De senaste dagarna har jag roat mig med att bygga en regnsensor till Automowern. En funktion som jag tycker de borde varit utrustade med från början.

När sensorn detekterar regn skickar den kommandon till Automowern att sluta klippa och gå hem till laddstationen. Om klipparen redan befinner sig i laddstationen väntar den med att börja klippa tills att det slutat regna. Sensorn är självkalibrerande och är ansluten via servicekontakten i botten på klipparen.

Se ett litet videoklipp här:
http://www.youtube.com/watch?v=b6Gp8XylU5c
 
  • DSC_9353.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_9346.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_9335.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Prins Daniel och 1 till
  • Laddar…
Och exakt vad ska en regnsensor vara bra till? mer än att gå sönder/inte funka som på worx!
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Mabcus skrev:
Och exakt vad ska en regnsensor vara bra till? mer än att gå sönder/inte funka som på worx!
Förtal utan belägg :thumbdown: fungerar utmärkt rätt hanterad och är en utmärkt finess för att unvika platt gräs och nedskitad maskin.
 
  • Gilla
Henke2 och 3 till
  • Laddar…
peternicklas
Mabcus skrev:
Och exakt vad ska en regnsensor vara bra till? mer än att gå sönder/inte funka som på worx!
Som namnet låter, känna av om det regnar, trodde jag alla klippare hade. Så du menar på fullt allvar att HQ inte har en regnsensor trots att ni har betalat 17-25k för era klippare? Worx fritt översatt betyder att den funkar(y)
.
 
peternicklas
Marie Bö skrev:
De senaste dagarna har jag roat mig med att bygga en regnsensor till Automowern. En funktion som jag tycker de borde varit utrustade med från början.

När sensorn detekterar regn skickar den kommandon till Automowern att sluta klippa och gå hem till laddstationen. Om klipparen redan befinner sig i laddstationen väntar den med att börja klippa tills att det slutat regna. Sensorn är självkalibrerande och är ansluten via servicekontakten i botten på klipparen.

Se ett litet videoklipp här:
[länk]
(y)
.
 
Men är det inte egentligen det blöta gräset som man vill undvika. Så här års kan ju gräset vara blött hela dagen om det regnat på morgonen och då hjälper väl inte en regnsensor så mycket. Ingen som byggt en "blött gräs sensor"?
 
  • Gilla
weezer och 2 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Men är det inte egentligen det blöta gräset som man vill undvika. Så här års kan ju gräset vara blött hela dagen om det regnat på morgonen och då hjälper väl inte en regnsensor så mycket. Ingen som byggt en "blött gräs sensor"?
Samtidigt blir det inte mycket klippt om den aldrig får gå ut när det är blött. Speciellt denna sommaren =)
 
  • Gilla
theon och 1 till
  • Laddar…
MBygga skrev:
Förtal utan belägg :thumbdown: fungerar utmärkt rätt hanterad och är en utmärkt finess för att unvika platt gräs och nedskitad maskin.



"Trots att regnet vräkt ner både fredag och lördag så tyckte min Landroid att den skulle ut och klippa trots att jag ställt den på att inte göra det. Har ställt väntetiden vid regn på 60 minuter. Om jag sprang ut i regnet och petade på sensorerna lite så förstod den att det var regn. Då laddade den i 60 minuter innan den fortsatta klippa. Tog med mig ett glas vatten ut och hällde över regnsensorn. Först då fattade den att det regnade och åkte in i sin laddare."


från Landroidtråden, så helt utan kött på benen är ju inte Mabcus.


Samtidigt så kan ju tilläggas att anledningen till regnsensorn kanske är att Worx Landroid inte klarar att köra i regn utan att ta in lite vatten och därmed skada elektroniken?

En fuktsensor till gräset vore utveckling.. regnsensor är nog lite felsatsning.
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Marie Bö skrev:
De senaste dagarna har jag roat mig med att bygga en regnsensor till Automowern. En funktion som jag tycker de borde varit utrustade med från början.

När sensorn detekterar regn skickar den kommandon till Automowern att sluta klippa och gå hem till laddstationen. Om klipparen redan befinner sig i laddstationen väntar den med att börja klippa tills att det slutat regna. Sensorn är självkalibrerande och är ansluten via servicekontakten i botten på klipparen.

Se ett litet videoklipp här:
[länk]


Mycket häftig lösning Marie

Tror du man kan köra den som fuktsensor mot gräset för det hade varit ännu bättre!?
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
theon skrev:
"Trots att regnet vräkt ner både fredag och lördag så tyckte min Landroid att den skulle ut och klippa trots att jag ställt den på att inte göra det. Har ställt väntetiden vid regn på 60 minuter. Om jag sprang ut i regnet och petade på sensorerna lite så förstod den att det var regn. Då laddade den i 60 minuter innan den fortsatta klippa. Tog med mig ett glas vatten ut och hällde över regnsensorn. Först då fattade den att det regnade och åkte in i sin laddare."


från Landroidtråden, så helt utan kött på benen är ju inte Mabcus.


Samtidigt så kan ju tilläggas att anledningen till regnsensorn kanske är att Worx Landroid inte klarar att köra i regn utan att ta in lite vatten och därmed skada elektroniken?

En fuktsensor till gräset vore utveckling.. regnsensor är nog lite felsatsning.
Jag skrev rätt hanterad vilket innebär att man måste hålla regnsensorn hyffsat ren för att den skall fungera bra, behöver torkas av någon gång då och då med andra ord. Och det med att Worx Landroid inte är tät är också falskt påhopp, det står mycket tydligt i manualen att den klarar regn utan problem men till skillnad mot de som inte har regnsensor har man valfriheten att använda eller inte använda sensorn samt ställa in väntetiden efter regn mellan 0-180 minuter, full frihet m.a.o.
Om gräset är lite fuktigt av dagg eller dyblött som vid regn är en stor skillnad vid klippningen, och med regnsensor kan man i alla fall undvika dyblött gräs om man så vill (y) vilket inte alla märken kan erbjuda :rolleyes:.
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
Snygg och innovativ lösning. Samtidigt fullständigt onödig.
 
  • Gilla
weezer och 2 till
  • Laddar…
Hur undviker du dyblött gräs om sensorn sitter PÅ klipparen i laddstationen (som de flesta täcker med hus eller andra befintliga lösningar såsom altaner) ?

Kanske vore bättre att ha sensorn på kabel från stationen isåfall...

Jag har aldrig märkt något behov av regnsensor på mina AM, men jag har väl klippt gräset fel i alla dessa år då....
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
theon skrev:
Hur undviker du dyblött gräs om sensorn sitter PÅ klipparen i laddstationen (som de flesta täcker med hus eller andra befintliga lösningar såsom altaner) ?

Kanske vore bättre att ha sensorn på kabel från stationen isåfall...

Jag har aldrig märkt något behov av regnsensor på mina AM, men jag har väl klippt gräset fel i alla dessa år då....
Jag har inget hus på och det är också en sak jag inte tycker behövs då klipparen tål väder och vind alldeles utmärkt utan. Har man nu ett hus så går klipparen ut efter inställd tid och känner den då att det fortfarande regnar så går den tillbaka, svårare än så är det inte. Sen har du säkert inte klippt fel i alla år men det man inte har kan man ju inte välja och därmed vet du ju inte vad du går miste om, utan spekulerar däremot friskt om hur onödigt det skulle vara att ha en i stället för att som Marie Bö göra något åt saken då hon uppenbart saknar alternativet.
 
Johan Gunverth skrev:
Snygg och innovativ lösning. Samtidigt fullständigt onödig.
... tycker du och någon till men definitivt inte alla.
 
MBygga skrev:
... tycker du och någon till men definitivt inte alla.
Tycker? Vilket problem löser konstruktionen och på vilket sätt är en idag fullt fungerande lösning inte accepterbar?
 
  • Gilla
theon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.