Jag stämmer in i kören, TS har pga okunskap blivit blåst.
Jäkligt trist historia tyvärr.
Hur man skyddar sig från dylikt vet vi, men hur gör man nu?
Någon säger besiktningsman, vilket är rätt i sak, men om jag hamnade i samma sits skulle jag vilja ha besiktningsman jurist och stödperson och ny snickare typ nu!
Lider med TS och att stoppa bygget nu är ett alternativ, fast få in både besiktningsman och jurist och snickare samtidigt för att räta upp detta bygge behövs.

Önskar verkligen TS lycka till med detta.

/W
 
  • Gilla
Andie Gson
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag stämmer in i kören, TS har pga okunskap blivit blåst.
Jäkligt trist historia tyvärr.
Hur man skyddar sig från dylikt vet vi, men hur gör man nu?
Någon säger besiktningsman, vilket är rätt i sak, men om jag hamnade i samma sits skulle jag vilja ha besiktningsman jurist och stödperson och ny snickare typ nu!
Lider med TS och att stoppa bygget nu är ett alternativ, fast få in både besiktningsman och jurist och snickare samtidigt för att räta upp detta bygge behövs.

Önskar verkligen TS lycka till med detta.

/W
Skulle inte säga att TS blivit blåst utan litade på hantverkaren att det skulle vara billigare med löpande räkning. Men ingen skam från byggaren. Nästan 450k efter rot för bara arbetskostnad sedan ingår inte el eller vvs. Om jag skulle vara TS skulle jag bestrida var ända jävla kostnad
 
Isarheml Isarheml skrev:
Skulle inte säga att TS blivit blåst utan litade på hantverkaren att det skulle vara billigare med löpande räkning. Men ingen skam från byggaren. Nästan 500k efter rot för bara arbetskostnad sedan inger inte el eller vvs
Hur kan du skriva att TS inte blivit blåst?
 
S
Vi gjorde om ett badrum/tvättstuga där vi bodde förut på ca 6 m2 för ca 1 år sedan (söderort), det var träbjälklag på 2 våningen. Det tog ca 4 veckor och gick på ca 112000 för arbete inklusive grundmaterial och rot, dom rev ner allt ner till reglarna och reglade upp enligt gällande regler + nytt vatten avlopp och el.
 
T
Ni har blivit REJÄLT blåsta, bland det värsta jag har hört talas om:thinking:. Max 160 timmar ska det som har gjort hittills ha tagit och då räknar jag högt.

Ge mig din adress så jag kan köra upp och slå dina "hantverkare" på käften:p. Fattar inte på mig att dom inte skäms.....är dom svenskar förresten, undrar eftersom det är en låg timpeng?
 
  • Gilla
Andie Gson och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Ni har blivit REJÄLT blåsta, bland det värsta jag har hört talas om:thinking:. Max 160 timmar ska det som har gjort hittills ha tagit och då räknar jag högt.

Ge mig din adress så jag kan köra upp och slå dina "hantverkare" på käften:p. Fattar inte på mig att dom inte skäms.....är dom svenskar förresten, undrar eftersom det är en låg timpeng?
De är helsvenska. 420:- per person och timme tar de. De kommer ofta 3-4 man, men vi hade två som gjorde vårt förra badrum på kortare tid som sagt.

Ok men då är det alltså inte bara jag ”som inte kan bygg” som min hantverkare påstår…
 
S
Andie Gson Andrea Gson skrev:
De är helsvenska. 420:- per person och timme tar de. De kommer ofta 3-4 man, men vi hade två som gjorde vårt förra badrum på kortare tid som sagt.

Ok men då är det alltså inte bara jag ”som inte kan bygg” som min hantverkare påstår…
Jag fattar inte varför det tar så lång tid, om man nu kan få plats att jobba 3-4 pers samtidigt på 6m2 så borde det max ta 2 veckor. Plattsättaren gjorde allt från rivning till återbyggnad utom el och vvs på 4 veckor hos mig (ej svensk men hade koll på alla regler och gjorde ett väldigt bra jobb). Där ingick en nisch i väggen också...
 
  • Gilla
Andie Gson
  • Laddar…
Finns ju ingen lag om hur fort/långsamt en firma jobbar..
Däremot skulle ju många andra firmor jobba fortare än eran tyvärr.
 
  • Gilla
Andie Gson
  • Laddar…
Bowman
Jag har aldrig haft med en hantverkare eller firma att göra som inte försöker skinna en. Allt i från schyssta grannen med egen firma och utländska arbetare.
Till dom största och mest välrenommerade byggföretagen.
Dom som tycker sig haft en bra upplevelse, har antagligen inte (eller vill inte) förstått hur dom blivit lurade bara.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Bowman Bowman skrev:
Dom som tycker sig haft en bra upplevelse, har antagligen inte (eller vill inte) förstått hur dom blivit lurade bara.
Riktigt så illa är det inte men det är verkligen ledsamt att läsa om allt negativt som folk råkar ut för. Jag är själv supernöjd med dom få sakerna jag tagit in hjälp för men jag har med lite tur och vad som nästan skulle kunna kallas orättvisa förutsättningar lyckas hitta rätt. Jag gillar små väldigt lokala firmor där man vet exakt vem/vilka som kommer utföra jobbet.

Som kund verkar man behöva vara lika insatt som hantverkaren i projektet, utbildad i upphandlingar samt gärna jurist för att ha en rimlig chans...
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Jag skrev upp deras timmar de första 10 dagarna men tappade räkningen sen pga att det var folk in och ut hela tiden och det var helt omöjligt att hålla reda på (om man måste ha ett liv samtidigt ), men ser enligt det jag kan jämföra att de har lagt på allt från en timme till ett par per dag. En söndag när vi inte var hemma har de skrivit att de var här 8 timmar och slängde avfall. När jag konfronterade honom har han svar på allt och säger att de slängt avfall/haft körtid/handlat material etc

Själva rivningen av tvättstugan (innan de ens slagit ner väggen till nya badrummet) har de skrivit upp ca 60 timmar på. För att riva gipsväggarna, plastmattan, dra ner vägghyllor och ta ut vask/tvättmaskin.

Det ena problemet är att de är långsamma, det andra är att de saltat fakturorna. Tyvärr kan jag bara bevisa att delar av fakturan inte stämmer.
De kommer kl 9-10 varje dag och går kl 15 - 15:30, trots det har de skrivit att de varit här 2-3 pers fulltid varje dag. Men som sagt fyra olika personer (varav tre bröder) som kommer och går om varandra är omöjligt att kontrollera.

Det tråkiga är att ägaren är en vän till en vän och därav vår naivit. Kompisen gav bra referenser och sa att de var seriösa men han hade inte själv använt dem. Bankar huvudet i väggen nu för min magkänsla sa att det inte kändes bra men brist på hantverkare och fullt upp med livet gjorde att vi till sist bara tog dem.

Vårt trumfkort nu är att vi inte betalt mer än första fakturan. Vill ju att han ska göra klart så vi får hålla lite hyfsat god min, men sedan kommer jag gå bananas det kan jag lova.
 
Kanske dax att montera larm med kamera? Behöver ju inte vara äkta, kanske får dom att tänka till när dom räknar timmar…
 
  • Gilla
Andie Gson
  • Laddar…
Andie Gson Andrea Gson skrev:
Jag skrev upp deras timmar de första 10 dagarna men tappade räkningen sen pga att det var folk in och ut hela tiden och det var helt omöjligt att hålla reda på (om man måste ha ett liv samtidigt ), men ser enligt det jag kan jämföra att de har lagt på allt från en timme till ett par per dag. En söndag när vi inte var hemma har de skrivit att de var här 8 timmar och slängde avfall. När jag konfronterade honom har han svar på allt och säger att de slängt avfall/haft körtid/handlat material etc

Själva rivningen av tvättstugan (innan de ens slagit ner väggen till nya badrummet) har de skrivit upp ca 60 timmar på. För att riva gipsväggarna, plastmattan, dra ner vägghyllor och ta ut vask/tvättmaskin.

Det ena problemet är att de är långsamma, det andra är att de saltat fakturorna. Tyvärr kan jag bara bevisa att delar av fakturan inte stämmer.
De kommer kl 9-10 varje dag och går kl 15 - 15:30, trots det har de skrivit att de varit här 2-3 pers fulltid varje dag. Men som sagt fyra olika personer (varav tre bröder) som kommer och går om varandra är omöjligt att kontrollera.

Det tråkiga är att ägaren är en vän till en vän och därav vår naivit. Kompisen gav bra referenser och sa att de var seriösa men han hade inte själv använt dem. Bankar huvudet i väggen nu för min magkänsla sa att det inte kändes bra men brist på hantverkare och fullt upp med livet gjorde att vi till sist bara tog dem.

Vårt trumfkort nu är att vi inte betalt mer än första fakturan. Vill ju att han ska göra klart så vi får hålla lite hyfsat god min, men sedan kommer jag gå bananas det kan jag lova.
Man ska inte ha löpande när det gäller sådant man inte förstår. Kräv att de specar all tid innan du betalar nästa faktuta
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Man ska inte ha löpande när det gäller sådant man inte förstår. Kräv att de specar all tid innan du betalar nästa faktuta
Jotack, det förstår jag nu. Men lätt att vara efterklok
 
Det går utmärkt att ha jobb på löpande, du har däremot blivit lurad så vitt jag kan förstå.

Be om dagbok eller liknande för ALLT som gjorts. Att vara 3-4 gubbar för en tvätt/bad funkar ju inte man måste stått på varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.