Har du stängt igen rummet där avfuktare går? Annars avfuktare du hela huset
 
Jag lär kanske fixa lite bättre el så att en byggfläkt kan köras samtidigt som avfuktaren. Jag vågar anta att om jag bara kör en byggfläkt så får vi väl samma problem igen, så kombinationen är nödvändig antar jag? Förutsatt att det fortfarande finns isolering i väggarna.

Angående temperaturen så är det ju bara 8 grader i detta rum. Eller missförstod jag vad du menar?

nino: Ja, det är en påbyggnad på gamla huset, så det är en yttervägg och ytterdörr emellan.

Tack återigen för alla tankar, jättevärdefullt!
 
Redigerat:
uppdatering:

Jag har nu kört byggfläkt i 8 timmar med ca 25 graders temp inne.
Bara för att kolla vad som händer så har jag igår satt tillbaka lite isolering i ett fack som har stått öppet i några dagar och blivit torrt nog. Där har nu fukten kommit tillbaka.

Min enda förklaring är att det är fukt som har varit inuti isoleringen nu har tryckts ut till ytterkanten och där kondenserats och frusit. Det är alltså inte blött, det är is mot vindduken.

Det är 25 grader inne och -8 ute. Avfuktaren har inte fångat nånting i natt i princip, jag hade trott att det skulle vara jättemycket pga värmen. Hade nog lite för mycket optimism inför detta. Men jag antar att man inte ska dra slutsatser innan man haft det hela igång i några dagar.

Vad säger ni?
 
Helt rätt, låt det stå på några dagar så att det hinner torka ut.
Du får njuta av lite julmat under tiden ;)
 
Det är kanske så, men nu efter ett dygn så är konsekvenserna helt och hållet oväntade.

1: Det är fortfarande precis lika fuktigt i utkanten av isoleringen, kanske värre?
2: Avfuktaren är närmast tom, från att annars ha tagit några liter om dagen.

Så vart tog fukten vägen? Tränger fläkten ut fukten genom väggen, eller är det mer sannolikt att den "tillgängliga fukten" är borta?

Hur som helst, jag får känslan av att det faktiskt inte händer något, trots uppvärmningen. Så nu rev jag loss all isolering så att värmen förhoppningsvis kommer fram dit den ska.

Hur hade ni spontant gjort, rivit ur isoleringen eller låtit den sitta? Låter man den sitta så är det ju klart lättare att hålla varmt där inne, men å andra sidan så är det kanske omöjligt (eller tar sjukt mycket längre tid) att få den torr.

Jag låter isoleringen sitta kvar i facket, men jag drar in den lite mot rummet, så att det kan gå luft runt.

Nu låter jag det stå i några dagar så får vi se.
Är det runt 17% fuktighet i träet som man kan leva med innan man bygger igen? Jag har runt 5-10% på alla ställen utom syllen, där det är blött, där det är runt 30, om jag inte minns fel. Hur man vet när isoleringen är torr, det har jag inte en susning om. Men jag vågar gissa att om den känns torr, då får den nog vara torr. Men jag låter det gå några dagar innan jag försöker bygga igen något iaf.

Tack ni är guld allihop, god jul!
 
Attans att detta skulle drabba dig just nu denna höst/vinter, när det har varit så regnigt och blött.
Gör jobbet i juni i stället vid nästa tillbyggnad :)

17% fuktighet i reglarna är nog ett gränsfall för mögelrisk.
30% i syllen tycker jag inte låter bra. Varför är den så fuktig?

Vad är luftfuktigheten i luften egentligen? Har du kunnat kolla det?
Det enda sättet att veta att avfuktaren verkligen gör nytta är väl att mäta RH i luften.

Jag tror personligen att din metod att "lätta" på isoleringen och värma/ventilera/torka är den rätta vägen att gå.
Annars kommer ju inte värmen åt att torka/avfrosta insidan av vindspärren.
Det är ju faktiskt så, att även om man bygger mitt i sommaren på en nygjuten platta,
så kör man med extra värme några veckor.
Hur var det med grundplattan i din utbyggnad? Har den fått torka ut ordentligt?

Hur vet man att isoleringen är torr?
Jag kan tänka mig att det bästa sättet (om man inte kan känna det med handen) är att ta ut en bit,
mäta och räkna ut volymen, väga, och jämföra med den densitet den skall ha enligt specifikationen.

God Jul själv Tobbew!
 
30% i syllen är just pga detta problem, att det kondenserats i isoleringen. Men detta är bara fläckvis, där det kondenserats mest.

Den är säkert ganska torr nu, vid det här laget. Annars har grejerna troligen torkat upp rätt bra normalt antar jag, eftersom allt är under tak sedan flera månader.
Hur torkad grundplattan är har jag svårt att uttala mig om, det var ju sjukt varmt i somras och jag spolade den i flera veckor och sedan har det varit tak på sedan augusti. Hur torr den är egentligen vet jag faktiskt ingenting om. Hur undersöker man det bäst?

Tack
 
Några dagar senare...

...så har jag slutat använda avfuktaren då den inte tycks göra någon nytta alls när värmen är så pass hög / fläkten blåser så mycket. Jag kan inte förklara det, men jag har tömt ut några liter om dagen förut, men sedan byggfläkten kom igång så står den mest tom. Det märkligaste är att någon gång så låg det en liter vatten, eller två i dess behållare, men som efter ett tag var borta, så byggfläkten blåser rimligtvis ut fukten genom väggen?! Hur som helst så drog jag slutsatsen att avfuktaren inte gjorde någon nytta.

Det får stå ett par dagar till, sedan är det nog läge att bygga igen. Nu när isoleringen är bortriven (iaf till 90%) så blir det ju helt klart torrare. Den lilla fukten som finns kvar någonstans ska förhoppningsvis inte ställa till med något.

Med 90% bortriven isolering menar jag att en del isolering sitter kvar i sitt fack, men är utdragen en bit, in i rummet, så att luften kan röra sig mellan isoleringen och vindtäten.
 
Jag råkade ut för ett liknande problem. Har is mot vindpappen/råsponten i hela huset på grund av att jag värmde upp innan jag plastat (med i taket). Bara ta bort, värme upp och torka ut precis som du gjort. Angående avfuktaren så gissar jag att den inte är så effektiv vid låga luftfuktighet (Woods DS28, kondensavfuktare). Min tar nästan inte bort något vatten vid 30% luftfuktighet och 20 grader.

En fundering bara. Om nu luften är torr så är den ju det vid 20 grader temperatur. Om vi nu antar att luften i isolering nu håller samma fukthalt så borde en del av den fukten kondensera när isoleringen kyls ner igen när den sätts tillbaka.

Kanske att den mängden fukt är hanterbar för råsponten/vindpappen/vindvägen, men vore det inte bättre att första kyla ner utrymmet till säg 5 grader. Avfukta allt, plasta och sedan värma upp. Då lär ju isoleringen hålla mindre fukt som kan kondensera? Tänker jag fel?

Min plan är nämligen att sänka temperaturen till 5 grader, köra avfuktare till under 50% luftfuktighet, undertryck med ftx, isolera, plasta och sedan värme.
 
Det låter som att du är på rätt väg!

Gott slut på eländet önskar KnockOnWood :)
 
Plars, du förstår kanske något som jag inte gör, men varför skulle luften ta upp mer fukt om man sänker temp? Ju svalare desto mindre fukt kan luften ta upp?! Jag kan inte se att nedkylning skulle bidra till något alls.

Tack för er feedback!
 
Jag tänker nog som så att om du har 20 grader och 30 % luftfuktighet och sedan sänker temperaturen så ökar luftfuktigheten med ca 5% per grad. Då kommer luftfuktigheten bli väsentligt högre vid +5 grader. Säg 70-80% kanske? Jag tänker då att det lär vara lättare att avfukta detta än varm luft med extremt låg luftfuktighet. Min avfuktare verkar i alla fall inte vilja avfukta något vid 30% och 20 grader, men tar en del vid 5 grader och hög luftfuktighet.

Men å andra sidan så handlar det om så små fuktmängden att det kanske inte spelar någon roll.
 
Fungerar det verkligen så? Jag har inga kunskaper som säger något annat, men jag tänker att det oavsett temperatur i det här fallet är lika mycket fukt i luften. Säg, om man har 1 liter fukt i en viss mängd 20 gradig luft och sedan gör luften några grader svalare så är det rimligtvis fortfarande 1 liter i luften.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet
Jag googlar lite och ser då på wikipedia att det finns absolut luftfuktighet och relativ luftfuktighet. Absolut är den jag pratar om, relativ är den du pratar om.

Jag stödjer således ditt resonemang om det är så att avfuktare påverkas mer av relativ än absolut fuktighet. :)
 
Avfuktare handlar enbart om relativ luftfuktighet.

Avfuktningen sker genom att man kyler luften några grader och tvingar upp den relativa luftfuktigheten till 100% varpå vattnet kondenserar och faller ut. Har man värmt upp luften i rummet så mycket att den relativa fuktigheten är under 50% så fungerar inte avfuktaren.

Dessutom är det ju så att uppvärmning inte tar bort någon fukt, allt vattnet finns kvar i luften. När temperaturen sänks igen så är det lika fuktigt som innan man började.


Sedan tycker jag att fuktproblemet i den här tråden är grovt överdrivet. Allt kommer att torka ut genom väggarna med tiden. Jag skulle personligen inte ha gjort någonting alls utan låtit naturen sköta saken själv.
 
Intressant mycke_nu!

Jag sänker temperaturen en aning, till kanske 10 grader?! och kollar effekterna i avfuktaren, som jag nu startat igen. Sedan kanske det är dags att sätta igen väggen någon dag inom kort!

Finns det någon vettig preferens kring hur temperaturen borde vara medan man sätter igen grejerna?
10 - 15 grader och avfuktare medan jag sätter tillbaka isoleringen och plastar?

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.