Johan Gunverth skrev:
Tycker? Vilket problem löser konstruktionen och på vilket sätt är en idag fullt fungerande lösning inte accepterbar?
Har jag redan skrivit om när det gäller andra märken men Marie får väl svara för varför det märke du förordar behöver tillkommande funktionalitet för att kanske fungera ännu bättre.

Johan Gunverth skrev:
Tycker? Vilket problem löser konstruktionen och på vilket sätt är en idag fullt fungerande lösning inte accepterbar?
Och vad är nyttan med att "hoppa på" TS lösning? Om han/hon nu anser sig vilja ha en regnsensor och har gjort en lösning som han och en del andra gillar, varför inte låta TS vara glad för den?

• Gilla
falmark och 1 till
  • Laddar…
Marie Bö skrev:
De senaste dagarna har jag roat mig med att bygga en regnsensor till Automowern.
Lysande, jag älskar sån här moddning!

Alfredo skrev:
Och vad är nyttan med att "hoppa på" TS lösning? Om han/hon nu anser sig vilja ha en regnsensor och har gjort en lösning som han och en del andra gillar, varför inte låta TS vara glad för den?
Var jag inte rätt uppmuntrande, då? "Snyggt och innovativt". Jag ville bara ha en förklaring till varför TS byggde just en regnsensor till en AM. En sensor som inte gör någon direkt nytta.

• Gilla
theon och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Var jag inte rätt uppmuntrande, då? "Snyggt och innovativt". Jag ville bara ha en förklaring till varför TS byggde just en regnsensor till en AM. En sensor som inte gör någon direkt nytta.
Hen kanske gjorde det bara för att det var kul och utmanande. Jag ser heller inte att den gör någon skada.
Jobbar TS vidare med konceptet så kanske nästa steg blir att den hämtar in tvätten om det börjar regna. :)

• Gilla
theon och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Ja det måste väl TS själv svara på men jag för min del har då genom åren hållit på med ganska många olika saker som strikt objektivt kanske saknar nytta, Jag kanske har tyckt det varit kul som en hobby eller bara för att visa att "det går". I sådana lägen kan i varje fall jag bli rätt ledsen om någon upprepade gånger talar om för mig hur meningslöst det jag gör är. :(

Men du, vi släpper det här nu.

• Gilla
Prins Daniel
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
... nästa steg blir att den hämtar in tvätten om det börjar regna. :)
Nu snackar vi! Jag brukar be frugan och det slutar alltid med att jag får göra det. :D

• Gilla
theon och 1 till
  • Laddar…
Först och främst en korrigerad videolänk: http://www.youtube.com/watch?v=MBSWYAoz0Tw

För det andra så tycks allting hamna i diskussioner kring för eller emot här på forumet? För eller emot den eller den klipparen osv. Jag byggde sensorn för att jag tyckte det var kul och alltid har fascinerats av allt inom teknik som elektronik, datorer, programmering mm. Det finns väl ingen rimlig anledning att göra något sådant här annars eller tex att bygga ett hus till sin klippare som tål regn om det inte var för att man tycker sådant är vansinnigt kul helt enkelt!

Låt oss istället vara lite nördiga och dela med oss av våra kunskaper, erfarenheter, byggen eller modifieringar av olika slag i positiv anda. För vi är alla lite av nördar om man hamnar på ett sådant här forum. ;)

• Gilla
Makejo och 14 till
  • Laddar…
theon skrev:
Mycket häftig lösning Marie

Tror du man kan köra den som fuktsensor mot gräset för det hade varit ännu bättre!?
När det regnat och gräsmattan fortfarande är fuktig så ligger det även kvar vatten på regnsensorn. När gräsmattan torkar upp så avdunstar vattnet samtidigt från sensorn så det fungerar ganska bra i praktiken faktiskt.

• Gilla
Prins Daniel
  • Laddar…
Marie Bö skrev:
När det regnat och gräsmattan fortfarande är fuktig så ligger det även kvar vatten på regnsensorn. När gräsmattan torkar upp så avdunstar vattnet samtidigt från sensorn så det fungerar ganska bra i praktiken faktiskt.

Supernajs =)

Hur har du gjort inkopplingen, är den AM porten avsedd för liknande funktion idag?

Marie Bö skrev:
Har inte saknat den funktionen tidigare men... :)

theon skrev:
Supernajs =)

Hur har du gjort inkopplingen, är den AM porten avsedd för liknande funktion idag?
Kontakten är egentligen en servicekontakt avsedd för att titta på data, loggfiler eller för att uppdatera mjukvaran i klipparen med hjälp av mjukvaran Autocheck som bara finns tillgänglig för serviceverkstäder. Dock kan den användas till mycket annat kul.

Berätta mer om kontakten!
:beer:

Marie Bö skrev:
Kontakten är egentligen en servicekontakt avsedd för att titta på data, loggfiler eller för att uppdatera mjukvaran i klipparen med hjälp av mjukvaran Autocheck som bara finns tillgänglig för serviceverkstäder. Dock kan den användas till mycket annat kul.
Det är någon form av serieport då antar jag, där kommandon skickas i klartext? Vilka kommandon förstår den, och var har du hittat den dokumentationen?

• Gilla
lindahl
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Prins Daniel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.