D
som sagt, det är bättre att du gör något än inget alls.
är helt övertygad om att det inte förväntar sig sabotagebrytare som inte går på 12v systemet och sänder på 868mhz.
 
DarrenB skrev:
:mad::mad::mad:

I natt var det dags igen. Vi vaknade kl 2 av att billarmet tjöt. (I oktober gjorde de inbrott och snodde ratt, kudde och gps så att jag fick ha bilen på verkstad i 2 månader men då hade jag inget billarm installerat).

Däremot lyste inte garagebelysningen så vi trodde att det var falsklarm. Imorse såg jag att de knäckt rutan, som dock inte fallit sönder, och knipsat strömkabeln till garagebelysningen. Jag var upp i natten och såg inget. Däremot tyckte jag att det var ett konstigt sammanträffande att en huvudsäkring lösts ut. Nu vet jag varför eftersom det blev en kortis då de knipsade kabeln.
Jag undrar om de blivit rädda av larmet eller för att de eventuellt såg oss i fönstret?

Nu är frågan/frågorna...

- Vad mer kan man göra för att förhindra eller avskräcka ligor från att försöka göra inbrott på garageuppfarten? Jag har en stor garagestrålkastare med rörelsedeckare och en mindre batteridriven med deckare. Båda riktade mot bilen.

- Jag trodde att den blåa larm-LEDen i bilfönstret skulle avskräcka tjuvar från att ens försöka göra inbrott men jag hade tydligen fel. Kan det vara så att de "testar" om man bara har en fejk-LED eller hade de varit så fräcka och fullföljt inbrottet om de inte märkt att vi vaknade?

- Finns det bättre sätt att "skydda" belysning/kamerasystem från sabotage? Man når tex belysningen med uppsträckt arm. Ska man ha belysningen på taket av garaget? Någon som monterat skyddsplåt runt belysningen för att skydda från sabotage?

- Helst av allt skulle jag vilja att hela bilen och garageuppfarten lyser upp som en fotbollsplan så fort någon närmar sig bilen. Kan ni rekommendera några batteridrivna diskreta rörelsedeckare som man kan koppla trådlöst till separata strålkastare? Gärna Z-Wave då jag håller på med det till hemmet?

- Det verkar som att de alltid försöker/lyckas ta sig in genom sidan vänd från vårt hus. Kan man installera någon stolpe eller plank på den sidan så att man kan backa in bilen nära den sidan så att de måste göra inbrott från passagerarsidan? Det skulle göra att deras skydd röjs något.

- Någon som vet hur dessa stöldligor "tänker"?
Kollar de upp ägare+bil först eller kör de omkring planlöst i villakvarteren och letar efter byten?
Är det samma liga som kommer tillbaka som "stamgäster"? ...med tanke på att de verkade ha samma sätt att bryta sig in i bilen bägge gånger?
Ger de upp när de märker att man skyddat sin bil med larm eller försöker de även med risk för att bli upptäckta?

- Oturligt nog fastnade de inte på min Arlo-videokamera som jag hade riktad mot förarsidan på bilen. Kan det vara så att de är avancerade nog att undvika kameran? Man vill ju inte att de ska upptäcka kamerorna och börja sabotera kameror för tusen kronor stycket.

Behöver tips framförallt för att skrämma bort dem innan de hinner åsamka någon form av skada och i andra hand vill jag kunna få videobevis på dem om de väl bestämmer sig för att fullfölja ett inbrott.
Gärna tips på "smarta" lösningar som tjuvarna har svårt att klura ut, tex rörelsedeckare som triggas så fort man går in på garageuppfarten och då kickar igång flera olika strålkastare.
Tråkigt att höra, har själv bott i Älvsjö (bor numer i Stureby) och det verkar hända allt möjligt häromkring.

Larm på nyare bilar är ovanligt, och BMWs originallarm tyvärr är alltför enkelt att gå förbi. Finns exempel på bilar med originallarm som ändå rensats helt, utan att larmet löst ut. Hade du eftermarknadslarm installerat?

Kolla in denna sida för lite inspiration; http://www.runelandhs.se/utomhusmiljo/trafik-och-skydd?size=alla Uppvikbar stolpe med lås på förarssidan kanske vore något?

Ligorna verkar åka runt och reka, flesta nyare bilar är ju företagsbilar som inte kan spåras till en specifik address. Men likt förbannat hittar de bilen.
 
Problemet med tjuvarna som "tar det som går att ta" är ju att det inte spelar nån större roll vad man skyddar så länge man inte skyddar ALLA delar på bilen. Sitter ratten låst med rattkrycka kan de ändå sno backspeglar och grejer. Tjuvarna skiter ju i att de förstör bilen, och det är ju just den biten man vill slippa.

Garage verkar inte hjälpa heller. Syrran hade inbrott i garaget, de snodde sommardäcken. Några månader senare är de där och snor de nya däcken... Och då var det bara Volvo (BMWn hade de sålt på grund av alla inbrott).
 
Putt skrev:
Larm på nyare bilar är ovanligt, och BMWs originallarm tyvärr är alltför enkelt att gå förbi. Finns exempel på bilar med originallarm som ändå rensats helt, utan att larmet löst ut. Hade du eftermarknadslarm installerat?
Japp. Eftermonterat då jag hört att originallarmen lätt går att komma förbi.
 
Tråkigt med inbrott och skit över allt, men en fråga vad är meningen med att det är tänd belysning på garageuppfarter och ofta även utanför dörren till groventren som ligger lite bredvid eller på gaveln av huset.
Belysningen underlättar väl snarare för den med oärliga avsikter, grannarna sover och ser inget, skulle dom se något så vad tror ni dom skulle göra. Tror ni att dom skulle springa ut mitt i natten med risk att bli misshandlade av någon som skiter i hur det går för andra människor.
Det där med larm ja det skiter dom i också för den delen, kommer det ut någon och spelar duktig så blir det bara en smäll och man ligger där. Till vilken nytta då, när psyket har fått sig en smäll som det tar år att läka om det läker. Vilket i vart fall är lång tid efter dom fysiska skadorna läkt var så säker.
Larm som blinkar, tutar och piper är så djävla meningslöst för alla utom dom som säljer skiten.

Ja jag vet att det nu kommer att skrivas dussintals med inlägg att jag har fel när det gäller larm, för finns det ett så går man till nästa istället blabla.... Det visas både här och där bilder på förövare och när brott begås men vad hjälper det hur många grips och av dom hur många döms, försäkringspremierna ökar väl för vart år för att alla larm blinkar och tjuter och förövarna redan är långt härifrån, med dina grejer. Så länge det finns fattigare människor i vår närhet kommer detta problem enbart att öka oavsett alla larm.
 
Håller i och för sig med lite i det cyniska för visst känns det hopplöst. Å andra sidan tror jag ändå att dessa saker KAN ha lite effekt. I mitt fall tog de sig ändå tid att klippa av strömmen till belysningen vilket indikerar att de inte var alltför förtjusta i att bli upplysta mitt i natten.
Effekten av att mitt billarm gick igång var ju att de antingen
a) blev rädda av larmet och stack eller
b) blev rädda av att vi vaknade av larmet och stack

...så så mörkt kanske det inte behöver vara.
 
Såg en mycket intressant dokumentär för ett tag sedan där de följde med en liga som stal bilar med nyckel. Det var ingen slump vilka bilar som stals och det var inget hafsjobb heller, mycket planering. Tillvägagångssättet var såhär: först letade de upp en lämplig bil, bröt sig snyggt in och programmerade om bilen med hjälp av en odb-programmerare i fickformat att även acceptera en annan nyckel. Några dagar senare kom de tillbaka och hämtade bilen med sin nyckel. En del funktioner i bilen var satta ur funktion typ ABS, men som de sade: "Det fixar vi i lugn och ro i garaget".

Sen då tog de hela bilen.

De demonstrerade omprogrammeraren och nämnde ett pris.. om det var 10k€ för den dosan och att det var en person som byggde dem på beställning.

Skönt att veta att teknikutvecklingen går framåt. :(
 
  • Gilla
Collie
  • Laddar…
Något som är märkligt med alla stölder är att försäkringsbolagen inte installerar eller erbjuder gps i bilarna, det skulle få tillbaka en hel del.
Saker som stör, låter eller gör att det tar tid är alla bra för att förhindra eller dra ut på inbrottet eller stöld.
Att det finns kamera brukar dock vara verkningslöst.
 
Jag tycker att det är märkligt att tjuvarna har tillgång till både märke, modell, spec och adress. Det är ju som en lyxmeny för tjuvar som inte behöver lägga tid på att smyga runt och reka utan kan åka direkt till en adress och med stor säkerhet få det bytet man förväntar sig.
Att inte försäkringsbolagen reagerar på detta?
Det borde ju finnas bulvan-liknande för försäkringsbolagen tex att man fick ha bilen skriven på en annan adress utan att försäkringen påverkades.
 
Vet inte om jag har för höga tankar om tjuvarna i natt eller om jag är extra paranoid men jag hade ett extra par GP batteri-drivna LED-spottar riktade mot bilen och när jag gick ut för att titta fungerade de inte. Konstigt med tanke på att de gått igång hela vintern på ingenting. Däremot var det inga fysiska tecken på spottarna så jag undrar om de lyckats störa ut elektroniken eller LEDarna?
Jag tog in spottarna och rattade på alla rattar men den var helt död. Då tog jag ut batterierna och satte in dem igen och då fungerade spottarna igen. Slump eller någon störningsutrustning hos tjuvarna?
 
Det är ju bara kolla regplåten inte märkligt.
Jag ser hellre att man kan slå på plåten och se uppgifter det underlättar när jag ska köpa bil eller om man vill kolla upp skummisar.
 
A
biluppgifter.se var ett tag ihopkopplade med merinfo.se. Då kunde man slå på ett regnummer och via kopplingen till merinfo se bild på huset och garageuppfarten där bilen hörde hemma.

Senare försvann denna koppling. Men om man idag går in på biluppgifter.se så planeras det för att de som är medlemmar ska få tillgång till ägaruppgifter för andras bilar.

Redan idag kan du googla på ett bilmärke på biluppgifter.se och få fram regnummer på bilar i en viss stad. Detta är verkligen ett smörgåsbord för biltjuvar och det hela görs med grundlagsskydd.
 
peternicklas
SMS funktionen för ägaruppgifter har funnits länge.
Inga utanpåliggande kablar. Kamror som tar bilder just när de går in på tomten som skickas till en server med batteribackup. Skyltar med kameraövervakning. Belysning runt hus och garage så det inte finns mörker. Inget hjälper men det försvårar lite.
Konstigt att inte jordfelsbrytaren löste när de klippte kablen.
 
peternicklas skrev:
Konstigt att inte jordfelsbrytaren löste när de klippte kablen.

När det gäller jordfelsbrytare så skall man se till att uttag som sitter utomhus sitter via en 2 polig inomhus brytare som bryter bort både nolla och fas. Så stänger man av dessa när man är bortrest.

Har hört om inbrott i hus där de sett till att få jordfelsbrytaren att lösa ut. De ser väl troligen några lampor som slocknar och inte tänds igen, Wifi nät som försvann. När inte detta återställs så bryter de sig in.

Likaså, fixa lås till mätarskåpet så de inte slår av strömmen där.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Tråkigt att höra. Jag har själv funderat på att skaffa en Foscam med mörkerseende som känner av om någonting rör sig i kamerans synfält. Då ska det vara möjligt att få kameran att filma och ladda upp filmen till en förvald destination så man åtminstone kan se vad som har hänt. Det lär vara möjligt att länka samman detta med Z-wavebrytare så du kan tända belysning och annat önskvärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.