Är Malmberg's JFB kvalité??

Vet inte varför det är 300 mA på värmepumpen - tror att elektriken tyckte att bergvärmens cirkulationspump ofta kan ha felande strömmar.. Kom på att även varmvattenbredaren ligger på samma JFB - kan det vara det som kräver 300 mA??

/kardil
 
Åååååå, står det malmbergs på din jordfelsbrytare?

Har flertalet gånger gjort ett så kallat "installationstest" på befintliga anläggningar, JFB från malmbergs håller inte alltid kravet.

Nu tar jag tillbaka det jag sa att det verkar vara en bra elektriker.

(han kan ju iofs haft otur att hans chef sagt åt han att handla där, men malmbergs = rusta, biltema, tyvärr)
 
Ojdå.. det låter inte bra.. Det verkar vara en riktig tomte som varit hos oss (eller också hans chef..)..
 
Måste tillägga att även Moeller är riktigt usla på JFB.

GE, Hager, ABB, Siemens, Merlin Gerlin, ja nästan vad som helst annat är helt okej...
 
Ja, det är väl bara att hoppas att vi inte fick ett måndagsexemplar.. som det ju verkar finnas många från detta märke..
 
... hursomhelst - det är ju bra att vi överhuvudtaget har en jordfelsbrytare idag.. det har vi inte haft alls vilket är katastrof i ett gammalt trähus med gamla elledningar etc.. - man får tänka positivt ;-)

/kardil
 
kardil>Många värmepumpar kräver en brandskyddsautomat på 300 mA så det är inget som helst konstigt att den sitter på sin egen. Pumpen hade troligen direkt löst ut en vanlig jfb på 30 mA och det utan att det är det minsta fel på pumpen. Den brandskyddsautomaten är knappast kopplad till cirkpumpen på värmepumpen utan till värmepumpen med kompressor och hela köret.
Se installationsanvisningar. Vilket din kunnige elektriker verkar ha gjort. .

/Kent
 
Redigerat:
hempularen skrev:
MEn vad är det för vits med en på vattenburen golvvärme?
Jag undrar, precis som hempularen, vad är det för vits med en JFB på vattenburen golvvärme (golvvärmen värmer endast upp källaren - inte resten av huset..)?

Brukar/ Behöver man ha det?

/kardil
 
Märkligt att två värmepumpar efter varandra inte har löst vår 30 mA jordfelsbrytare som är kopplade för hela huset.
Protte
 
Tack Kent - det kanske inte är så dumt gjort ändå, då..?

En annan, säkert basic fråga - Vad är det för säkringar som sitter lokalt innanför bergvärmepumpens kåpa? Dessa säkringar har ibland löst ut för oss - varför har man sådana lokala säkringar?

/kardil
 
snickarboden skrev:
Pumpen hade troligen direkt löst ut en vanlig jfb på 30 mA och det utan att det är det minsta fel på pumpen.
Jag kör ju som sagt med en 30 mA jfb till en vp på 8kw utan problem hittills.
Vad är det som gör att vp borde lösa en 30 mA jfb?
Det enda som står i installationsanvisningarna är att vp ska ha egen jfb.
 
Det kanske är en 300mA JFB för att den inte direkt är till för att skydda människor? Bara en gissning :)
 
Det skulle möjligen vara elpatronen, kommer det fukt i aluminiumoxiden så blir det en felström.
Styrelktroniken läcker inte mer än annan elektronik. Trefasmotorn som driver det hela runt är skild från vatten.

Det finns en ogrundad rädsla för JFB.

Protte
 
Iom att pumpen är fast installerad så behöver den inte 30mA personskydd utan man har helt förståndigt satt ett 300mA brandskydd på den istället.

För resten av huset skulle jag ha velat sett ca halva huset var på varsin jfb. På den som inte har cirkpumpen rekommenderar jag att man sätter ett vanligt elelement i källaren. Iom det så var man av med risken med att en stoppad cirkulasitonspump ska bli ett problem.
Sen ser jag helst att ma separerar ut elen utomhus och ger den en egen också. Just på grund av det där med utlöst brytare och mörker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.