lindahl skrev:
Så här gör dom i frankrike: [länk] så det går ju leka med dom iallafall. Om det är någon som kan franska så står det nog massor av matnyttigt på den sidan.

Letade lite till och hittade faktiskt regnsensorn för dom som kan programmera: [länk] google chrome och översätt till svenska.

Styra från datorn: [länk]
Det är den franska sidan som du refererar till som jag byggt efter till största delen.
http://translate.google.com/transla.../&hl=sv&langpair=auto|sv&tbb=1&ie=iso-8859-15

Det finns ett helt franskt forum som behandlar massor av liknande tips!
http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=fr&tl=sv&u=http://automowerfans.free.fr/
 
  • Gilla
Prins Daniel
  • Laddar…
Ok. Nu dreglar jag över hela tangentbordet. Eller iPaden rättare sagt.
 
Marie Bö skrev:
Det är den franska sidan som du refererar till som jag byggt efter till största delen.
[länk]

Det finns ett helt franskt forum som behandlar massor av liknande tips!
[länk]
Det fiinns i alla fall någon som saknar funktionen regnsensor kan man konstatera ;) kanske något för HQ att fundera på trots allt ...
 
Marie Bö skrev:
Först och främst en korrigerad videolänk: [länk]

För det andra så tycks allting hamna i diskussioner kring för eller emot här på forumet? För eller emot den eller den klipparen osv. Jag byggde sensorn för att jag tyckte det var kul och alltid har fascinerats av allt inom teknik som elektronik, datorer, programmering mm. Det finns väl ingen rimlig anledning att göra något sådant här annars eller tex att bygga ett hus till sin klippare som tål regn om det inte var för att man tycker sådant är vansinnigt kul helt enkelt!

Låt oss istället vara lite nördiga och dela med oss av våra kunskaper, erfarenheter, byggen eller modifieringar av olika slag i positiv anda. För vi är alla lite av nördar om man hamnar på ett sådant här forum. ;)
. .

Håller med Marie, montera på regnsensor bara för att se om det går. Sedan är det ju kul att kunna styra klipparen från ett program i datorn lite hur man vill -bara för att det går.
 
Redigerat:
Är inne på 7:e året med vår Automower. Regnsensor = helt onödigt. Har aldrig behövts. Har aldrig saknats. Varför skapa problem som inte finns..??

Nej, ni som har tid o energi över fixa i stället en metod att på nolltid och med centimeterprecision hitta avbrott på slingan istället! Det är de enda problem/fel som vi har haft på 7 säsonger. (Förutom nån intrasslad björkgren och batteribyte!)
 
  • Gilla
theon och 2 till
  • Laddar…
meko skrev:
Är inne på 7:e året med vår Automower. Regnsensor = helt onödigt. Har aldrig behövts. Har aldrig saknats. Varför skapa problem som inte finns..??

Nej, ni som har tid o energi över fixa i stället en metod att på nolltid och med centimeterprecision hitta avbrott på slingan istället! Det är de enda problem/fel som vi har haft på 7 säsonger. (Förutom nån intrasslad björkgren och batteribyte!)
Alla har ju olika uppfattningar vad som är bra och mindre bra funktioner för just deras vidkommande och det kan man väl låta var och en ha utan att klanka ner på den som inte har just den uppfattningen man själv har. Var och en gör ju så som man tycker passar en själv bäst ändå :cool:.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
håller med meko till 100% efter att ha kört med am I några säsonger. Regnsensor =. Lyx som bara kostar pengar (något som ld ägare annars vill spara) men som är I princip onödigt.

Sen skulle jag vilja passa på att säga att det är tack vare att folk köper kina tillverkade saker som vi I väst förlorar våra jobb här och krymper våra ekonomier. En kinatillverkad Ld boostar kinas ekonomi och kan definitivt inte anses som miljövänlig då den fraktas över 2/3 delar av Jordklotet driven av fossila bränslen innan den hamnar I händerna på folk som anser sig ha gjort ett "klipp"'.

Att arbetarna I kina förmodligen lever påsvältgränsen och jobbar under helt vansinniga förhållanden kanske man med skall ha I åtanke. För miljön och ekonomins skull, köp västerländskt (I den utsträckning det går).
 
  • Gilla
legion och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
theon skrev:
håller med meko till 100% efter att ha kört med am I några säsonger. Regnsensor =. Lyx som bara kostar pengar (något som ld ägare annars vill spara) men som är I princip onödigt.

Sen skulle jag vilja passa på att säga att det är tack vare att folk köper kina tillverkade saker som vi I väst förlorar våra jobb här och krymper våra ekonomier. En kinatillverkad Ld boostar kinas ekonomi och kan definitivt inte anses som miljövänlig då den fraktas över 2/3 delar av Jordklotet driven av fossila bränslen innan den hamnar I händerna på folk som anser sig ha gjort ett "klipp"'.

Att arbetarna I kina förmodligen lever påsvältgränsen och jobbar under helt vansinniga förhållanden kanske man med skall ha I åtanke. För miljön och ekonomins skull, köp västerländskt (I den utsträckning det går).
Då vet du tydligen väldigt lite om vad som egentligen tillverkas i Kina. Tror du på fullt allvar att t.ex. HQ tillverkar sin utanför Kina?? T.ex. så skulle Iphone inte användas då den tillverkas i Kina. Är det någon som till 100% vet att LD tillverkas i Kina??
 
peternicklas skrev:
Då vet du tydligen väldigt lite om vad som egentligen tillverkas i Kina. Tror du på fullt allvar att t.ex. HQ tillverkar sin utanför Kina?? T.ex. så skulle Iphone inte användas då den tillverkas i Kina. Är det någon som till 100% vet att LD tillverkas i Kina??
Kan ju tillägga att AM tillverkas i Storbritannien.
http://husqvarnagroup.com/sv/node/479
 
peternicklas
legion skrev:
Kan ju tillägga att AM tillverkas i Storbritannien.
[länk]
Så du tror på fullt allvar att alla komponenter tillverkas i GB??
Tror de har en mindre tillverkning, kanske 20%, och hela monteringen i GB.
 
peternicklas skrev:
Så du tror på fullt allvar att alla komponenter tillverkas i GB??
Tror de har en mindre tillverkning, kanske 20%, och hela monteringen i GB.
Jag säger ingenting om var komponenterna görs, bara var AM tillverkas.

Förresten borde du lugna ner dig lite, tonen i dina inlägg är tråkig.
 
Tack TS för ett spännande och kul initiativ. Tyvärr så sabbas denna, liksom ALLA ANDRA trådar om gräsklipparrobotar, av en bunte lågbegåvade personer som känner ett absolut tvång att göra det hela till en HQ versus Landroid versus HQ-tråd. Att dessutom dra in globala ekonomiska aspekter, som man uppenbarligen inte har någon insikt i, gör det hela än mer pinsamt.

Visst, jag kan helt enkelt låta bli att läsa era inlägg, men problemet är större än så då det riskerar att leda till att vi som är fullständigt ointresserade av HQ vs Landroid-striden, utan mer intresserade av hela robotklippar-konceptet, helt enkelt låter bli att skriva inlägg eller starta nya trådar eftersom dom fullständigt nedlusas av era patetiska inlägg.
 
  • Gilla
Stingray468 och 2 till
  • Laddar…
peternicklas
Marie Bö skrev:
Det är den franska sidan som du refererar till som jag byggt efter till största delen.
[länk]

Det finns ett helt franskt forum som behandlar massor av liknande tips!
[länk]
Nu när du är på gång så kanske en lösning för att manuellt styra AM hade varit en trevlig förslag.
 
peternicklas
Prins Daniel skrev:
Tack TS för ett spännande och kul initiativ. Tyvärr så sabbas denna, liksom ALLA ANDRA trådar om gräsklipparrobotar, av en bunte lågbegåvade personer som känner ett absolut tvång att göra det hela till en HQ versus Landroid versus HQ-tråd. Att dessutom dra in globala ekonomiska aspekter, som man uppenbarligen inte har någon insikt i, gör det hela än mer pinsamt.

Visst, jag kan helt enkelt låta bli att läsa era inlägg, men problemet är större än så då det riskerar att leda till att vi som är fullständigt ointresserade av HQ vs Landroid-striden, utan mer intresserade av hela robotklippar-konceptet, helt enkelt låter bli att skriva inlägg eller starta nya trådar eftersom dom fullständigt nedlusas av era patetiska inlägg.
Ja tyvärr så är det 3-4 som härjar vilt, bl.a. i denna tråden men framförallt i Landroidtråden.
 
Prins Daniel skrev:
Tack TS för ett spännande och kul initiativ. Tyvärr så sabbas denna, liksom ALLA ANDRA trådar om gräsklipparrobotar, av en bunte lågbegåvade personer som känner ett absolut tvång att göra det hela till en HQ versus Landroid versus HQ-tråd. Att dessutom dra in globala ekonomiska aspekter, som man uppenbarligen inte har någon insikt i, gör det hela än mer pinsamt.

Visst, jag kan helt enkelt låta bli att läsa era inlägg, men problemet är större än så då det riskerar att leda till att vi som är fullständigt ointresserade av HQ vs Landroid-striden, utan mer intresserade av hela robotklippar-konceptet, helt enkelt låter bli att skriva inlägg eller starta nya trådar eftersom dom fullständigt nedlusas av era patetiska inlägg.

jag hoppas att det inte är mig du åsyftar, då jag flera gånger varit nära att nämna flytten till låglöneländer men helt hållt miig ifrån detta till nu. Denna trådens innehåll är väldigt spännande ur ett tekniskt perspektiv, men jag har svårt att förstå vad ld folket har här att göra, framför allt de som bara vill berätta hur viktigt det är med en regnsensor. Alla som haft am några säsonger märker att de snackar över sina förstånd. Ld/ hq debatten är meningslös då det är helt andra klippare som hq kommer konkurrera med och ld riskerar att bli en parantes 2012....

en eloge till bö som har snokat fram informationen här, det kommer bli väldigt intressant framöver med "nörd"lösningar för am. De flesta meningslösa, men intressanta ur ett tekniskt perspektiv.

jag kan tillägga att jag är väl insatt I den globala ekonomin och dess för och nackdelar, men att göra en lång detaljerad utveckling om Keynes systemen känns rätt bortkastat här och mer rätt för tex wilderängs blogg.

no hard feelings, nästa säsong kommrr honda och bosch starkt. Kanske nån uppstickare med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.