K
Tror många av dessa "resande" tjuvar skiter i kameror etc.
Känns som man på något vis måste skrämma iväg dem.
Företaget (Verkstad Fiat/Alfa Romero) över gatan hade inbrott kl 18(!!) förra söndagen.
Då kom killarna iklädda reflexvästar i en VW caddy märkt NCC. De stod parkerade precis under en övervakningskamera som de helt struntade i. De stod där 30-40 minuter och vandrade fram och tillbaka väntades att folket på bilverkstaden skulle åka hem.De tittade till och med upp mot kameran lite då och då. När folket väl åkt så sprayade de kameran, snodde en hjullastare och lyfte upp garageporten till bilverkstaden. ( Dvs själva brottet fastnade ej på filmen )
Själva bilmodellen var ej någon modell NCC själva använde. Men skyltarna var stulna från en NCC-bil i november förra året. Så de hade antagligen satt dit egna loggor på bilen.
De är fan uppfinningsrika!
 
Redigerat:
Nerre skrev:
Jag trodde det var sånt man byggde en friggebod för? :)
Precis. Står på inköpslistan kan jag säga :)
 
Kirderf85 skrev:
Tror många av dessa "resande" tjuvar skiter i kameror etc.
Känns som man på något vis måste skrämma iväg dem.
Företaget (Verkstad Fiat/Alfa Romero) över gatan hade inbrott kl 18(!!) förra söndagen.
Då kom killarna iklädda reflexvästar i en VW caddy märkt NCC. De stod parkerade precis under en övervakningskamera som de helt struntade i. De stod där 30-40 minuter och vandrade fram och tillbaka väntades att folket på bilverkstaden skulle åka hem.De tittade till och med upp mot kameran lite då och då. När folket väl åkt så sprayade de kameran, snodde en hjullastare och lyfte upp garageporten till bilverkstaden. ( Dvs själva brottet fastnade ej på filmen )
Själva bilmodellen var ej någon modell NCC själva använde. Men skyltarna var stulna från en NCC-bil i november förra året. Så de hade antagligen satt dit egna loggor på bilen.
De är fan uppfinningsrika!
Jag tror i och för sig att det är skillnad på stöt och stöt. Detta ovan är ju en regelrätt "heist" där tjuvarna satsar på ett stort byte medan jag tror att plocka reservdelar från privatbilar kräver lite mer diskretion eftersom de förmodligen lever på att plocka så många bilar som möjligt under samma natt och om de åker fast på första stöten blir det inte så mycket i kassan, gissar jag.

I mitt fall tror jag att det är samma gäng som kom tillbaka. De var noga med att vänta till mitt i natten på en lönefri vardag samt knipsade garagebelysning och stack så fort larmet gick och de märkte aktivitet i huset. Dessa var nog inte av den typen du beskriver utan verkade måna om att inte märkas eller åka fast.
Å andra sidan finns det nog värre förövare än de som gjorde inbrott i min bil. Än så länge har jag inte oroat mig för att någon riktar ett vapen mot mig då jag står parkerad och tar min bil med nyckel och allt men man kanske ska tänka så också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.