Hej

Det är ingen fara än, frågan är bara vad som är smartast just nu.
Håller ju på att bygga ut huset en aning och nya rummet, blivande tvättstuga har fungerat som framförallt målarverkstad under senaste veckorna, således har det varit lite värme på. Allt mellan 10 och 18 grader har vi haft på under ungefär en vecka.

Väggarna är isolerade med 125-isolering i trästommen, delar av väggarna har också en 100mm cellplast. Där bilden visar finns 125 + 70. Det tillkommer ytterligaren 70, sen plast.

Första bilden visar hur en av väggarna ser ut.
Nästa bild visar, ev något suddigt, överkanten av syllen vars yttre del är blöt, plus att lite isolering har fastnat i vindtäten, pga att den varit fuktig och fryst fast.

2014-12-17 21.27.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-12-17 21.28.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingenting är inbygg eller förstört, men vad gör man? Det ser ut såhär efter syllen i ungefär hela utrymmet, vilket är ca 2 x 8 meter.

Jag är fullt medveten om att man behöver plasta, däremot så tänkte jag att detta utrymme inte skulle vara särskilt fuktig då det är separerat från övriga huset med en yttervägg, men tydligen hann det bli rätt mycket fukt på ungefär ett par veckor. Mycket mer än vad jag hade trott, framförallt då det är så lite isolering.

Min första tanke (förutom "helvete, nu är det bara att bränna ner kåken och skaffa ett nytt liv") var att det är så pass lite fukt och det är ingen syll som är blöt på insidan, så jag isolerar klart och plastar igen allt imorgon, så låter jag fukten torka upp utifrån, eftersom all fukt faktiskt är ute vid luftspalten bakom ytterpanelen.

Min andra tanke, som jag har just nu är väl mest att man ska vara rätt försiktig med att bygga in skiten.

Värmen har jag i alla fall stängt av, jag misstänker två alternativ, avfuktare, eller byggfläkt med extrem värme, antar att den lär vara utan isolering i så fall, för att fungera.

Vad säger folk, hur borde man göra?
Jag tror egentligen att detta är lugnt att bygga för, men säker kan jag ju inte vara.
 
Redigerat:
Se till att det är torrt och fortsätt bygga...
 
Frågan är bara vad man rimligen gör. Riva bort all isolering och köra allt på tork? Det är ungefär hur mycket jobb som helst. Vi behöver hålla någon enstaka plusgrad där inne med hänsyn till att vi har en tvättmaskin där (som används mindre än en gång i veckan) samt att vi har en massa vattenrör.

Alternativet är väl att inte sätta igen väggarna förrän i vår/sommar när det förhoppningsvis är en aning torrare.

Vilka vettiga alternativ finns?

Är det helt vansinnigt att sätta igen väggen och plasta nu? Det kan vara färdigplastat i helgen, men frågan är om det är allt för farligt. Man vill ju så klart inte behöva riva den nya väggen.

Tack
 
målarfärg skapar väldigt hög luftfuktighet... ta ut isoleringen, torka ett dygn med byggfläkt, stoppa tillbaks isolering, plasta omgående. resten torkar ut
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Värme och ventilation!

Du får nog räkna med att ett nybygge behöver torkas ur, oberoende av årstid.
Och byggfukt skall naturligtvis ventileras bort, inte byggas in.

Om du sedan har en tvättmaskin i det oventilerade utrymmet så blir det naturligtvis fuktigt.

Alternativet är väl att inte sätta igen väggarna förrän i vår/sommar när det förhoppningsvis är en aning torrare.
Det tror jag är den vettigaste lösningen. Och inte att plasta in vätan.
När våren kommer kan du ju kontrollera om isoleringen är förstörd.
Så, igen, värme och ventilation!
 
  • Gilla
Jörgen H
  • Laddar…
Står syllen direkt på btg- golvet utan syllisolering/ångspärr imellan ?
 
Jag hade hyrt en avfuktare, höjt värmen så avfuktaren fungerar och sett till att ha det riktigt torrt över jul och nyår (svulla i mat och dryck istället för att bygga). Sedan på på plast och byggt klart.

Så länge fukt inte kontinuerligt tillförs så torkar det, du behöver inte vara orolig för det lilla.

Som sagts tidigare i tråden så tillför målning en rejäl höjning av luftfuktigheten. Det är trots allt vattenbaserade färger vi oftast använder...
 
Problemet är att du inte behöver tillföra fukt till luften för att du ska råka ut för kondens. Varm luft kan innehålla mer fukt än kall. När den varma luften möter en kallare yta och kyls ner, så kommer vattnet att kondensera.

Detta oavsett om du själv kör tvättmaskin eller målar.
 
Hej

Tack för era svar!

Jag är rätt införstådd i fukt, jag har koll på att varm luft kan bära mer fukt än kall och att denna fukt fälls ut i isoleringen när luften blir kallare.
Däremot hade jag helt underskattat hur fort fukten kommer, kanske beror det inte främst på värmen, utan på målningen.

Att en tvättstuga dessutom är ett fuktigt rum förstår jag också, men det används inte direkt som en tvättstuga ännu.

Hur som helst,


Forbo: Vad menar du med att "resten" torkar ut? Jag vet just nu inte vad som egentligen är fuktigast, men det känns rimligt att majoriteten av fukten sitter i utsidan av isoleringen, endast en liten del på stommen.

KnockOnWood: Det har stått takat sedan augusti, skulle du torka det mer än så?

Villa vista: Den yttre syllen står på syllisolering. Sedan är det en fristående inre syll som innerdelen av väggen får, den står endast på en plast.

jtl: Tror du att avfuktaren även får bort fukten på utsidan av isoleringen, eller menar du att den rivs bort först?

Skulle jag kunna stå med isoleringen kvar i väggen, ha värme och avfuktar på plats i en vecka och sedan kolla läget och hoppas att man kan plasta?

Eller är det helt bortkastat om jag inte river ur isoleringen?
 
Redigerat:
Jag tror att avfuktaren kommer få bort tillräckligt. Om den inte får bort allt hade jag inte oroat mig för det, när sommaren kommer så blir fuktvandringen ofta omvänd och den fukt som eventuellt är kvar kommer att torka upp. Är ingen som helst expert men jag hade inte oroat mig.
 
Nu har jag avfuktare igång. Vore det klokt att dra en pressning eller något utanför väggen för att effektivisera? Typ för att inte suga fukt / kall luft utifrån?

Ska bli spännande!
 
tobbew skrev:
Nu har jag avfuktare igång. Vore det klokt att dra en pressning eller något utanför väggen för att effektivisera? Typ för att inte suga fukt / kall luft utifrån?
...
Bra att du sätter igång direkt med att åtgärda problemen.

Hur är egentligen väggen konstruerad? Presenning på utsidan?
Du har ju ett vindskydd ytterst redan, eller hur?
Jag tycker att du skall låta det stå och torka, och dra undan lite isolering då och då och här och där för att se hur det utvecklas.

När man bygger upp en yttervägg är något av det viktigaste att man har fuktvandringen i åtanke.
Förutom isolering isolering och köldbryggor naturligtvis.
Det yttre skiktet måste vara mer genomsläppligt för vattenånga än det inre, annars kan det bli problem med att inifrån kommande fukt "fastnar" på vägen ut och kan leda till mögel och i värsta fall röta.

En sedelärande historia ur verkligheten:
Ett nytt hus byggdes med "naturliga" och "ekologiska" material.
Träpanel invändigt, ingen plastfolie/ångspärr, cellulosaisolering, och utegips ytterst innanför luftspalt och ytterpanel.
Nåväl, det dröjde med ytterpanelen på vissa delar av huset.
Utegipsen får ju bara stå "naken" några månader, så för att skydda den så målade de den utvändigt med vanlig husfärg.
Efter ett tag började det mögla på insidan av gipsen.
Min analys: Genom att måla gipsens utsida höjde man ånggenomgångsmotståndet, den kondenserande fukten torkade inte bort/ut så det började växa svartmögel.
 
  • Gilla
bonken
  • Laddar…
Absolut, vindtätsduk, stående spikläkt och liggande panel.

Jag tänkte en tillfällig lösning under avfuktningen!

Det jag menar är att just nu är det väl rimligt att avfuktaren står och i viss mån drar in luft utifrån, som här i plusgraderna kan vara fuktig pga blöt snö osv.

Min teori, även om den kanske inte håller är, låt säga att man plastar utsidan av rummet så är det ju rimligt att det är samma luft som torkas, runt runt, istället för att man suger in en massa ny luft hela tiden. I min fantasi går det fortare att göra rummet torrt, om man isolerar dess luft. Jag skulle ju kunna häfta upp en plast på ytterväggen, men då kanske jag får någon annan kul konsekvens som inte önskas. :)

Ja, det lät farligt att måla gipsen där. Det hade vara smaratare att hänga över en press tycker jag!

Borde man förresten ha värme på också? Just nu är det 8 grader där ute naturligt, delvis pga avfuktaren kanske, men delvis på att huset läcker ut rätt ordentligt med värme.

Gamle huset är typ en sommarstuga, som vi byggt ett nytt hus runt. :)

edit: 3 timmar senare häller jag ut en liter vatten, eller två. Det kanske finns hopp. Sen får väl avfuktaren stå på enda fram till och kanske även medan jag plastar, om allt det här nu går som det ska.

Vad blir rimligtvis effekten av att det är plastat sen, men inte ventilerat? Blir rätt fuktigt inne? Kanske sätter in en paxfläkt tillfälligt tills FTXen kommer, vilket jag hade tänkt ska vara ett år bort, eller så.
 
Redigerat:
efter några dagar med avfuktaren så upplever jag inte att den gör någon nytta om jag inte river loss isoleringen, tyvärr. Säkert är det någon procent torrare, men inte för mig märkbart. Jag tömmer ut behållaren på några liter vatten varje dag i ett utrymme som är ca 50m3. Var vattnet kommer ifrån kan jag inte avgöra, om det "bara" är väggen det kommer ifrån eller om majoriteten är från uteluft, eller något den suger från huset, ingen aning alls. :)

Då är det ändå en rätt rejäl avfuktare, ingen "byggavfuktare" om det finns sådana, men den är anpassad för att kunna avfukta väldigt stora källare, på typ 100+ m2 tror jag det var. Minns inte effekten.
 
Se till att värma upp det så kommer det att torka ut. Kör upp tempen till 20 grader eller mera under några dagar med avfuktaren på. Det vanligaste är att köra en byggfläkt några dagar.
Att hålla 8 grader i ett utrymme för permanentboende är ingen bra lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.