Hej,

Vi har just haft en elektriker som satt in jordfelsbrytare i vårt gamla hus från 1925. Han har satt in 3 jordfelsbrytare:
- en separat för Bergvärmepannan
- en separat för VATTENBUREN golvvärme
- och en för resten av husets el - inklusive vår stora kyl och vår stora frys

Vi kan känna att detta inte blev helt optimalt installerat.. För det första - ska man verkligen ha en egen jordfelsbrytare till pumpen för VATTENBUREN golvvärme. För elektrisk golvvärme är det ju krav - men hur är det med vattenburen golvvärme?

Sedan hade vi nog önskat separat jordfelsbrytare till kyl och frys.. Är det inte dumt all lägga dessa tillsammans med resten av husets eltillförsel? Om man ska sätta jordfelsbrytare till kyl och frys (de är två stora separata) - ska man sätta in två stycken då - dvs en till kylen och en till frysen?

Tacksam för svar från en elkunnig.. Har vi fått installerat jordfelsbrytarna på bäst sätt?

Hälsningar,

kardil
 
Löser Kyl/frys JFB, hur märker ni detta?

Det hade väl varit lite bättre att dela huset på 2 JFB och cirkulationspumpen på den ena

Egentligen så behövs inte JFB på värmepumpen då den är fast installerad men det skadar aldrig.

Protte
 
Vilken värmepump menar du - golvvärmepumpen eller bergvärmepumpen?

Bra fråga hur vi skulle märka det - det kan man ju inte, men man skulle iallafall gardera sig att en annan maskin i huset framkallar att jordfelsbrytaren går och kyl/frys stängs av (typ under semestern).

Som sagt vi har 3 JFB idag - en på bergvärmepumpen, en på golvvärmepumpen (vattenburen värme) och en på resten av huset (inkl. kyl och frys). Hur menar du det skulle varit för att bli bättre?

kardil
 
Det är inte ovanligt att man installerar en 300mA JFB för värmepumpen och 30 mA för övriga huset,,,kolla vilken JFB du har till VP

FLKR
 
Jag skulle inte sätta separat jfb på kyl/frys. För som prototypen säger, om den då löser så är det inte säkert att ni märker de på länge. Bättre om de är belysning osv på samma.. Då skulle jag hellre sätta separat på uttag/belysning ute, då de oftast är dessa som orsakar jordfel. Inte dumt heller att ha värmepump på egen JFB eftersom denna också ofta kan orsaka jordfelströmmar.
 
MEn vad är det för vits med en på vattenburen golvvärme?
 
Vi har:

300 mA JFB på Bergvärmens cirkulationspump
30 mA JFB på vattenburna golvvärmen
30 mA JFB på resterade del av huset inklusive kyl/frys/utomhusel

MEN som sagt - vad är det för mening med JFB på vattenburen golvvärme - brukar dessa orsaka jordfelsströmmar eller fela på annat sätt??
 
Bergvärme och ytjordvärme är olika ställen man hämtar energin
Värmepump en apparat som transporterar energi från en lägre temperatur (kollektorvattnet) till en högre temp (radiatorvattnet)
Cirkulationspump som får vattnet att cirkulera i radiatorer eller vattenburen golvvärme.

Bergvärmepanna?? Panna där förbränner man något.

Sedan den eviga frågan om semester, den som vattnar blommor och ser till huset reagerar om ljuset inte fungerar. Brukar dina blomvattnare öppna frysen? Jag tror att de reagerar först när det rinner vatten på golvet och då är det så dags.

Sedan ska man inte lämna kablar ute i blötan.

Sedan en fråga till övriga, varför skulle en värmepump lösa jfb, Det är en helt vanlig trefasmotor som elektrisk komponent (som skulle orsaka jordfel)
En ELpatron har mycket mer kritisk isolation som lättare blir jordfel på (fast nu är det väl så att "alla" VP har elpatron utom min).

Protte
 
Man vill väl ha jfb på all el i huset och en separat på golvvärmen gör ju att det inte blir kallt i huset även om jfb för övrig el löser.
Undrar varför man sätter 300mA jfb på vp?
Jag kör med 30mA på min och den har inte löst än.
 
hempularen skrev:
MEn vad är det för vits med en på vattenburen golvvärme?

Menar säkert att det är till cirkpumpen eller likn, det är bra, då snurrar alltid vatten i rören, och risken för frysning minskar radikalt.
 
Och en separat till kylofrys
Samt en speciell till belysning så man hittar till JFB om den löser då det är mörkt
Och en till motorvärmaren så man kan lämna kabeln i snö och slask utan att frysen tinar upp
Och på julafton måste utegranen ha en egen så den får ha ett jordfel på 30mA alldeles själv.

Men hallå ska man ha ett eget reservelverk om strömmen är borta också
Och en automatisk braskammin med vedinlägg om värmen strejkar när man är på Bali mitt i vintern.

Jag skyller på att jag är lite trött just nu.

Protte
 
kardil skrev:
Hej,

Vi har just haft en elektriker som satt in jordfelsbrytare i vårt gamla hus från 1925. Han har satt in 3 jordfelsbrytare:
- en separat för Bergvärmepannan
- en separat för VATTENBUREN golvvärme
- och en för resten av husets el - inklusive vår stora kyl och vår stora frys

Vi kan känna att detta inte blev helt optimalt installerat.. För det första - ska man verkligen ha en egen jordfelsbrytare till pumpen för VATTENBUREN golvvärme. För elektrisk golvvärme är det ju krav - men hur är det med vattenburen golvvärme?

Sedan hade vi nog önskat separat jordfelsbrytare till kyl och frys.. Är det inte dumt all lägga dessa tillsammans med resten av husets eltillförsel? Om man ska sätta jordfelsbrytare till kyl och frys (de är två stora separata) - ska man sätta in två stycken då - dvs en till kylen och en till frysen?

Tacksam för svar från en elkunnig.. Har vi fått installerat jordfelsbrytarna på bäst sätt?

Hälsningar,

kardil

Får man fråga vad kalaset kostade?

Det är inte ofta jordfelsbrytaren löser ut i misstag. (typ aldrig, om det är kvalite)


Jag tycker det låter som att det har varit en bra/ordentlig elektriker där, ni skall känna er trygga.

/Richard
 
el_richard skrev:
Det är inte ofta jordfelsbrytaren löser ut i misstag. (typ aldrig, om det är kvalite)

/Richard
Håller med till 100

Protte
 
Kardil: sa elektrikern varför han satte 300 mA JFB på värmepumpen?
 
Hej,

Vi har inte fått räkningen ännu.. så jag vet inte vad det går på.. Det låter tryggt att att någon verkar tycka att det är ok gjort - jag är dock ännu inte övertygad.

Jag är ledsen om borta vad det gäller cirkulationspumparna. Jag skrev bergvärmepanna - det är klart att det inte är en panna, utan en cirkulationspump. Fel ordval (får väl skylla på att jag är van vid vedeldad panna..)

Vad det gäller separat JFB för cirkulationspumpen (som driver runt allt vatten till alla radiatorer i hela huset) så är det ju viktigt att den ligger på egen för att minimera risken för att ledningar fryser sönder på vintern (vet dock inte om det är överdimensionerat med 300mA..)?

Vad det gäller golvvärmen måste jag nog förtydliga lite.. Vi har endast vattenburen värme i tvättstugan i källare (idag ingen värme alls) + att vi ev ska installera golvvärme i hallen i källare (ingen värme idag heller) - vi har rå källare idag. Om denna löser ut spelar ju ingen roll alls - vi klarar ju oss idag utan frysrisk då källaren är kall året om. Det är det som gör att jag undrar om man verkligen ska JFB på denna lokala vattenburna golvvärme..? Enda orsaken jag ser är om det är vanligt att dessa typer av golvvärmepumpar ofta löser ut - då vill man ju lägga den separat så att inte tex kyl och frys påverkas av att JFB löst ut.

Resten av huset värms alltså upp via radiatorer från bergvärmens cirkulationspump.

Blev det lite klarare..? Kommentarer?

/kardil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.