harry73
Byggstart= 6 månader försenad
Inflyttning= 3 månader försenad

Så E har jobbat in ca 3 månader. Det borde vara en bra insats från Entreprenören.
Då är nästa frågan, hur mycket byggstarten försenades av att ni inte hade konstruktionsritningar

Är det mer än 3 månader, då tycker jag inte att ni kan klaga allt för mycket på E.
Visst om han borde ha anmällt att försenad byggstart kan leda till försenat färdigställande kan man bråka om det. O andra sidan är det en självklarhet som ni borde ha förstått.

En lösning kan vara att komma överens att ni nollar all förseningsvite, men att all extra försening leder till vite
 
Förtydligande:
Byggstart för en månad sedan = 6 månader försenat.
Senaste slutdatum som vi har fått kommunicerat ligger 3 månader efter det ursprungliga slutdatumet, men det finns inget som tyder på att huset kommer att stå färdigt då. Huset kommer att resas i dagarna.
Den försenade byggstarten hänförs av E till sin helhet bero på att de saknade konstruktionsritningar.

Fråga: Borde inte E i så fall ha kommunicerat risken för försening mycket tidigare till oss (eftersom E borde ha förstått detta redan vid kontraktsskrivning!) så att vi hade möjlighet att åtgärda problemet (vi vet att det för vår konstruktör tog en arbetsvecka i kalendertid, 15-20 timmar i arbetstid), i stället för att själv åta sig att göra konstruktionsritningar och sedan åberopa det som skäl för en sex månaders försening?
 
Vanbeasten skrev:
Meningen med vite är inte att det ska vara ett straff för att man inte blev klart den dag som står i avtalet, utan ett incitament för att entreprenören ska bli klar.
Och vilket incitament blir det för entrepenören om man inte utkräver vitet?
 
Byggis1976 skrev:
...Men förseningsvite är ju en del av avtalet enligt ovan och inget straff. Det skulle ju vara konstigt om det betraktades som straff. Det är lika lite ett straff mot E som att en eventuell vinst för E är ett straff mot kunden.
Eeh...ja? Det var ju det jag sa :)
 
Redigerat:
Nerre skrev:
Och vilket incitament blir det för entrepenören om man inte utkräver vitet?
Vitet är inget man kräver tillbaka från entreprenören utan när bygget är klart och man kan konstatera att det blev en försening som berättigar till vitet håller beställaren inne beloppet från den sista fakturan.

Men säg då att man inte är överens om att beställaren har rätt till vitet och det handlar om en försening på åtta veckor á 5 000 kr = 40 000 kr. Huset är trots allt klart och man kan flytta in, är det då värt att tvista om ett sådant belopp? Jag säger inte att man inte ska göra det, utan bara att man måste vara lite pragmatisk och ställa kostnaden i relation till besväret att tvista.
 
Redigerat:
Sofia LM skrev:
Förtydligande:
Byggstart för en månad sedan = 6 månader försenat.
Senaste slutdatum som vi har fått kommunicerat ligger 3 månader efter det ursprungliga slutdatumet, men det finns inget som tyder på att huset kommer att stå färdigt då. Huset kommer att resas i dagarna.
Den försenade byggstarten hänförs av E till sin helhet bero på att de saknade konstruktionsritningar.

Fråga: Borde inte E i så fall ha kommunicerat risken för försening mycket tidigare till oss (eftersom E borde ha förstått detta redan vid kontraktsskrivning!) så att vi hade möjlighet att åtgärda problemet (vi vet att det för vår konstruktör tog en arbetsvecka i kalendertid, 15-20 timmar i arbetstid), i stället för att själv åta sig att göra konstruktionsritningar och sedan åberopa det som skäl för en sex månaders försening?
Vitet kan ni först åberopa när huset är klart och den verkliga förseningen är konstaterad. Det är inget ni kan räkna med i det här läget, utan håll er del av avtalet och följ betalplanen och betala efter utfört arbete och håll inne 10% på varje faktura. Då finns det medel att hålla inne även för ett eventuellt vite i slutändan.
 
I det här läget hade jag satt mig ned med entreprenören och diskuterat lösningar. Oavsett om ni kan tvinga igenom ett vite så är det inte den resan ni vill ha med en entreprenör som bygger det viktigaste i ert liv näst efter familjen. Ni vill inte få ett stressbygge där det tas genvägar för att E känner att denne blivit snuvad på mer än halva projekttiden

Om jag var E i det här läget hade jag menat på att det är den ursprungliga byggtiden som gäller, oavsett vilket slutdatum som står i kontraktet. alla kan begå misstag och glömma skriva in ett nytt slutdatum när de tror att det är byggtiden som är avgörande.

Tät kommunikation och bra relationer med E kan göra underverk för en tajt tidplan. Diskutera fram det bästa slutdatum de kan erbjuda utan att tumma på kvalitén. Säkerställ att det inte blir de andra vanliga förseningarna man brukar råka ut för under byggtiden som försenade leveranser, resursbrist, uteblivna underentreprenörer mm. Fråga er entreprenör vad ni kan göra för att underlätta för denne att färdigställa bygget så smidigt som möjligt. Har É personal som vill arbeta under juli? Kanske kan arbeta på ert hus i så fall?

Juridiskt kanske ni har ett case, men det blir nog en ofantlig uppförsbacke att motbevisa entreprenören att det är något annat än uteblivna ritningar som orsakat förseningen. Sen, som sagt, att komma på kant med E precis i byggstarten är inte att rekommendera. Tydlighet om era önskemål och krav är däremot bra.
 
Om det är så att E inte själv meddelat försening när problemet med konstruktionsritningar framkom så skulle jag, utan att då vara jurist, säga att era möjligheter är mycket goda. Om ni dessutom vill vara ännu mer korrekta, så lägg på en vecka för ritningarna - väl i överkant! Er sits verkar mycket bra, så vid diskussioner skulle jag inte lägga mig platt om jag var du. Om ni dessutom, vilket inte spelar mer än en moralisk roll faktiskt, har haft direkta kostnader med tex dubbelt boende så var ödmjuk men ett avtal är ju ett avtal. Ni har ju betalat för en tjänst och en tid.
 
harry73
Byggis1976 skrev:
Om det är så att E inte själv meddelat försening när problemet med konstruktionsritningar framkom så skulle jag, utan att då vara jurist, säga att era möjligheter är mycket goda.
men nu har E lämnat ett nytt tidplan och sagt att förseningen beror på ritningar. E kunde rimligtvis inte göra ett nytt tidpla innan ritningar var färdigt och bygget kom igång. Då är endaste frågan om E behövde anmäla vid kontraktskrivning att ritningar kommer at försena projektet (och eventuellt leda till extra kostnader) eller om ni borde ha insett det.
 
Så som konsumentlagstiftningen normalt ser ut så förutsätts näringsidkare vara mer insatta i vad som gäller och ha ett övertag gentemot konsument. Det innebär att en näringsidkare har väldigt svårt att komma någonvart med argument av typen "det borde ni ha förstått" gentemot en konsument. För svaret på såna argument blir alltid "det skulle du ha framfört".

När det handlar om avtal mellan företag så finns inte det skyddet, där kan man säga att den som inte har tillräcklig koll "får skylla sig själv".
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
harry73 skrev:
men nu har E lämnat ett nytt tidplan och sagt att förseningen beror på ritningar. E kunde rimligtvis inte göra ett nytt tidpla innan ritningar var färdigt och bygget kom igång. Då är endaste frågan om E behövde anmäla vid kontraktskrivning att ritningar kommer at försena projektet (och eventuellt leda till extra kostnader) eller om ni borde ha insett det.
Jag tänker såhär: Om E innan kontraktskrivning visste att det fanns osäkerhet kring ritningarna (vilket hen gjorde) borde E i kontraktet inte angivit ett fixt slutdatum samt därefter erbjudit sig att ta fram ersättning till de förlorade konstruktionsritningarna, med annat än att hen visste att tidplanen gick att hålla. Och i synnerhet inte utan att meddela att det skulle kunna bli förseningar, så snart hen insåg detta. Vi är lekmän och insåg det inte, särskilt som den första omgången ritningar tog en vecka att ta fram. När E skulle genomföra samma arbete tog det 4 månader.

Vi har inte riktigt fått någon ny tidplan utan bara ständigt uppskjutna inflyttningsdatum, som beror på faktorer helt utanför vår kontroll, men faktorer som E har rådighet över. Så har det varit hela tiden. Dock hänvisas den totala förseningen i sin helhet till de försenade konstruktionsritningarna.

Som ni förstår är det rätt viktigt för oss att veta om det vite vi har inskrivet gäller eller ej - om det inte gäller, kan ju E fortsätta att fördröja på det här sättet i all evighet och fortsätta skylla på ritningarna, utan att behöva ge oss ett nytt slutbesiktningsdatum. Vi kommer säkert att lyckas lösa detta i dialog och samförstånd - jag är inte ute efter att driva vår sak alltför långt - men för att ha en bra dialog krävs också att alla inblandade vet vad som gäller juridiskt.
 
harry73
Oavsett om E har rät till förlängd tidplan pga ritningar ska han inte i all oendlighet skylla mya förseningar på det.
särt er med E och gör en ny tidplan baserat på den nya ritningar och den nya byggstarten. Hamna inte i tvist med E om de är vitegrundande eller ej, men ser till att det blir tydlig vilka försening beror på vilken orsak. Vitesfrågan kan ni diskutera vid ett senare tillfälle
 
Vanbeasten skrev:
Eeh...ja? Det var ju det jag sa :)
Du skrev att "meningen med ett vita är inte att det skall vara ett straff". Jag höll med, det är aldrig ett straff.
 
Jag skulle vara mycket orolig om en småhusbyggare är 6 månader försenad men hävdar att de endast är totalt 3 månader försenad.

Att jobba in/forcera 3 månader i en småhusentreprenad är normalt omöjligt, vilket skule göra mig misstänksam om att de inte har nån koll ang tidplanen alt det blir mycket fuskjobb.

Vitet krävs efter godkänd slutbesiktning och ni bör håll inne med betryggande medel för ev fel och vitessumma.

Om inte E har skriftligt meddelat att försening kan ske pga ritningsstrul spelar det ingen roll om ni har orsakat strulet.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vanbeasten skrev:
Vitet är inget man kräver tillbaka från entreprenören utan när bygget är klart och man kan konstatera att det blev en försening som berättigar till vitet håller beställaren inne beloppet från den sista fakturan.

Men säg då att man inte är överens om att beställaren har rätt till vitet och det handlar om en försening på åtta veckor á 5 000 kr = 40 000 kr. Huset är trots allt klart och man kan flytta in, är det då värt att tvista om ett sådant belopp? Jag säger inte att man inte ska göra det, utan bara att man måste vara lite pragmatisk och ställa kostnaden i relation till besväret att tvista.
Jag tycker du vänder relationen här. vitet är inget man "diskuterar om det är värt", det är avtalat punkt. skulle ja vara sjukt om konsumentet vid färdigställandet börjar resonera kring om det avtalade priset ändå inte var för högt? så gör man inte utan har båda perter enats om en postgång, ett utförande och ett pris så skulle jag påstå att det gäller. Och dessutom, det är inte konsumenten som då i denna fråga ställer sig undrande till om det är värt att processa utan entreprenören. Det är E. som måste börja processa för att få pengarna.

Om jag vore TS skulle jag hålla inne mer än nödvändigt för ni vill också få huset slutfört. Så till siste fakturan skall vite plus 10% minst hållas inne. Vitesbeloppet kan ju ev överstiga 10% då måste man hålla inne mer. För att man som kund skulle "få tillbaka" pengar ser jag som väldigt ossanorlikt.

Men med detta sagt måste det vara rimligt, men 6 månader för 15 timmar är inte rimligt. en vecka kanske, eller om E. tydligt meddelar att omprioritering måste ske, en månad, men 6 månader? Orimligt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.