Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
H
E EL0 skrev:
Du kan fortfarande bli smittad och även smitta om du har tagit vaccinet?
Visst, men håller du avstånd och den andra personen också är fullvaccinerad så är risken väldigt liten, i stort obefintlig att smitta andra och själv bli smittad.
 
Staffans2000
H HEM2121 skrev:
Visst, men håller du avstånd och den andra personen också är fullvaccinerad så är risken väldigt liten, i stort obefintlig att smitta andra och själv bli smittad.
Eller båda ovaccinerade.

Staffans
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Eller båda ovaccinerade.
Aha! Ingen behöver alltså vaccinera sig?
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Aha! Ingen behöver alltså vaccinera sig?
P pmd skrev:
Aha! Ingen behöver alltså vaccinera sig?
Nej. Inte med det scenariot HEM2121 målade upp.

För övrigt anser jag att riskgrupper kan ha anledning till att vaccinera sig. Men det har jag sagt till leda nu, men tillsynes för döva öron. Man hör det man vill höra.

Staffans
 
J
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. Inte med det scenariot HEM2121 målade upp.

För övrigt anser jag att riskgrupper kan ha anledning till att vaccinera sig. Men det har jag sagt till leda nu, men tillsynes för döva öron. Man hör det man vill höra.

Staffans
Jag tycker att du är riskgrupp :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
J Jonobe skrev:
Jag tycker att du är riskgrupp :)
Det får du även tycka att solen är en apelsin.:D

Staffans
 
MaxHugo
Handyman 1 skrev:
Vem kom först, ägget eller hönan?
Finns gud?
:rolleyes:
Ägget kom först med några miljoner år.
Gud är väl i samma liga som jultomten.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A
MaxHugo MaxHugo skrev:
Ägget kom först med några miljoner år.
Gud är väl i samma liga som jultomten.
Tomten bor ju iaf i Rovaniemi...:)
 
  • Haha
  • Gilla
MaxHugo och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
MaxHugo MaxHugo skrev:
Ägget kom först med några miljoner år.
Gud är väl i samma liga som jultomten.
Där råder inte heller en enighet.

Handyman 1 skrev:
Tomten bor ju iaf i Rovaniemi...:)
Inte här heller. Vad säger vetenskapen?

Staffans
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
För övrigt anser jag att riskgrupper kan ha anledning till att vaccinera sig. Men det har jag sagt till leda nu, men tillsynes för döva öron. Man hör det man vill höra.
Naturligtvis har jag "hört" det men det betyder ju inte att jag tycker det är vettigt. Även en hälsosam slank 61-årig man kan bli allvarligt sjuk eller få postcovid.

Men risken att en smittad person smittar andra minskar när personen är vaccinerad enligt studier som det har refererats till flera gånger i trådarna. Förutom att risken för att över huvud taget bli smittad minskar när man är vaccinerad och det inte har gått 9 månader sen vaccinationen. Men det är kanske så att du inte har "hört" det?
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Där råder inte heller en enighet.
Nä, det finns ju en del som tror att bibeln berättar sanningen om hur jorden fick växter och djur. Däremot andra brukar känna till att det fanns andra äggläggande djur långt innan det fanns några hönsfåglar.
 
Du kan ju annars får berätta hur djur och växter kom till jorden?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nä, det finns ju en del som tror att bibeln berättar sanningen om hur jorden fick växter och djur. Däremot andra brukar känna till att det fanns andra äggläggande djur långt innan det fanns några hönsfåglar.
Det gör ju Den Heliga Skrift! Först kom ljuset, dvs Big Bang. Sedan kom andra grejer och så djuren och så människan. Lätt som en plätt. Allt vi behöver veta fanns redan för två tusen år sedan. :rofl:
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Där råder inte heller en enighet.
Jag hugger bara på det utan att min kommentar har någon direkt koppling till den som skrev det men en stor koppling till sammanhanget det skrevs i.

Det tycks vara ganska många som tror att vetenskap är en slags demokratiskt omröstning. Alltså att om tillräckligt många forskare har samma åsikt om ett fenomen så är det den åsikten som är den vetenskapliga sanningen. Helst ska det råda enighet eller konsensus, annars finns ingen vetenskaplig sanning.

Det finns två fel med den inställningen.
  1. Det finns inga vetenskapliga sanningar.
  2. "Science does not emerge from voting, party politics, or public debate." -- MRC
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
För övrigt anser jag att riskgrupper kan ha anledning till att vaccinera sig. Men det har jag sagt till leda nu, men tillsynes för döva öron. Man hör det man vill höra.
För att stoppa pandemin måste så många vaccineras (elelr bli sjuka) att vi uppnår flockimmunitet. Viruset kommer dock att leva kvar på samma sätt som säsongsinfluensan, men i framtiden räcker det troligen med att riskgrupper vaccineras.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.