kan vi inte skylla på Polisen. Och på vilket sätt berörs laglydiga vapenägare av Polisens arbete?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Och ...
De som får böterna är till över 99% laglydiga medborgare som inte ställer till det, utan bara accepterar och betalar.
Dagens paradox. Hur kan man anses vara laglydig och bryta mot lagen samtidigt? Men du menar kanske "för det mesta laglydiga", som i "fifflar lite med avdragen, vabbar någon gång när jag inte orkar jobba, köra lite svart ibland för att dryga ut kassan" i motsats till yrkeskriminella, mördare och våldtäksmän? Oavsett så finns det en mening i att stävja alla typer av brott, hur skall de brotten med mindre staffskala annars betyda något mer än i teorin? Därför tycker jag att uttalanden av typen "sluta gör livet surt för oss mestadels laglydiga Svenssons och fånga de riktiga bovarna istället" är oövertänkta.
 
  • Gilla
torparnorpan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jo, jag håller med dig.

Men jag tror du förstod hur jag menade, ändå. ;)
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Svaret på frågan ges ju redan i länken som TS har bifogat Som i alla lagfrågor där det finns ett tolkningsutrymme behöver lagtolkningen prövas i domstol, och när en fråga vandrat hela vägen upp till högsta domstolen finns det ett prejudikat som skall användas vid kommande åtal. I denna dom friades den åtalade, eftersom det fanns en rimlig förklaring till att kniven var med på plats. HD förstod dock att det behövdes mer vägledning och gav ut en lista med situationer där det är OK att ha kniv med sig, och den hittar ni bland annat här:

http://www.dagensjuridik.se/2016/02...-i-vaskan-och-skapar-lista-nar-kniv-far-baras

Som framgår ganska tydligt så får man ha en kniv av lämplig sort och storlek med sig, bara det är motiverat. En mindre kniv, tex en pennkniv och ofta även en morakniv bedöms som OK i de allra flesta fall, och om du har den på dig för att du åkte från bygget till byggvaruhandeln så kommer du TROLIGEN att klara dig vid ett ev. åtal. Som någon påpekat, kan det dock vara bra att lämna kvar den i bilen, om du råkat få med den och kommer på det på plats och inte behöver den inne i butiken.

Helt tydligt -nej - men inte heller så svårt att förstå. Använd sunt förnuft och lämna kniven hemma om du är osäker.
 
M
Det finns nog ganska mycket som är olagligt i lagens mening men som 99,5% av poliskåren inte skulle ingripa mot. Alltså sånt som, om man hårdrar det, är olagligt men det måste finnas utrymme för lite tänjning av lagen. Vi ser detta dagligen. Sophämtaren som åker bak på sopbilen mellan husen samtidigt som kollegan kör. I alla andra fall så hade väl polisen haft något att invända om man åker på ett fordon på någon annan plats än fastspänd i stol på avsedd plats.
Postbilarna, tidningsbuden, som kör på gång/cykelbanan mellan postlådorna i villakvarteren. Även här hade väl en vanlig trafikant av personbil fått erfara ett och annat om polisen bevittnat det.

Jag tror att man måste se intentionen med en lag, då inser man att det finns ett visst utrymme för tolkning. Som tex. knivlagen. Intentionen med lagen var inte att krångla till det för snickaren eller rörmokaren när han åker mellan jobben. Den skrevs för att förhindra dom med uppsåt. Går du på stan en fredagskväll i civilkläder med en butterflykniv i fickan, då finns det ett uppsåt. Du har inte den i fickan för att dela olivern i drinken du strax kommer beställa på puben om man säger så.
 
knipo skrev:
Hur kopplar du det till att Polisen förskönar statistiken och trakasserar Svensson?
Vapenlagarna stiftas av politikerna, så där kan vi inte skylla på Polisen. Och på vilket sätt berörs laglydiga vapenägare av Polisens arbete?
Poliser liksom politiker jobbar för att det ska se bra ut på pappret
politiker kastar pengar på problem och hävdar att de gjort en insats
poliser försöker få statistiken att se bra ut
således utreda enkla brott (sätta dit Svensson) och raskt lägga ner svåra
(inbrott, stöld, mordbrand, internetbedrägerier, åldringsrån etc etc)
I många år använde man trafiktförseelser för att förbättra sin statistik
andel uppklarade brott

För de som har förtroende för polisen hoppas jag att ni inte blir utsatta för brott och då tror att en polisanmälan kommer att innebära någonting positivt, statistiskt är det 80-90% sannolikhet att ni blir besvikna.

Det står mycket illa till med polisen i vårt land.
 
  • Gilla
Herc
  • Laddar…
Jehu skrev:
Poliser liksom politiker jobbar för att det ska se bra ut på pappret
politiker kastar pengar på problem och hävdar att de gjort en insats
poliser försöker få statistiken att se bra ut
således utreda enkla brott (sätta dit Svensson) och raskt lägga ner svåra
(inbrott, stöld, mordbrand, internetbedrägerier, åldringsrån etc etc)
I många år använde man trafiktförseelser för att förbättra sin statistik
andel uppklarade brott

För de som har förtroende för polisen hoppas jag att ni inte blir utsatta för brott och då tror att en polisanmälan kommer att innebära någonting positivt, statistiskt är det 80-90% sannolikhet att ni blir besvikna.

Det står mycket illa till med polisen i vårt land.
Jag förstår fortfarande inte kopplingen med vapenlagen, trakassera Svensson och laglydiga vapenägare som du skrev innan.
Jag är allt ovan, och jag har aldrig blivit trakasserad av Polisen på grund av det. Eller något annat heller för den delen.
 
  • Gilla
torparnorpan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.