Staffans2000
Dags att gjuta betongplatta.
Det blir första gången jag skall använda en betongslipmaskin så frågan är främst -hur "torr" skall betongen vara? Även alla övriga tips är välkomna.


Staffan
 
Den ska vara rätt så torr men har du aldrig gjort det förr så ta in hjälp du har bara 1 försök och blir det fel är det skit.
 
Staffans2000
Inom sinom tid skall plattan klinkras, klinkereras, klinkerbekädas... ja, ni fattar. meningen är alltså att släta till ytan såpass att den kan täckas med keramiska plattor. Något spegelblankt balsalsgolv eftersträvas inte.
Behöver jag överhuvudtaget slipa ytan eller blir det vanligtvis tillräckligt slätt ändå?

Staffan
 
Om det inte är supernoga skulle jag köra själv. Vi gjöt en platta själva för första gången ifjol och körde helikopter också utan någonsin gjort det tidigare.

Körde en elektrisk variant som vi tänkte skulle vara lite lättare att hålla på med. Brukar sägas att man ska sätta igång när man kan stå på plattan men sjunker ner en anings så det blir tydliga märken efter skorna. I början gäller det att inte köra för länge på samma ställe så helikoptern gräver ner sig.

Lite läskigt var det när vi satte igång. Helikoptern hoppar gärna till när man startar. Det undviks genom att den ska stå helt rakt / platt på plattan när du startar. Det gäller att få in tekniken med att styra den i sidled genom att höja och sänka handtaget. Börjar man mitt på plattan har man lite marginal så den inte hoppar av. Efter ett tag gick det riktigt bra och plattan blev kanon. Glättade ordentligt med bladen (man börjar med tallriken på) och fick det tom svartglättat på rätt stora ytor. Alltså i princip sammetslent.
 
Hur stor är plattan ?
 
Staffans2000
Tjugo kvadratmeter.
 
  • Gilla
mr.evolution
  • Laddar…
Är den så liten skulle jag slipat för hand finns ingen anledning hyra helikopter för det om det ska bli klinkers på senare.
 
  • Gilla
J.perzzon
  • Laddar…
Staffans2000
Aha.
Tack för alla tips förresten. Man kan med andra ord använda en bred spackelspade för att skrapa bort de värsta ojämnheterna eller har jag fattat fel?
 
20 m2 kan du handriva.

Protte
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Staffans2000
Då fimpar jag de aeronautiska planerna och övergår till avrivningsdito.
Men med vad?

Staffan
 
En rivbräda om det räcker med brädrivet annars får du handslipa med stål men det är nog onödigt gissar att byggmax säljer grejer som duger till 20 m2.
 
  • Gilla
Sebastian M
  • Laddar…
Mikael_L
Men hyr en sloda, och sloda relativt ordentligt. Jag har fått för mig att den grövre ballasten sjunker ner lite och det bli mer finmaterial på ytan då, vilket underlättar att riva och glätta sen.

Sloda
sloda-betonggjutning-platta-pa-mark.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det sjunker nog en del när man vibrerar också men sloda behövs ändå.
 
Staffans2000
Gjutet och klart. Ja nästan. Jag skrapade av överflöd betong med en planka, resultatet blev riktigt bra. Nu har jag skurat halva plattan men resultatet liknar mer en termitstack i genomskärning än ett dansgolv eftersom stenarna blir till rullgrus. Är det en mening i sig att skura bort betongskinnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.