i går kväll startade jag min llvp, 1 sep startar jag pelletsen å sänker elpatronen sedan får jag se hur länge jag klarar mig innan jag måste aktivera mina radiatorer
 
Att folk uppe i norr, typ dalarna, stockholm, gävle osv kan behöva kicka igång lite värme nu kan jag förstå men ni här nere i södern... hur kan ni ha så kallt i era hus?

Hos oss kl halv 2 på natten har vi 10gr ute o 24,5 inne utan tillstymmelse till värme.

Vi själva, matlagning, TV o datorer värmer säker lite men massor med värme tillförs ju under dagen i form av solstrålning.

Vi bor ju i ett 100år gammalt putsat trähus som vi tilläggsisolerade förra året men fortfarande borde ju nyare hus vara mer energieffektiva.
 
Nimajneb skrev:
Att folk uppe i norr, typ dalarna, stockholm, gävle osv ....
Typiskt sörlänning! :D Jag bor i Örnsköldsvik, mitt i Sverige, och norr för mig är Piteå och uppåt. Kanske är ni mera frusna söderut? I går kväll när jag gick till sängs hade jag 20,4 grader inne i köket och nu på morgonen 18,9. Ute för tillfället 11,9. Skönt! Hur många grader jag har i sovrummet vet jag inte. Svalare är det dock. Får skaffa en termometer dit också för jag har själv undrat ibland. Frugan vill gärna ha vädringsluckan öppen. Kanske en baktanke? :blushing:
 
Har man bara 95mm isolering, fryser man även i Skåne!
 
Bor i Umeå och har inte startat värmen ännu.
Som lägst har vi haft 20,5 grader inne, jag hoppas vi klarar oss September ut innan vi behöver starta.
 
kamilenski skrev:
Har man bara 95mm isolering, fryser man även i Skåne!
Måste vara något annat än isolering.

Själva har vi 50mm frigolit o 12mm tretex som isolering, givetvis finns lite luftspalter i väggarna åxå.
Nya tre-glas fönster och nya dörrar.
Källare ouppvärmd men med en avfuktare i tvättstugan.

95mm isolering låter som rena termosen jämfört med vårt hus.
 
Kan hända att det är undertrycksventilationen och dem gamla fönsterna som spökar....
 
Skåne/Sjöbo/Hemmestorp Fure.
Nä ingen värme än men snart är det väl dags att slänga in lite ved i kaminen.
Bor i ett fritidshus så det är inte så välisolerat.
 
Norrbotten, riktigt kallt senaste veckan, ovanligt kallt faktiskt (+4 - +5 på nätterna).

Inomhus börjar det bli tillräckligt svalt om fötterna. Huset är i byggår ca 1880, med 60-tals tilläggsisolering. Har inte startat någon värme, men gjort ett par brasor i kaminerna de senaste dagarna.
 
Jag har inte satt på nån värme än, bor i halland i en kåk byggd av plankväggar klätt med eternit och gamla tvåglasfönster.
 
Jag har inga golv på bottenvåningen än så jag kör av förklarliga skäl ingen värme alls - det är INTE varmt hos oss fn. :) Den enda värmekälla vi har just nu är ett fjuttigt konvektorelement på övervåningen där vi "bor" under tiden golvrenoveringen färdigställs.

Golvåsar med marken framme isolerar tämligen dåligt, särskilt med natursten runtom som grund! :D
 
H
24,7 grader inomhus och 13 grader utomhus i Halmstad. Dröjer nog ett tag till innan värmen startas.
 
Skåne - vi eldar för vatten hela sommaren och auto-shunten släpper ut värme till radiatorer när det behövs ... och den började värma huset för några dagar sen men bara på nätterna. Inneluften känns mycket torrare nu än när det var under den mycket varma men också mycket fuktiga perioden då man inte kunde vädra ut fukten.
gaia
 
Alla Ni som satte ej på värmen!

Hur kan det vara möjligt? Har ni FTX eller vad?
 
kamilenski skrev:
Alla Ni som satte ej på värmen!

Hur kan det vara möjligt? Har ni FTX eller vad?
Ja, vi har FTX (men tillskottsvärmen är avstängd).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.