mycke_nu skrev:
...
Sedan tycker jag att fuktproblemet i den här tråden är grovt överdrivet. Allt kommer att torka ut genom väggarna med tiden. Jag skulle personligen inte ha gjort någonting alls utan låtit naturen sköta saken själv.
Det är väl lite lättvindigt resonerat, att "naturen" skulle sköta det hela själv.
Konstigt att det då finns så mycket mögelproblem i vårt naturligt fuktiga klimat.
Men visst ja, mögel är ju också naturligt ;)

Min, och säkert andras, tanke med att öka värmen var inte att torka ut luften, utan att tina och torka det som kondenserats och frusit på skivorna "bakom" isoleringen och på syllen.
Det är lite väl optimistiskt att tro att den fukten bara skall torka bort när vårsolen tinar och värmer.
Sannolikt skulle risken för mögelpåväxt var stor då.

Så nej, jag tycker inte att man medvetet skall bygga in fukt och väta.
 
Kanske inte I det här fallet då det I naturen är ganska sällsynt med cellplast, isolering, spånskivor mm
 
har samma problem med mitt utbygge fast i taket. Har ett valmat plåttak och isoleringen bli fuktig. Ibland på vissa ställen kan det bli små pölar stora som femkronor med fukt. Har kollat med experter och min KA å enligt dom finns de inget å göra åt saken. De torkar "nog" ut sig med tiden. Sen har denna hösten/vintern inte varit speciellt torr :). Har själv ingen lösning på problemet och värme hjälper inte.
 
HenrikssonD: Tråkigt när det redan är färdigt, men förhoppningsvis ställer det inte till med några långsiktiga problem.

Men en sak jag funderar på nu, som jag inte blir helt klok på:

Nu står jag med avfuktaren på dygnet runt och häller ut (uppskattningsvis) 2 liter två gånger om dagen. Jag håller runt 7 grader i rummet.

Här önskar jag att jag hade ett facit, vad innebär denna fuktmängd? Innebär det att jag har skitmycket fukt kvar i rummet (inkl all isolering mm) som jag ska undvika att bygga in, eller är denna mängd rimlig att fortsätta att dyka upp i all oändlighet?

Jag antar att frågan är svår att svara exakt på då man inte vet rummets förutsättningar. T.ex. så är ju inte rummet lufttätt överhuvudtaget (så klart, nu när vi står med endast vindtät utåt) och det droppar överallt utomhus pga några plusgrader, så all denna fukt som avfuktaren fångar upp är kanske från utomhus. Kanske står jag med avfuktaren på helt i onödan just nu.

Hur borde man tänka?
Jag har inte kompetensen att sätta något i perspektiv eller inte, om det är torrt eller blött där inne. Fuktmätaren säger ju att all trä är torr nu iaf, men vad isoleringen innehåller har jag inte koll på. KnockOnWood skrev förut att man skulle kunna skära ut en bit och mäta och väga osv, men det känns en aning svårt att få det någorlunda exakt?!

Tack, ni är guld och ni lär mig massor!
Hoppas jag får chansen att hjälpa folk på samma sätt framöver!
 
Är inte färdig. Det är isolerat, plastat och glesat. Men jag är inte jätte orolig det är ju ingen fukt ifrån huset eftersom de är plastat. Så de kommer in genom luftspalten i luften och då kan ju fukten ta samma väg ut. Som sagt tror naturen tar hand om det .
 
Tobbew : jag tror att Stenkullen nu håller lika hög luftfuktighet som resten av luften. Stenull har hög ånggenomsläpplighet så det borde vi detta laget ha anpassat sig. Mängden vattenånga i isoleringen är då ett par gram per skiva. En del av detta kommer kondensera när de sätts tillbaka, men så små mängder måste vindpappan kunna ta hand om.

Angående avfuktningen så håller trät brutalt mycket vatten. Om det har en medelfuktkvot på 15% så är det 0,15 kg vatten per kg trä. Om luftfuktigheten i luften är 30% så kommer torka tills den håller en mycket lägre fuktkvot. Då snackar vi hundratals liter vatten! Men det tar tid och mycket under 15% behöver man inte komma för att vara på den säkra sidan. Jag skulle gissa att din affuktare tar fukten mest utefrån, men en liten del från trät.
 
Se där kom lit fakta från en kunnig!

Jag hade nog gjort så här:
Plastat och gjort klart en liten del, t. ex. mellan två reglar.
Och så tittat framåt vårkanten hur det har gått med fukt och mögel där.
Och först därefter gjort klart resten.

Men kanske det är läge för en s.k. ångbroms:
http://www.isover.se/files/Isover_S...ss/Broschyrer_Bygg/Produktblad Vario Xtra.pdf
Någon som vet mer om detta?
 
KnockOnWood skrev:
Det är väl lite lättvindigt resonerat, att "naturen" skulle sköta det hela själv.
Konstigt att det då finns så mycket mögelproblem i vårt naturligt fuktiga klimat.
Men visst ja, mögel är ju också naturligt ;)

Min, och säkert andras, tanke med att öka värmen var inte att torka ut luften, utan att tina och torka det som kondenserats och frusit på skivorna "bakom" isoleringen och på syllen.
Det är lite väl optimistiskt att tro att den fukten bara skall torka bort när vårsolen tinar och värmer.
Sannolikt skulle risken för mögelpåväxt var stor då.

Så nej, jag tycker inte att man medvetet skall bygga in fukt och väta.
Jag vet bara att jag lämnade ett yttertak utan papp ett par månader under en höst. Det var dyngsurt när väl pappen kom på, så blött att brädorna stod i spänn och nästan reste sig. Sedan torkade alltihop ut från insidan medan bygget stod öppet och ouppvärmt under vintern.

Varför skulle fukten stanna kvar i väggen om det bara är plast på ena sidan?

Att det möglar i hus beror på att vi hela tiden tillför fukt genom vårt flitiga duschande. Sluta tillföra fukt så torkar det.
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Varför skulle fukten stanna kvar i väggen om det bara är plast på ena sidan?
Som en motfråga, hur lätt är det att torka ut genom säg 30 cm isolering som är vindtätad? Det är ju knappast korsdrag på längst in. Förr eller senare kommer väl fukten ut antar jag, men det kanske tar tid?

Ju tunnare vägg desto bättre, vågar jag gissa.


Förövrigt, statusuppdatering:

Jag har fortsatt att hälla ut, säg 5 liter om om dagen från avfuktaren senaste dagarna. Nu är det ca +5 grader i utrymmet och då gör avfuktaren ingen nytta längre, den har även frost i filtret där den suger in luften. Jag har satt på lite värme, så att avfuktaren gör lite nytta.
Jag är lite krasslig och kan inte jobba, men om någon dag har jag tänkt att det ska vara igenplastat. Detta utrymme måste ju stå uppvärmt pga tvättmaskin och en massa rör mm, så jag vill inte ha en massa plusgrader under hela vintern utan att väggarna är iaf delvis igensatta. Plus att det vore en aning bekvämt att börja använda denna tvättstuga då våra 55 m2 räcker dåligt. :)

Lite nervöst är det ju att bygga färdigt väggen och plasta, men det känns ändå som att vi hanterat situationen på ett moget sätt.
 
Jo, det kanske tar lite väl lång tid..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.