.... framförallt om det har fungerat förut med tvåans hastighet på pumpen.
 
V Vector skrev:
.... framförallt om det har fungerat förut med tvåans hastighet på pumpen.
Jag tror det fungerar, men varför det är så stor skillnad mellan varmt och kallt vatten som är i bilden ?
 
  • Två ventilblock med röda reglage och tryckmätare, troligen del av VVS-installation, mot en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemkontroll med rör, kranar och ledningar i tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump, mätare och ventiler i ett rörledningssystem, troligtvis för värme eller vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en svart Grundfos cirkulationspump i en teknisk installation med rör och kablage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump inomhus, rör, ventiler, elektrisk anslutning, datum och tidstämpel nere till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K KokiKaki skrev:
Jag vill veta hur kan jag rengöra filtren i systemet?
Cirkulationspump, manometer, rör och en värmeenergimätare i ett värmesystem. QR-kod, varningsikoner och tekniska data synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under cirkulationspumpen finns ett smutsfilter.

K KokiKaki skrev:
Jag tror det fungerar, men varför det är så stor skillnad mellan varmt och kallt vatten som är i bilden ?
Det beror på att det är för lågt flöde på vattnet så att all värme hinner att avges innan vattnet hinner komma tillbaka.

Skulle tippa på att det hade räckt med ca 40⁰ i framledningstemperatur om det hade fungerat normalt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Skruva bort stora kromade skruven i änden på cirkulationspumpen (motorn).
Innangör skruven finns motoraxeln.
I änden på axeln är det ett spår där en stor spårmejsel passar.
Står axeln stilla så kan man prova att snurra på axeln, på så sätt kan den eventuellt komma igång.
Tack av hela mitt hjärta
❤️ jag gjorde som du sa till mig, alla radiatorer blev varma. Problemet var att pumpen stod stilla.
 
K KokiKaki skrev:
Tack av hela mitt hjärta
❤️ jag gjorde som du sa till mig, alla radiatorer blev varma. Problemet var att pumpen stod stilla.
Om pumpen stod stilla och kom igång när du hjälpte den, en äldre pump med kanske många år på nacken. Så är kondensatorn nog inte frisk och rätt vanligt fel om pumpen inte vill starta som den ska. Den sitter under locket i den svarta lådan på pumpen. Lätt att byta , kostar någon hundring, en röris byter bara pumpen, kostnad 5000 kr kanske. Har du någon i din närhet som inte är obekväm med verktyg. Bara öppna locket, läsa vad det står för värde ( siffror och en krumelur efter är microfarad ) beställa en ny som ser lika ut och byta.
 
  • Gilla
KokiKaki och 1 till
  • Laddar…
He he.... "Obekväm med verktyg",

eller Curlingbarn.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om pumpen stod stilla och kom igång när du hjälpte den, en äldre pump med kanske många år på nacken. Så är kondensatorn nog inte frisk och rätt vanligt fel om pumpen inte vill starta som den ska. Den sitter under locket i den svarta lådan på pumpen. Lätt att byta , kostar någon hundring, en röris byter bara pumpen, kostnad 5000 kr kanske. Har du någon i din närhet som inte är obekväm med verktyg. Bara öppna locket, läsa vad det står för värde ( siffror och en krumelur efter är microfarad ) beställa en ny som ser lika ut och byta.
Menar du den som är i bilden ?
 
  • VVS-installation med cirkulationspump och rörmarkerad med röd cirkel. Datum och tid nederst höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
Jepp det är rätt. Skruven med klammern är även för locket, Bara lossa den och lyft ut locket. Syns en rund sak där, går att lyfta ut om inte texten syns. Är du osäker så lossa locket och fota så ev text kan synas.
 
  • Gilla
KokiKaki
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp det är rätt. Skruven med klammern är även för locket, Bara lossa den och lyft ut locket. Syns en rund sak där, går att lyfta ut om inte texten syns. Är du osäker så lossa locket och fota så ev text kan synas.
Är det den som behöver att byta?
 
  • Närbild av elektronisk apparat, otydlig, med röda markeringar, datumstämpel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag under installation, oskarpa detaljer, exponerade ledningar, monteringskomponenter, inomhus, datumstämpel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vita runda, lyft ut den och läs vad det står och köp en en ny. lite knepigt att koppla in en ny på plinten, men går att koppla ihop med små kopplingslister, ( s.k sockerbitar ) som får plats i lådan. Klipp då inte av tamparna kort, utan strax efter kondingen, Ingen garanti men ett klart alternativ till en ny pump. Bara prova, liten kostnad mot en ny pump som en röris eller servisgubbe absolut vill sälja. Dom lappar inte, är bara bytesfolk.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den vita runda, lyft ut den och läs vad det står och köp en en ny. lite knepigt att koppla in en ny på plinten, men går att koppla ihop med små kopplingslister, ( s.k sockerbitar ) som får plats i lådan. Klipp då inte av tamparna kort, utan strax efter kondingen, Ingen garanti men ett klart alternativ till en ny pump. Bara prova, liten kostnad mot en ny pump som en röris eller servisgubbe absolut vill sälja. Dom lappar inte, är bara bytesfolk.
Tack så mycket, jag ska göra det.
 
J jonaserik skrev:
Den vita runda, lyft ut den och läs vad det står och köp en en ny. lite knepigt att koppla in en ny på plinten, men går att koppla ihop med små kopplingslister, ( s.k sockerbitar ) som får plats i lådan. Klipp då inte av tamparna kort, utan strax efter kondingen, Ingen garanti men ett klart alternativ till en ny pump. Bara prova, liten kostnad mot en ny pump som en röris eller servisgubbe absolut vill sälja. Dom lappar inte, är bara bytesfolk.
Jag behöver hjälp om ni kan hjälpa mig.
Jag har två radiatorer som behöver bytas. En på andra våningen och en på första våningen. Vilka steg ska jag följa? Ge en detaljerad förklaring steg för steg. Ska jag byta termostat? Anges allt på bilden eller behövs det inte?
Jag tänker att köpa den :
https://www.bauhaus.se/varmeelement-500x1000-vattenburen-1426w
 
  • Vit radiator framför ett fönster, markerade punkter, kaklade väggar, trägolv, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför byta, dom är perfekta för en värmepump. Vad är det som händer, blir dom inte varma eller vad.
 
  • Gilla
KokiKaki
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Varför byta, dom är perfekta för en värmepump. Vad är det som händer, blir dom inte varma eller vad.
Båda radiatorerna droppar av vatten som på bilden i form av droppar Går de att laga eller behöver de bytas?
 
  • Rost och vattenläckage på vit yta med cirkel runt skadad del, datumstämpel nederst höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på vita element med flagnande färg vid en skreva. Datumstämpel nere till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
Jepp har rostat hål i dom och endast byte är rätt, sen det med att stänga av kan gå med den nedersta som har en ventil i sig, men uppe kan det vara otätt i ventilen och spruta vatten. Ser det hela som att en med erfarenhet på rörmokeri ska ta hand om bytet. Är inte direkt något för ett ( Ursäkta ) blåbär att hålla på med. Så bit i äpplet och ta in någon som vet, att köpa nya kan du göra, kanske på samma gång byta termostatdelen med, dom har suttit några år, själva ventilen kan ha klarat sig, men termostaten har passerat bäst före datum. Och allt beror på om det går att få tag på ersättning, men den delen är inte mitt bord, utan andra får säga något om det. Det kommer säkert in någon som vet.

EDIT Anslutningspunkterna kan skilja i lite i höjd på elementen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.